شناسهٔ خبر: 43595340 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

استاندار مركزي:

بدهي بيمارستان دليجان به هر شكلي شده پرداخت شود

استاندار مرکزی ششم آبانماه در ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان با اشاره به وضعیت نامناسب شهرستان دلیجان در موضوع شیوع بیماری کرونا، خواستار تسریع در پرداخت بدهی بیمارستان دلیجان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سیدعلی آقازاده  اظهار کرد: در هفته آخر مهرماه، دلیجان پس از اراک و ساوه با هفت کشته بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را داشته است که باید روند کنترل بیماری در این شهرستان با جدیت دنبال شود.

وی افزود: هر اقدامی که لازم است باید انجام گیرد تا ظرف دو تا سه هفته آینده تعداد مرگ و میر و ابتلا به کرونا در این شهرستان کاهش یابد.

استاندار مرکزی تاکید کرد: بدهی بیمارستان امام صادق(ع) دلیجان به هر ترتیبی که شده باید پرداخت شود تا تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز درمان با مشکل مواجه نشود.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» در این جلسه گفت: خطر کرونا مربوط به عده خاصی نیست و همه در معرض تهدید آن قرار دارند بنابراین ایجاد زنجیره هدفمند اقدامات بهداشتی به‌ صورت آگاهانه و متعهدانه در تمامی لایه‌های جامعه برای توقف کرونا ضروری است.

وی بیان کرد: هرگونه سهل‌انگاری و تصمیم نادرست در خصوص  کرونا می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و می‌طلبد که در بحث اقدامات پیشگیرانه، مراقبت‌های سریع درمانی، کاهش ابتلا و سلامت اجتماعی، بهترین تدابیر اتخاذ شود.

امام جمعه اراک ادامه داد: تقویت روحیه اجتماعی در شرایط کرونایی و به‌ویژه در بین کادر بهداشت و درمان امری حیاتی و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آیت‌الله دری نجف آبادی عنوان کرد: مرحله سوم کمک مومنانه به اقشار آسیب دیده از کرونا در استان مرکزی باید در دستور کار قرار گیرد و در این مسیر هر فردی که توانایی کمک دارد وارد میدان شود.

وی اظهار داشت: مشکلات مالی بیمارستان‌ها جدی شده و شرایط کشور سخت است اما در این روزها صنایع و سایر خیران برای حل مشکلات مالی دانشگاه علوم پزشکی و کمک به درمان سریع مردم در شرایط کرونایی باید به‌صورت ویژه وارد شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این ادامه این نشست گفت: شمار زیادی از مدارس روستایی این استان امکان آموزش مجازی ندارند و بازگشایی مدارس نیازمند ارزیابی مجدد است.

«بهروز اکرمی» افزود: روز بازارهای استان مرکزی باید به‌صورت مستمر بازدید شود و بحث رعایت فاصله اجتماعی عرضه‌کنندگان کالا در این بازارها تا حدی رعایت شده اما ازدحام جمعیت در آن‌ها یک عامل مهم برای افزایش شیوع بیماری است.

وی بیان کرد:  زدن ماسک در استان مرکزی بر اساس گزارش‌های فرمانداران در مناطق مختلف به ۸۷ درصد رسیده و انتظار می‌رود که  این رقم روز به روز افزایش یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: در یک هفته اخیر، ۵۶۹ اخطار به صنوف، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف این استان داده شده، ۶۹ صنف به مقام قضایی معرفی شدند، ۱۱ واحد صنفی  مهر و موم شده که ۱۰ واحد در شهرستان اراک بوده است.

اکرمی اظهار داشت: فرمانداران برای برگزاری هر نوع تجمع و نشست با تعداد تعیین شده باید مجوز لازم را از ستاد مدیریت کرونا استان مرکزی بگیرند و برگزاری برخی تجمع‌ها مانند شهرستان خمین قابل توجیه نیست.

وی گفت: وضعیت ماسک در استان مرکزی و به‌ویژه شهرستان اراک مناسب است و مشکل خاصی وجود ندارد و یکی از مهمترین مشکلات در این شهرستان وضعیت نابسامان و حضور تجمعی روزانه تا یک‌هزار نفر در آرامستان اراک است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: دورکاری از شنبه هفته آتی در استان مرکزی لغو می‌شود و تنها افرادی که دارای علایم سخت بیماری باشند و یا ریسک انتقال بالای ویروس را داشته باشند و کارمندان باردار می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

فرماندار اراک در ادامه این نشست گفت: ۱۵ گروه سمن از چهار ماه گذشته تاکنون همکاری‌ خوبی در راستای بازرسی از صنوف مختلف داشته‌اند و تصمیم‌های ویژه‌ برای کاهش شیوع این بیماری در شهرستان اتخاذ شده است.

«حسین بختیاری» افزود: تشکیل پلیس کرونا در شهرستان اراک با بهره‌گیری از ظرفیت مردم و بسیج محله، نقش موثری در مقابله با شیوع این بیماری دارد.

وی بیان کرد: تدابیر ویژه‌ای برای آرامستان اراک در نظر گرفته شده که دفن اموات به‌صورت نوبت‌دهی باشد و حداکثر حضور شرکت در خاکسپاری ۲۵ نفر با ارایه کارت باشد.

فرماندار اراک اظهار داشت: دورهمی و میهمانی‌ها عاملی برای افزایش شیوع در شهرستان اراک شده و انتظار است خانواده‌ها خطر این ویروس را جدی گرفته و رسانه‌ها نیز باید آگاهی‌رسانی در خصوص علت شیوع را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست گفت: بحث بازگشایی مدارس در روستاها باید با رعایت کامل دستورالعمل‌هایی بهداشتی باشد.
دکتر سید « محمد جمالیان» افزود: بر اساس بازدیدها شمار زیادی از مدارس روستایی باز است و رعایت موارد بهداشتی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد و ادامه این روند در افزایش شیوع بیماری نقش موثری دارد.
وی بیان کرد: دورکاری ادارات به‌منظور کاهش شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است و قرار بر این بود که کارمندان در زمان دورکاری امور مختلف را از منازل انجام دهند اما به واقع این اتفاق رخ نداده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: حضور نداشن کارکنان در محل کار و استفاده آنان از دورکاری، باعث بلاتکلیفی مراجعان شده و از طرف دیگر کارکنان برنامه خود را در دورکاری به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که چند روز در ادارات حضور ندارند و در این مدت، به سفرهای مختلف می‌روند.
دکتر جمالیان اظهار داشت: باید برای دورکاری ادارات ساز و کار ویژه در نظر گرفته شود و پیشنهاد می‌شود در برنامه دوکاری، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای ، کارمندان با والدین کهنسال و فرزند خردسال باید مدنظر باشند.
وی گفت: هرماه ۶ هزار نفر از اراک با قطار به مشهد مقدس سفر می‌کنند که این سفرها می‌تواند در افزایش شیوع بیماری موثری باشد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه امری ضروری است و بر اساس گزارش‌های رسیده برخی آرایشگاه‌های زنانه روزانه پذیرش چند عروس دارند.
دکتر جمالیان عنوان کرد: آرامستان اراک وضعیت خوبی ندارد و در این راستا تدابیر ویژه نیاز است.
وی گفت: بنیه مالی و سرمایه تجهیزاتی دانشگاه علوم پزشکی اراک روبه اتمام است و هرگونه سهل‌انگاری عواقب جبران ناپذیری دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شلوغی اورژانس بیمارستان امیرالمومنین ( ع) در هفته‌های گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده بود اما با زیر بار قراردادن بیمارستان آیت‌الله خوانساری برای بیماران کرونایی بخشی از مشکلات کاهش یافته است.
دکتر جمالیان عنوان کرد: میزان فوت به مبتلایان کرونا در اسفندماه پارسال در استان مرکزی ۱۲ و چهار دهم درصد بوده اما این رقم در شرایط فعلی به سه و چهار دهم درصد رسیده و آمارها بیانگر افزایش شیوع بالای این بیماری است.
وی تصریح کرد: کمبود تجهیزات آی سی یو یکی از مهمترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان است و افزایش ۲۰ تخت جدید ای سی یو در بیمارستان امیرالمومنین ( ع ) اراک در دستور کار می‌باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۴۰ میلیارد ریال دستگاه اکسیژن‌ساز خریداری شده اما جوابگو نیست و در کنار آن اکسیژن مایع نیز خریداری می‌شود.
دکتر جمالیان بیان کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال دستگاه اکسیژن ساز از فصل تابستان خریداری شده اما به واقع جوابگو نیست.
وی گفت: پیک اصلی بیماری کرونا برای استان مرکزی در آذرماه است و باید پیش آمادگی لازم حاصل آید.
سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست گفت: در هفته اخیر یک‌هزار و ۶۳ مورد مثبت ویروس کرونا در شهرهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به ثبت رسیده که ۱۹۱ مورد بستری و ۸۷۲ مورد به صورت سرپایی و قرنطینه در منزل بوده است.
دکتر « علی علی‌محمدی» افزود: از شهرهای زیرمجموعه دانشگاه اراک،  سه بستری و ۱۳ مورد بستری در آشتیان، ۱۳۸ مورد بستری و ۷۵۵ مورد سرپایی در اراک، چهار مورد بستری و ۱۴ مورد سرپایی در کمیجان، سه مورد بستری و ۱۶ مورد سرپایی در تفرش، ۱۰ مورد بستری و هفت مورد سرپایی در محلات، سه مورد بستری و ۱۴ مورد سرپایی در خنداب، ۲۱ مورد بستری و ۹ مورد سرپایی در دلیجان، چهار مورد بستری و ۲۷ مورد سرپایی در شازند و پنج مورد بستری و ۱۷ مورد سرپایی در شهرستان فراهان بوده است.
وی بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی ساوه نیر در یک هفته اخیر ۵۹ مورد مثبت ویروس کرونا منجر به بستری و ۶۸۰ مورد به صورت سرپایی ، در زندیه ۱۹ مورد بستری و ۹۰ مورد سرپایی بوده و در دانشگاه خمین نیز ۳۱ نفر بستری و ۳۷ نفر درمان خود را به صورت سرپایی دنبال می‌کنند.
سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در یک هفته گذشته، میزان ابتلا در شهرهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به صورت ۵۷ و نیم درصد در مردان و ۴۲ و نیم درصد در زنان، در ساوه ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن و در دانشگاه علوم پزشکی خمین ۵۵ درصد زن و ۴۵ درصد مرد بوده است.
دکتر علی محمدی اظهار داشت: گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال بیشترین سن ابتلا به ویروس کرونا در  هفته گذشته در استان مرکزی بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: باشگاه‌های ورزشی در شیوع ویروس کرونا در زمره نخستین بخش‌هایی بودند که همکاری لازم را به کار گرفتند و چندین ماه تعطیل بودند اما به واقع کار و حمایت خاصی از آن‌ها صورت نگرفت.

«عابد حقدادی» افزود: سه هزار اشتغال ورزشی در دوران کرونایی در استان مرکزی آسیب دیده و ۹۵ درصد از باشگاه‌های این استان استیجاری است و به واقع رعایت پروتکل‌های بهداشتی که در این بخش می‌شود شاید در صنوف دیگر رعایت نشود.

وی بیان کرد: فعالیت برخی رشته‌های ورزشی به‌صورت تک نفره و یا با فاصله زیاد است که می‌طلبد باشگاه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند و سایر رشته‌های جمعی همچنان تعطیل باشند.

در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی مقرر شد، دورکاری ادارات این استان از هفته آتی لغو تنها بیماران دارای ریسک بالا و زنان باردار با ارایه مدارک لازم از این فرصت استفاده کنند.

در این نشست مقرر شد تصمیمات لازم برای بازگشایی مدارس روستایی با نظر دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اخذ شود و فعالیت برخی باشگاه‌های ورزشی نیز با تصمیم این دانشگاه انجام شود.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در استان مرکزی، اول اسفندماه سال ۹۸، پس از استان قم به ثبت رسیده است.


نظر شما