شناسهٔ خبر: 43544054 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ساز ناکوک کرونا/۱۴

کودک کار گمشده‌ای در شیوع کووید ۱۹ / آیا ساماندهی کودکان کار صورت می‌گیرد؟

شواهد علمی نشان می‌دهد میزان ابتلای کودکان به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است، اما بیماری در کودکان و نوجوانان بیشتر به شکل‌های خفیف و بدون علامت بروز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهربانو نوری نیا- کودکان کار همیشه معضلات خاص خودشان را داشته و دارند.
اسیب‌هایی که این کودکان میبینند گا‌ها برای کشور جبران ناپذیر است.
با وجود شرایط پیش امده نگرانی برای این قشر بیش از پیش شده است.
 
سال‌هاست که مسئولان شهری و استان در تلاش برای ساماندهی کودکان کار هستند، اما هر کدام از طرح‌های در دست اجرا پس از چند ماه به ورطه فراموشی می‌رود و در چرخه نبود اعتبار کافی و متولی پای کار گرفتار می‌شود.
 
همین گرفتاری‌ها سبب شده است تا بسیاری از همین کودکان روز‌های کودکی را در خیابان‌ها طی کنند و کمترین سهم را از دنیای کودکی که کسب سواد و دانش، بازی، امنیت و حضور در کنار خانواده است، داشته باشند.
 
اما جریان زندگی با شیوع کرونا از بهمن سال ۱۳۹۸ برای همه متفاوت شد حتی برای کودکان؛ اما مشکل اینجاست که چگونه می‌شود خطر کرونا را همچون بسیاری دیگر از اعضای جامعه برای این کودکانِ کار هم ترسیم کرد؟
 
«علی فتحی آشتیانی» روانشناس در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به کودکان فهماند که باید جانب احتیاط را برای مقابله با کرونا نگه بدارند، گفت: بسته به اینکه کودک ما در چه سن و سال و سطحی از هوش قرار دارد، می‌توان از روش‌های مختلفی برای فهماندن این مساله و مشکل استفاده کرد.
 
با این سخنان باز هم همان گرفتاری‌های مربوط به نبود اعتبار کافی و متولی پای‌کار در ذهن تداعی میشود و اینگونه خودرا دلخوش میکنیم که شاید کودکان کار در معرض خطر کمتری باشند، اما به گفته «احسان مصطفوی» اپیدمیولوژیست و عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید ۱۹، شواهد علمی نشان می‌دهد میزان ابتلای کودکان به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است، اما بیماری در کودکان و نوجوانان بیشتر به شکل‌های خفیف و بدون علامت بروز می‌کند.
 
 
کودک کار
عبدالمجید چراغعلی رئیس تیم پزشکی درمان کووید ۱۹ بیمارستان بقیه‌الله نیز می‌گوید: برخلاف تصور اولیه در حال حاضر این ویروس فقط بیماران زمینه‌ای را درگیر نمی‌کند و همه افراد در معرض خطر و متاسفانه مرگ و میر هستند؛ همچنین جوانان و کودکان نیز باید بسیار مراقب ابتلا به ویروس کرونا باشند، زیرا این ویروس هر روز رفتار‌های متفاوت دارد.

درراستای اقدامات انجام شده برای کودکان کار درایام کرونا

 
حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: با شیوع کرونا از سوی سازمان‌های مردم نهاد و اورژانس کشور آموزش کودکان کار و خیابان در دستور کار قرار گرفتند در این اقدام دستکش، ماسک، محلول ضد عفونی کننده و مایع دستشویی به همراه نحوه آموزش چگونگی مصونیت در برابر این بیماری به کودکان آموزش داده شد.
 
او افزود: در برخی از نقاط همچون حاشیه شهر‌ها اورژانس اجتماعی به در خانه این کودکان رفته و بسته‌های بهداشتی به همراه آموزش چگونگی بکارگیری آن در اختیار این افراد قرار گرفته است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: حدود صدهزار بسته بهداشتی در کل کشور برای کودکان کار و خیابان توزیع شده که بیش از یک سوم آن در تهران بود. همچنین باور‌های نادرست در بین این کودکان و مردم وجود داشت که کارشناسان امر به آموزش نحوه صحیح مقابله با این ویروس پرداختند. برای مثال در ابتدای شیوع این بیماری برخی بر این باور بودند که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

کودکان کار تهرانی تست کرونا می‌دهند

 
در راستای اجرای برنامه‌های حمایتی از کودکان به ویژه کودکان کار و پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی و با توجه به شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹)، تست کرونا برای کودکان کار در ۵ مرکز پرتو در حال انجام است.
 
کودک کار

سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان از انجام آزمایشات ادواری تست کرونا ویژه کودکان کار تحت پوشش مراکز پرتو خبر داد و گفت: سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همواره با همکاری سازمان‌های مردم نهاد (سمن)‌ها خدمات متنوع آموزشی، بهداشتی، حمایتی، مددکاری و روانشناختی را به کودکان کار ارائه کرده است که این خدمات در روز‌های سخت کرونا شکل متفاوتی به خود گرفته است.
حسینی ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز پرتو خاطرنشان کرد: تیم تخصصی پزشکی ضمن استقرار در مراکز پرتو مناطق ۹، ۱۴، ۱۸، ۲۰ و ۲۱، و بررسی وضعیت جسمانی کودکان در حال انجام تست کرونا برای تعدادی از آنان هستند و تلاش می‌کنیم به طور دوره‌ای این خدمت را به کودکان کار و در معرض آسیب ارائه کنیم.
 
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر دغدغه این سازمان مبنی بر حفظ سلامت جسمانی کودکان کار و به ویژه زباله گرد در کلانشهر تهران گفت: کودکان از جمله گروه‌هایی هستند که همواره نیاز به مراقبت دارند و با توجه به شرایط موجود جامعه، شیوع بیماری واگیردار کووید ۱۹ و سبک زندگی متفاوت کودکان کار، در حد امکانات و بضاعتمان تلاش میکنیم به این عزیزان خدمت ارائه کنیم.
 
وی ادامه داد: در این راستا اقدامات پیشگیرانه بهداشتی از سوی سازمان و با همکاری سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها)، صورت گرفته است که می‌توان به " انجام تست کرونا (کووید ۱۹) "، "ویزیت کودکان توسط تیم پزشکی متخصص"، " توزیع اقلام بهداشتی (ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی) " در گود‌های زباله گردی و مراکز پرتو اشاره داشت.
 
حسینی در تشریح CSR (مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها) و مسئولیت پذیری سازمان‌ها در قبال جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: مدیریت شهری به تنهایی قادر به حل مسائل و معضلات اجتماعی در پایتخت نیست و در این زمینه بنا به ضرورت همکاری و مشارکت پذیری، نیاز به حمایت و همکاری سایر ارگان‌های همکار و سازمان‌های مردم نهاد دارد تا بتواند در حوزه کاهش و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و توانمند سازی کودکان کار و خیابان گام‌های مؤثری بردارد.
 
همچنین سازمان یونیسف در پاسخ به نیاز‌های کودکان آسیب‌پذیر، از جمله کودکان کار و خیابان، در دوران همه گیری بیماری کرونا و بنا به درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۵۵هزار و ۲۰۰ عدد ژل ضدعفونی دست، ۴۵هزار و ۵۴۰ لیتر مایع ضدعفونی دست و ۵۲۰۰ عدد صابون مایع شستشوی دست خریداری کرده است.

یونیسف همچنین ۱۵ هزار بروشور اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های بهداشتی کرونا به زبان کودکان برای کودکان در معرض آسیب تهیه و چاپ کرده است.

این اقلام به همراه بروشور‌ها ازطریق پلتفرم وزارتخانه موسوم به «کمک» میان ۱۱ سازمان غیردولتی مردم نهاد که خدمات و حمایت‌های اجتماعی روانی به کودکان آسیب‌پذیر، از جمله کودکان کار و خیابان، و همچنین کودکان مهاجر افغانستانی در استان‌های مختلف ارائه می‌دهند، توزیع شدند.

نظر شما