شناسهٔ خبر: 43437504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شهردار صدرا در نشستی با دانشجویان مطرح کرد

راه‌اندازی سایت شفافیت واگذاری پروژه عمرانی در شهرداری صدرای شیراز / ساخت و ساز بیش از ۳۰۰۰ قطعه غیر مجاز در شهر

شهردار شهر صدرا گفت: در شهرداری صدرا سایت شفافیت واگذاری پروژه‌های عمرانی برای قرارداد‌ها و مزایده‌ها طراحی شده است و در مرحله ورود اطلاعات هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین نشست پرسمان پیشرفت، تحت عنوان رویای شهر سبز، مرکز مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی بسیج‌دانشجویی با حضور بهزاد پرنیان شهردار شهر صدرا شیراز برگزار شد.

بهزاد پرنیان شهردار صدرا در این نشست با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گفت: اولویت اول ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود که با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی توانستیم در یک مدت کوتاه پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

پرنیان با اشاره به هزینه بازسازی اماکن تخریب شده در اغتشاشات آبان‌ماه مطرح کرد: اغتشاشات آبان‌ماه، یکی از چالش‌های اساسی صدرا بود. علاوه بر تخریب ساختمان شهرداری آسیب‌های جدی‌ای به معابر، تابلو‌ها و اماکن عمومی وارد شد که برآورد خسارت‌های ما حدود ده میلیارد تومان بود که ۲ ماه از توان اجرایی شهرداری صرف بازسازی امکانات تخریب شده شد. برف سنگین و کم سابقه صدرا نیز یکی از چالش‌های پیش روی شهرداری بود که با کار شبانه روزی توانستیم چالش‌های این مسیر را هموار کنیم که به اذعان شهروندان هیچ کدام از معابر اصلی و پرتردد شهر حتی برای یک ساعت هم مسدود نشد.

شهردار صدرا شیوع کرونا را یکی دیگر از دلایل تعطیلی پروژه‌های عمرانی عنوان کرد و گفت: شیوع کرونا نیز یک چالش جدید جهانی بود که شهرداری هم از این غائله مستثنی نبود، در این مدت تنها یک سوم از نیرو‌های شهرداری مشغول خدمت بودند و پروژه‌های عمرانی تعطیل شده بود. این گفته‌ها از این باب است که هنگام سنجش فعالیت‌های شهرداری، چالش‌های اخیر را مدنظر داشته باشید.

وی افزود: با همه مشکلات توانستیم پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم و همچنین قبل از عید لکه‌گیری، لای روبی، جدول‌گذاری، رفع نقاط حادثه‌خیز ترافیکی و همچنین رفع ۱۳ نقطه آبگیر را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که در سال گذشته که شاهد بارش باران بودیم در هیچکدام از این نقاط آبگرفتگی رخ نداد.
 
راه اندازی سایت شفافیت واگذاری پروژه عمرانی در شهرداری صدرا / ساخت و ساز قطعات غیر مجاز در شهر
 
پرنیان در خصوص اجرای طرح‌های مختلف در سطح شهر صدرا خاطرنشان کرد: در حاشیه بلوار بوستان در حال آماده‌سازی اولین پیاده‌رو سلامت به طول یک و نیم کیلومتر و عرض پانزده متر هستیم که در این مسیر امکانات مختلفی تعبیه خواهد شد. همچنین در برنامه‌های آتی، احداث پنج پارک جدید را در دستور کار قرار دادیم که هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است و برای سه طرح آن، پیمانکار انتخاب شده و برای دو طرح دیگر در حال یافتن پیمانکار توانمند هستیم. چشم انداز ما برای راه اندازی پارک‌های زیر هزار متر تا پایان سال و برای مابقی دو سال است. همچنین پارک ۹ هکتاری در مجاورت میدان اسفار طراحی شده که ۲۰۰ میلیارد برآورد هزینه آن‌است که برنامه ما برای تکمیل این پروژه از طریق جذب سرمایه گذار است که هم اکنون در مرحله چاپ آگهی است.

شهردار صدرا با اشاره به بودجه‌های تخصیص یافته در پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: فضای تعاملی مناسبی در این مدت بین شهرداری و شرکت عمران برقرار شد که تعاملات مثبتی، با همکاری دکتر حاجی پور مدیر عامل شرکت عمران صدرا ایجاد کردیم. همچنین در دیدار با جناب مهندس طاهرخانی معاون وزیر و مدیر عامل شهر‌های جدید کشور قول تخصیص ۱۰۰ میلیارد بودجه در قالب دو پکیج ۵۰ میلیاردی را از شرکت عمران اخذ کردیم که مقرر شده شرکت عمران با این بودجه پروژه‌های اعلامی شهرداری را به سرانجام برساند که اولین پروژه را شهرداری به شرکت عمران اعلام کرده که هم اکنون شرکت عمران در حال انجام آن است. با این تعامل توانستیم بودجه عمرانی شهرداری را از ۴۰ میلیارد به ۹۰ میلیارد افزایش بدهیم.
 

بودجه ۱۰۰ میلیاردی شهرداری صدرا

وی در پاسخ به این سوال که کل بودجه شهرداری صدرا چند میلیارد است و چند میلیارد آن صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود؟ گفت: بودجه سال ۹۸ شهرداری ۷۰ میلیارد تومان بود که این بودجه در سال ۹۹ به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. قانون بودجه تعیین کرده که ۶۰ درصد بودجه باید صرف امور جاری شهرداری شود و ۴۰ درصد صرف پروژه‌های عمرانی.

پرنیان با اشاره به این هزینه‌های جاری شهرداری افزود: این هزینه‌ها شامل پرداخت حقوق پرسنل، نیرو‌های شرکتی، سوخت ماشین ها، دستمزد‌های نیرو‌های شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری، خرید تجهیزات مورد نیاز شهرداری و ماشین آلات است.
 
 
راه اندازی سایت شفافیت واگذاری پروژه عمرانی در شهرداری صدرا / ساخت و ساز قطعات غیر مجاز در شهر

شهردار صدرا در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال به فکر راه اندازی یک سامانه شفافیت بوده اید که ریز هزینه‌کرد شهرداری، حتی در مورد مسائل جاری در آن اعلام شود؟ تصریح کرد: من در روز معارفه قول دادم که پست‌ها را بردارم و شهرداری را به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل کنم. یکی از مشکلات اساسی شهرداری این بود که در حوزه قرارداد‌ها بسته و غیر شفاف عمل می‌شد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون ما سایت شفافیت برای شفافیت در واگذاری پروژه‌های عمرانی برای قرار داد‌ها و مزایده‌ها طراحی نموده ایم و در مرحله ورود اطلاعات هستیم. اما در مورد شفافیت در بودجه جاری تا به حال چنین کاری انجام نشده است، البته ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و ان‌شاءالله این پیشنهاد یک سنگ بنای جدید در عرصه شفافیت در شهرداری‌های کشور باشد.

پرنیان در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم نظارت‌های شهرداری که در زمان وی بیشتر شده همچنان شاهد ساخت و ساز‌های غیرقانونی و کوه‌خواری در صدرا هستیم؟ تاکید کرد:بله متاسفانه صحیح است برای برخی ارگان‌ها شهر صدرا یک شهر انتفاعی است. ما در صدرا ۵ هزار هکتار محدوده قانونی و حدود ۱۷ هزار هکتار حریم شهری داریم. طبق قانون، در بدو تاسیس شهر‌های جدید متصدی این ۵ هزار هکتار شرکت عمران است که باید بستر‌های عمومی را برای ساکنین آینده فراهم کند و زمین‌های قانونی را به فروش برساند.

شهردار شهر صدرا در ادامه گفت: این دیدگاه یک دیدگاه انتفاعی است که متاسفانه بعضی از اراضی شیبداری که میتوانست به پارک یا بام صدرا تبدیل شود از همان بدو تاسیس شهر (توسط شرکت عمران) تا زمان تاسیس شهرداری، توسط بعضی از ادارات ذینفع از جمله منابع طبیعی، اوقاف و شرکت عمران و. تفکیک و به افراد و تعاونی‌های بعضی از ادارات واگذار شده که طبق قانون اگر زمینی در اراضی قانونی به مالکیت خصوصی و حقیقی انتقال یافت شهرداری موظف است با درخواست پروانه ساخت مالک موافقت کند؛ اگر شهرداری با این درخواست موافقت نکند با شکایت شاکی و حکم دیوان عدالت اداری شهردار به انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شود.


مردم تخلفات ساختمانی را گزارش دهند

وی در پاسخ به این سوال که آیا صدرا هم، مانند شیراز طرح تفصیلی دارد که کاربری‌ها و ساخت و ساز‌ها آمایش شده باشد؟ بیان کرد: بله، در صدرا نیز طرح جامع و طرح تفصیلی داریم. در بهمن ۹۸ بازنگری طرح جامع تصویب شد. طبق آمار‌هایی که بنده از طریق آمایش به دست آوردم تا پیش از شهردار شدن من، در اراضی قره پیری که ۵۷۰ هکتار وسعت دارد تاکنون ۱۱۰ قطعه غیر مجاز ساخته شده است. اطراف دانشگاه آزاد ۲۳۰ هکتار وسعت دارد و ۵۶۰ قطعه غیر مجاز ساخته شده است. اراضی قصر قمشه هم ۷۰۰ هکتار است و ۹۷۰ قطعه غیر مجاز ساخته شده است. در کل ۱۵۰۰ هکتار اراضی و ۱۶۵۰ قطعه غیر مجاز داریم.

وی در ادامه گفت: این آمایش از ساخت و ساز‌های غیر مجاز تا پیش از انتصاب بنده است. بعداً میزان ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمان شهردار شدن بنده را هم آمایش کنند تا مشخص شود من تا چه اندازه جلوی این ساخت و ساز‌های غیر قانونی را گرفتم. یکی از مشکلات شهرداری با این قطعات غیرمجاز اخذ عوارض شهرداری است. چون غیرمجازند، شهرداری اجازه گرفتن عوارض ندارد و از طرفی چاره‌ای جز خدمات‌رسانی به آنان نداریم؛ مثلا ما ناچاریم زباله‌های این قطعات را جمع آوری کنیم.

پرنیان یادآور شد: ما سامانه پیامکی، شماره همراه شهردار و پل‌های ارتباطی مختلفی را تعبیه کردیم که مردم تخلفات ساختمانی را شناسایی کرده و یا هرگونه گزارش از حوزه‌های خدمات شهری را با ما در میان بگذارند که ما مرتبا این سامانه را رصد و گزارشات را پیگیری میکنیم.

وی افزود: شهروندان از طریق بخش‌های سایت شهرداری میتوانند علاوه بر گزارش تخلفات ساختمانی، مستقیم به شهردار پیام و گزارش ارسال کنند. در بخش نظرات صفحات شهرداری در اینستاگرام و سایت نیز، تک تک نظرات بررسی و پیگیری میشود، تلفن گویا شهرداری نیز به شماره ۰۷۱۳۶۴۱۲۹۲۹ برای ضبط پیام‌های شهروندان و رسیدگی به آن در نظر گرفته شده؛ علاوه بر این موارد مردم می‌توانند موارد خود را به صورت پیام به شماره همراه شهردار به شماره ۰۹۱۷۹۳۴۶۹۶۶ ارسال نمایند. برای تک تک این پیام ها، دستورات لازم صادر و در چرخه پیگیری قرار میگیرد و تا اعلام نتیجه به مخاطب و ارسال کننده پیام (حتی اگر اجرای آن به لحاظ قانونی امکان پذیر نباشد) رصد می‌شود.

پرنیان با اشاره به اجرای طرح‌های فرهنگی تاکید کرد: مباحث فرهنگی در صدرا رها شده بود. با استقلال حوزه معاونت فرهنگی و اخذ مجوز سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری صدرا به عنوان دومین شهر دارای سازمان فرهنگی در استان فارس و استفاده از نیرو‌های توانمند در این حوزه، فرهنگسرا‌ها را احیا کردیم و کلاس‌های فرهنگی و آموزشی را راه اندازی نمودیم. ما مسائل فرهنگی را به مجتمع‌های مسکونی انتقال دادیم و در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی را در مجتمع‌های مسکونی اجرا کردیم. انتخاب نماینده فرهنگی در مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت از بین هیئت مدیره مجتمع، انتخاب رابط فرهنگی در مساجد و کانون‌های فرهنگی و تلاش در جهت مردمی نمودن و تاثیرگذاری اقدامات فرهنگی با استفاده از امکانات شهرداری و باتوجه به شرایط شیوع کرونا از کار‌هایی است که در حوزه فرهنگی آغاز شده است، هرچند نهاد‌های فرهنگی کشور هیچ توجهی به صدرا ندارد.

نظر شما