شناسهٔ خبر: 43042289 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

کتاب «حاج جلال» رونمایی شد

دادمان: در میدان نبرد فرهنگی، عهد سربازی با مرتضی سرهنگی می‌بندیم/ سرهنگی: نظری کتاب «حاج جلال» را با تمام قلب خود نوشت

کتاب «حاج جلال» خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی از سال‌های دفاع مقدس طی مراسمی در حوزه هنری رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری؛ کتاب «حاج جلال» نوشته لیلا نظری گیلانده، خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی از سال‌های دفاع مقدس، ظهر امروز طی مراسمی در حوزه هنری رونمایی شد.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: از آغاز دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و حتی پیش از آن، یک نبرد شبانه‌روزی و سخت در میدان فرهنگ و هنر آغاز شد.

وی اضافه کرد: میدان روایتِ انقلاب و دفاع مقدس، مبارزه با سلاح ادبیات پایداری است که به فضل الهی و در روشنای خاطره‌ها، انقلاب اسلامی در این میدان دست برتر دارد.

دادمان با اشاره به بیان استعاری روشنای خاطره‌ها تأکید کرد: همه ما عهد سربازی در این میدان بسته‌ایم و فرمانده همه‌ ما آقا مرتضی سرهنگی است. ان‌شاءالله با محوریت و فرماندهی ایشان برای بیست‌سال آینده عهد کردیم که پای این مأموریت بایستیم و سربازی کنیم.

دادمان با بیان اینکه هر کتاب احیا کننده یک گنجینه ماندگار است، تصریح کرد: می‌خواهم از نویسنده این کتاب که به خوبی نشان دادند سربازی در این میدان را بلد هستند و می‌دانند چگونه باید از سلاح ادبیات و از روایت تاریخ دفاع برای ضربه زدن به نقاط هدف استفاده کنند، تشکر کنم. همچنین از آقای مرتضی سرهنگی که فرمانده و استاد همه ما هستند قدردانی کنم.

مردم ایران ناگهان سرباز شدند

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری و مقاومت حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: این کتاب از گونه ادبیات جنگِ روستایی به معنای اصیل‌ترین ادبیات از ادبیات جنگ است که مردم عادی با آن درگیر هستند، چرا که جلال و بچه‌هایش نیروهایی نبودند که برای جنگ تربیت شده باشند و نان خود را از زمین در می‌آوردند و حالا زمینشان در خطر بود و باید از آن دفاع می‌کردند.

سرهنگی افزود: این کتاب با قلم خانم نظری به خوبی توانسته لحن‌های مورد نظر را به مخاطب ارائه دهد و در جذب و تأثیرگذاری روی مخاطب موفق باشد. این مجموعه به نوعی عاشقانه‌ای پر از صداقت و احساس پاکیزه روستایی است. در این کتاب سنت‌های بسیار خوب و مؤثری در زندگی را می‌بینیم که رفته رفته در جامعه امروزی کم‌رنگ شده‌اند در حالی که جامعه امروز ما به این سنت‌ها نیاز دارد.

وی ادامه داد: در واقعیت این کتاب، یک خانواده با تمام اعضایش در شرایط جنگ قرار دارد، چرا که همه می‌دانند کم شدن یک عضو روستایی از خانواده‌اش چه معنایی دارد. این اتفاق به معنای از دست دادن یک نیروی کار برای خانواده روستایی و تمامی اهالی روستا است.

مدیر دفتر ادبیات پایداری و مقاومت حوزه هنری افزود: اخبار رسانه‌های خارجی در زمان جنگ گاهی پس از پیروزی نیروهای ایرانی با لحنی توهین‌آمیز این چنین عنوان می‌کردند که «نیروهای ایرانی با امواج انسانی توانستند در عملیاتی موفق شوند». این در حالی بود که برای انجام برخی عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس گاهی دو سال تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌شد. به عنوان مثال در عملیات والفجر ۸ برای عبور از اروند که نه تنها یک رودخانه است بلکه نمونه‌ای باریک از یک خلیج واقعی است، حتی تا کتابخانه‌های علمی در لندن پیش رفتند تا بر اساس محاسباتی دقیق تصمیم بگیرند که عملیات را در چه روزی از سال و در چه ساعتی از شب آغاز کنند.

سرهنگی در ادامه گفت: این امواج انسانی که این رسانه‌ها بیان می‌کردند از طرفی درست بود ولی نه به آن منظور که آنها می‌گفتند، چرا که تمام محاسبات دنیا برای حمله به ایران درست بود به جزء اینکه مردم ما ناگهان سرباز شدند و این موضوع کار دست دنیا داد و همچنان هم می‌دهد. به قول سردار سلامی در سخرانی‌های اخیرشان؛ «امام جای دنیا و آخرت مردم را عوض کرد»، که جمله‌ای بسیار زیباست. بر اساس این جمله بود که ما به حال شهدا غبطه می‌خوریم و می‌خواهیم تا می‌توانیم چهار طرف این مرز و بوم را حفظ کنیم. این موضوع میسر نمی‌شد و نمی‌شود مگر اینکه حاج جلال و امثال حاج جلال از پسرانشان بگذرند. از پسرانی که برایشان نان‌آور بودند و چراغ خانه‌‌شان را روشن نگه می‌داشتند.

وی افزود: خانم نظری نویسنده این کتاب با قلب خود آن را نوشت و همین موضوع دلیل موفقیتش بود، چرا که این کار انجام وظیفه نبود. ما هر بار خواستیم انجام وظیفه کنیم شکست خوردیم، اما هر بار کاری را از ته دل انجام دادیم و قلب خودمان را با کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، تمام و کمال ارائه و عرضه کردیم موفق بودیم. این کتاب یکی از زیباترین کتاب‌هایی‌ست که یک لایه‌ای از روزهای ما در جنگ بوده‌ و در آن یک خانواده بزرگ روستای تمام قد در خدمت جنگ قرار گرفتند. این رویداد تنها یک موج انسانی نیست، بلکه نهایت وفاداری به انقلاب، امام و این مرز و بوم است.

سرهنگی در پایان گفت: انتشار این کتاب را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم. ما بسیار خوشبختیم که همکارانی داریم که با قلبشان کار می‌کنند.

گفتنی است، این مراسم با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری و مقاومت حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و جمعی دیگر از مدیران حوزه هنری و اصحاب رسانه برپا شد.

انتهای پیام/

نظر شما