شناسهٔ خبر: 43032413 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

نگاهی به بدترین شروع خریدهای جدید تیم‌ها در لیگ برتر جزیره

لغزش در گام نخست

در این گزارش به بررسی 10 عملکرد بد بازیکنان در نخستین بازی لیگ برتری خود در تیم‌های جدیدشان می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش«فرهیختگان»، تابستان امسال چلسی برای تقویت خط دفاعی خود به سراغ گزینه‌ای باتجربه رفت و تیاگو سیلوا را به‌عنوان بازیکن آزاد به خدمت گرفت. فرانک لمپارد امید داشت تا با استفاده از تجربه این مدافع پا به سن گذاشته بتواند اوضاع خط دفاعی تیمش را بهتر کند و این فصل چلسی را در بین مدعیان قهرمانی قرار دهد، اما سیلوا در نخستین حضورش در لیگ برتر بسیار پراشتباه ظاهر شد. آبی‌های لندنی در نیمه نخست دیدار عصر شنبه خود برابر وست‌بروموویچ سه گل خوردند و اگر درخشش مهاجمان در نیمه دوم نبود، لمپارد و تیمش شکست تلخی را در هفته سوم تجربه می‌کردند. تساوی 3 – 3 حاصل تقابل دو تیم بود تا هواداران چلسی در فضای مجازی به‌شدت از این مدافع برزیلی و عملکرد او انتقاد کنند. البته سیلوا نخستین بازیکنی نیست که شروع خوبی در تیم جدیدش نداشته است و در ادامه به بررسی 10 عملکرد بد بازیکنان در نخستین بازی لیگ برتری خود در تیم‌های جدیدشان می‌پردازیم.

تدی شرینگهام برابر تاتنهام

مهاجم ملی‌پوش منچستریونایتد پس از جدایی از تاتنهام فشار زیادی را روی خود حس می‌کرد و هواداران این تیم انتظار نداشتند او به این راحتی راهی تیم فرگوسن شود. از قضا نخستین بازی لیگ برتری او با پیراهن منچستریونایتد برابر تاتنهام بود. در ورزشگاه وایت‌هارت لین تاتنهامی‌ها او را هو کردند و استقبال خوبی از او نداشتند. دقیقه 60 این بازی برایش به یک فاجعه تبدیل شد چراکه یک ضربه پنالتی حساس را از دست داد. ضربه شرینگهام را گلر حریف مهار کرد و در برگشت هم دوباره توپ به خود او رسید اما آن را به آسمان کوبید. یونایتد اگر چه با دو گل دیرهنگام این بازی را برد اما شرینگهام هیچ‌گاه نخستین بازی‌اش برای شیاطین سرخ را از یاد نخواهد برد.

جو کول برابر آرسنال

جو کول پس از سال‌ها بازی برای چلسی به‌عنوان بازیکن آزاد راهی لیورپول شد. قرمزها امید زیادی به درخشش کول داشتند و حتی پیراهن شماره 10 را به او دادند. نخستین حضور او در لیگ برتر با تیم جدیدش کمتر از 45 دقیقه طول کشید. کول اگرچه عملکرد بدی در نیمه نخست بازی برابر آرسنال نداشت اما پیش از سوت پایان این نیمه با دریافت کارت قرمز مستقیم از زمین اخراج شد. خطای شدید او روی لورن کوشیلنی، مدافع فرانسوی توپچی‌ها مارتین اتکینسون را مجبور کرد تا با کارت قرمز کول را جریمه کند. این هافبک ملی‌پوش بعدها اعتراف کرد که حضورش در لیورپول انتخاب درستی نبود و او نتوانست در این باشگاه رابطه خوبی با تیم و هواداران برقرار کند.

لورن کوشیلنی برابر لیورپول

این همان مسابقه‌ای است که کول کارت قرمز گرفت و جالب اینکه همان مدافعی که باعث اخراج او شد در پایان بازی دومین کارت زرد خود را گرفت تا هر دو بازیکنی که نخستین بازی خود در لیگ برتر با تیم‌های جدید خود را برگزار می‌کردند، از زمین اخراج شوند. این بازی دراماتیک در آنفیلد با تساوی یک – یک به پایان رسید و آرسنال در پایان فصل در رتبه چهارم قرار گرفت.

جروینیو برابر نیوکسل

جروینیو یکی از دو ستاره لیل در آن سال‌ها بود که آرسنال را انتخاب کرد و ادن آزارد هم از این تیم به چلسی رفت. این مهاجم ساحل عاجی نخستین بازی‌اش را با پیراهن آرسنال برابر نیوکسل انجام داد که اصلا آن چیزی نبود که انتظارش را داشت. او پس از اینکه درون محوطه جریمه حریف به زمین افتاد با جویی بارتون، هافبک جنجالی نیوکسل درگیر شد و سیلی او به صورت بارتون باعث شد با دریافت کارت قرمز زمین را ترک کند. اتحادیه فوتبال انگلیس او را به دلیل حرکت خشن سه جلسه جریمه کرد و به این ترتیب نخستین بازی لیگ برتری او برای توپچی‌ها جنجالی بود.

وین بریج برابر آرسنال

مدافع سابق چلسی و منچسترسیتی با انتقالی قرضی راهی وستهام شده بود و در نخستین بازی خود با لباس چکش‌ها باید مقابل آرسنال به میدان می‌رفت. وستهام این دیدار را 3 بر صفر باخت و بریج روی هر سه گل حریف نقش مهمی داشت. ابتدا تئو والکات با عبور از بریج گل نخست تیمش را به ثمر رساند. در صحنه گل دوم آفساید فن‌پرسی را پر کرده بود و بالاخره با یک خطای پنالتی شب فاجعه‌بار خود را تکمیل کرد تا خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهن هواداران این تیم لندنی به‌جا بگذارد.

علی دیا برابر لیدز

شاید مورد این بازیکن سنگالی را بتوان بدترین شروع یک بازیکن در تاریخ لیگ برتر دانست. البته این اولین و آخرین حضور او در این مسابقات بود. دیا که در تیم‌های آماتور و دسته پایین فرانسه و آلمان بازی کرده بود، پس از حضور در یک تیم محلی در انگلیس ناگهان راهی ساوتهمپتون شد. داستان حضورش در این باشگاه هم بسیار عجیب است. ژرز وه‌آ، ستاره سابق تیم ملی لیبریا و مرد سال فوتبال دنیا در آن زمان در یک تماس تلفنی با گری سونس، مربی آن زمان ساوتهمپتون به او می‌گوید که دیا پسرعمویش است که سابقه بازی در پاری‌سن‌ژرمن را دارد و 13 بازی ملی نیز انجام داده است که البته تمام اینها دروغ بود چراکه در اصل این تماس از سوی یکی از دوستان دیا گرفته شده بود. سونس متقاعد شد که این بازیکن را با قراردادی یک ماهه به خدمت بگیرد و او در تنها دیدار لیگ برتری خود مقابل لیدز به میدان رفت. دیا در دقیقه 32 به جای متئو لوتیسیه وارد زمین شد و با عملکردی افتضاح در دقیقه 85 دوباره تعویض شد. پس از این بازی درحالی که تنها دو هفته از قراردادش گذشته بود از تیم اخراج شد.

دنی درینک‌واتر برابر منچسترسیتی

درینک‌واتر پس از قهرمانی در لیگ به همراه لسترسیتی راهی چلسی شد اما نخستین حضورش برای این تیم چندان خوب تمام نشد. آبی‌ها این بازی را 6 بر یک باختند و هافبک انگلیسی روی دو گل اول حریف مقصر بود. جالب اینکه هر دو گل نیز توسط ریاض محرز، همبازی سابقش در لستر به ثمر رسید.

پاتریس اورا برابر منچسترسیتی

این مدافع فرانسوی تازه راهی منچستریونایتد شده بود و از شانس بدش باید در نخستین بازی هم در دربی این شهر برابر سیتی بازی می‌کرد. خود او درباره شرایط رختکن تیم در بین دو نیمه می‌گوید ما با دو گل عقب بودیم و فرگوسن هم بسیار عصبانی بود. ناگهان رو به من کرد و گفت:«تو پاتریس! دیگر کافی است. بهتر است بیرون بنشینی و بازی را تماشا کنی چراکه باید فوتبال انگلیسی را یاد بگیری.» یونایتد این بازی را 3 بر یک باخت و بازی اورا در 45 دقیقه نخستش برای این تیم برخلاف تصوراتش پیش رفت.

فرناندو تورس برابر لیورپول

انتقال 50 میلیون پوندی از لیورپول به چلسی به اندازه کافی فشار را روی دوش این مهاجم اسپانیایی قرار داده بود و او در نخستین دیدار تیمش در لیگ باید برابر همبازیان سابقش به میدان می‌رفت. در همان اوایل مسابقه یک فرصت عالی را از دست داد و بدون انجام حرکتی تاثیرگذار برای تیمش در دقیقه 66 مصدوم شد و از بازی بیرون رفت. تورس در ادامه نیز خرید خوبی برای چلسی نبود و نتوانست دوران درخشانش را در لیورپول تکرار کند.

ریو فردیناند برابر لسترسیتی

او پس از پیوستن به منچستریونایتد مدت‌ها گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال بود اما پیش از آن و زمانی که به لیدز پیوست در نخستین بازی برابر لسترسیتی به میدان رفت و بسیاری معتقد بودند که این باشگاه پولش را دور ریخته است. لیدز در همان 30 دقیقه ابتدایی بازی 3 گل خورد و فردیناند شروع خوبی در باشگاه جدیدش نداشت. البته در ادامه او به یکی از بهترین مدافعان دنیا بدل شد.

 * نویسنده : سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظر شما