شناسهٔ خبر: 42999370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مذاکره محرمانه در عمان؟!

مذاکراتی محرمانه بین ایران و آمریکا در عمان صورت گرفته و دولت حسن روحانی نیز در آن نقشی ندارد! این ادعای روزنامه کویتی الجریده است؛ ادعایی که اگرچه در نگاه نخست یادآور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در دوران احمدی‌نژاد بوده اما به دلایلی بسیار قابل باور نیست یا سوال‌‌برانگیز است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   در گزارش این رسانه عربی آمده است: «اشاره ترامپ به توافق بزرگ با ایران بعد از انتخابات ماه نوامبر در مراسم امضای توافقنامه مشترک امارات، بحرین و اسراییل بیهوده نبود بلکه نشانه‌ای بود از بازخوردهای مثبت با طرف‌های تاثیرگذار مذاکره‌کننده در ایران و به طور مثال جناح اصولگرایان که در مجلس، همچنین بخش نظامی و حوزه‌های تاثیرگذار دیگر قدرت را در اختیار دارند.» این در حالی است که همگان در داخل و خارجی از ایران به این مهم که سیاست‌ها و مواضع ایران از سوی مقامات عالی نظام مشخص شده و تغییر دولت‌ها در آن نقشی ندارد، واقف هستند.

۲- به گزارش الجریده، فرستاده‌های ترامپ در این جلسه پیشنهاد امضای توافقنامه جدیدی را بین دولت آتی ایالات متحده و رییس‌جمهور بعدی ایران و نه حسن روحانی ارائه کرده‌اند. بر این اساس، نمایندگان ترامپ بر این موضوع تاکید کردند که او دوباره به عنوان رییس‌جمهور انتخاب خواهد شد اما آنها نمی‌خواهند با دولت حسن روحانی بر سر میز مذاکره بنشینند چراکه هیچ قدرتی برای اجرای تعهدات خودش ندارد. طرف آمریکایی همچنین در این نشست اعلام کرد بر اساس اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی این کشور کلیه پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی جناح اصولگرا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران است و این جناح می‌تواند تمامی نیروها و قوای تاثیرگذار در کشور را دور هم جمع کند. به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند با این جناح به تفاهم مشترک برسند و به شکل نهایی به اختلافات بین واشنگتن و تهران پایان دهند.

این ادعای روزنامه یادشده نیز در حالی بیان شده که پیش‌بینی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و پیروزی جریان اصولگرا نیازی به اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نداشته و خیلی عیان‌تر از این حرف‌هاست. ضمن اینکه پیش‌تر نیز جریان اصولگرا در ایران حاکم بوده و به اتفاقات مذاکرات هسته‌ای نیز ورود کرده است. آن مذاکرات اما به نتیجه نرسید و این میراث برای دولت روحانی ماند.

۳- بر اساس گزارش روزنامه کویتی، نمایندگان ترامپ پیشنهاد داده‌اند جناح اصولگرا بدون آگاهی رسانه‌ها و به صورت مخفیانه ارتباطات دوجانبه را دنبال کند تا در ادامه پیرامون موضوعات مورد نظر ازجمله فعالیت‌های هسته‌ای، همچنین برنامه‌های دفاعی ایران و نفوذ ایران در منطقه مذاکرات و تفاهم لازم صورت گیرد. ترامپ خواستار توقف کلیه فعالیت‌های ایران نیست بلکه شرایط و نگرانی‌های این کشور را در منطقه درک می‌کند اما در طرف مقابل انتظار دارد ایرانی‌ها هم شرایط و نگرانی‌های او در خصوص منافع ایالات متحده همچنین مساله امنیت اسراییل در منطقه را بشناسند. در صورت حصول توافق نهایی تنها مرحله باقی‌مانده، رسیدن به امضا بین ترامپ و رییس‌جمهور بعدی ایران است. حتی اگر ایرانی‌ها بتوانند مقامات ارشد نظام را برای امضای این توافقنامه راضی کنند، ترامپ حاضر است شخصا این توافق را با آنها امضا کند، حتی اگر مجبور شود برای رفع کامل تحریم‌ها به ایران سفر و کلیه تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران را تا زمانی که این کشور به تعهداتش پایبند باشد لغو کند. طرف آمریکایی حتی اصرار ندارد که کلیه توافقات صورت‌گرفته در یک توافق دوجانبه مشترک به صورت رسمی اعلام شود بلکه این امکان وجود دارد  که دو توافقنامه امضا شود؛ یکی به صورت علنی و یکی به شکل محرمانه.

نکته قابل تامل در این ادعاها نیز آن است که ترامپ با توجه به تاکیدات و اقدامات عملی بسیار خود بر ضرورت افزایش و تداوم فشار حداکثری بر ایران چطور از لغو تحریم‌ها می‌گوید؟ همچنین این سوال باقی است که برای اطمینان‌بخشی به ایران درباره تحقق این وعده، بعد از همه بدعهدی‌هایی که تاکنون داشته است، چه خواهد کرد؟

۴- روزنامه کویتی همچنین مدعی است که «یکی از فرستادگان ایران در گفت‌وگو با آن روزنامه ارائه پیشنهادی از سوی عوامل ترامپ به یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار اصولگرا در تهران را مورد تایید قرار داد که منجر به برگزاری نشست مشترکی بین دو طرف در هفته گذشته و به میزبانی کشور عمان شده است.» این ادعا نیز شاید به طور قطع قابل تایید یا رد نباشد اما قطعا این سوال را به ذهن می‌رساند که کدام یک از چهره‌های سیاسی اصولگرا ظرفیت انجام چنین گفت‌وگوهایی را دارد؟ سوال درست‌تر اما این است که کدام یک از اصولگرایان قادر به انجام چنین مذاکراتی است و سوابقی قابل توجه در این زمینه دارد؟ علی‌اکبر ولایتی؟ سعید جلیلی؟ علی لاریجانی یا چه کسی؟

با وجود همه این‌ سوال‌ها، روزنامه کویتی در گزارش خود نوشته که نمایندگان جناح اصولگرا گزارش روند این مذاکرات را به اطلاع مقامات ارشد نظام رسانده‌اند و در انتظار پاسخ او هستند.

گفتنی است تاکنون هیچ مقام ایرانی، آمریکایی یا عمانی در این باره اظهارنظر نکرد‌ه‌ا‌ند. ترامپ البته قبل از این گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در مدت یک ماه یا یک هفته با طرف ایرانی به توافق خواهد رسید. او همچنین به تازگی به تهران هشدار داد که مذاکرات بعد از انتخاب دوباره وی، سخت‌تر خواهد شد.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما