شناسهٔ خبر: 4293675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

به روز رسانی می شود/ آخرین تحولات یمن 2: نیروهای مردمی یمن وارد الضالع شدند/بازداشت خلبان سعودی در یمن/بمباران بیمارستان در صنعا

صاحب‌خبر -

شفقنا:

منصور هادی استانداران لحج و ابین را برکنار کرد

رییس جمهوری مستعفی یمن در اقدامی جدید استانداران لحج و ابین را برکنار کرد.

به گزارش شفقنا، به نقل از مهر، عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن استانداران لحج و ابین را برکنار کرد.

وی این اقدام در حالی صورت می گیرد که عربستان سعودی از روز پنجشنبه با حمایت کشورهای عربی و غربی حمله به یمن را آغاز کرده است.

رییس جمهوری مستعفی یمن همچنین روز گذشته پسر «علی عبدالله صالح» رییس جمهوری اسبق یمن سفیر این کشور در امارات را از سمت خود برکنار کرد.

نیروهای مردمی یمن وارد الضالع شدند

نیروهای مردمی یمن وارد استان الضالع شدند.

تجاوز عربستان به یمن از پنج شنبه گذشته شروع شده و ایتلافی به رهبری این کشور مواضع انصارالله در یمن را هدف قرار داده اند.

هلاکت و اسارت ده ها تکفیری در یمن توسط ارتش و کمیته های مردمی

نیروهای ارتش یمن با همکاری کمیته های مردمی منطقه «السلیم» در شبوه واقع در جنوب صنعاء با عناصر القاعده درگیر شدند و آنها را از منطقه دور کردند.

در این درگیری ۱۰ تروریست تکفیری به هلاکت رسید و شماری نیز به اسارت گرفته شدند.

بازداشت خلبان سعودی در یمن

یک منبع امنیتی یمن اعلام کرد: نیروهای ارتش یمن یک خلبان سعودی را بازداشت کردند.

این خلبان در پی سقوط جنگنده سعودی در صنعاء توسط نیروهای یمنی بازداشت شد.

تشکیل ایتلاف ملی مقابله با حمله به یمن در صنعاء

منابع یمنی اعلام کردند که برای مقابله با تجاوز عربستان سعودی و کشورهای عربی به یمن ایتلاف ملی در صنعاء تشکیل شده است.

این ایتلاف که تحت عنوان ایتلاف ملی برای مقابله با حمله به یمن تاسیس شده است متشکل از طیف های مختلف سیاسی، مدنی و آکادمیک این کشور است.

عربستان سعودی از روز پنجشنبه با حمایت کشورهای عربی و غربی حمله به یمن را آغاز کرده است.

بمباران بیمارستان در صنعاء/حمله هوایی به مأرب و الحدیده

جنگنده های سعودی نیمه های شب دور جدید حملات خود را به مناطق مختلف شهرهای یمن از سر گرفتند.

عربستان سعودی که ادعا می کند انبارهای سلاح را هدف قرار می دهد تمامی زیرساخت ها، بازار و مناطق مسکونی یمن را نیز هدف قرار می دهد.

در یکی از این حملات بیمارستان ۴۸ در جنوب صنعاء بمباران شد. استان های الحدیده و مأرب نیز آماج حملات هوایی جنگنده های سعودی قرار گرفت.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان محلی در پایتخت یمن اعلام کرد حملات هوایی جنگنده ها به صنعا، شب گذشته از سر گرفته شد و تا بامداد امروز ادامه یافت.

بمباران کاخ ریاست جمهوری صنعا توسط جنگنده های سعودی، کنترل ارتش یمن بر زنگبار و شهر استراتژیک فیحان و مخالفت انصارالله با انتقال گفتگوها به مغرب از جمله خبرهای امنیتی این کشور به شمار می رود.

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، جنگنده‌های عربستان سعودی بامداد پنجشنبه دخالت نظامی در یمن را تحت عنوان عملیات «طوفان کوبنده» کلید زده و چندین نقطه در شهر صنعاء پایتخت این کشور را بمباران کردند.

بر اساس آمار اولیه منتشر شده در رسانه‌های یمنی تاکنون ۴۰ غیرنظامی در این حملات شهید و ده‌ها تن دیگر به شدت مجروح شدند.

در همین ارتباط «عادل الجبیر»، سفیر عربستان در آمریکا گفت: حملات ما به یمن گسترده‌تر خواهد شد و مناطق بیشتری را هدف قرار خواهد داد. وی در بیان علت این دخالت نظامی مدعی شد: ما تنها برای حمایت از دولت مشروع «منصور هادی» دست به چنین کاری زدیم.

سفیر عربستان در آمریکا تصریح کرد: به جز آمریکا که در حملات ما مشارکت مستقیم ندارد، ۱۰ کشور در این حملات به ما کمک می‌کنند.

بمباران پایگاه هوایی در مارب

شبکه العالم اعلام کرد که جنگنده های عربستانی یک پایگاه هوایی در استان مارب یمن را مورد حمله قرار دادند.

بمباران پایگاه هوایی در الحدیده

العالم اعلام کرد جنگنده های سعودی یک پایگاه دفاع هوایی یمن را در استان الحدیده این کشور بمباران کردند.

بمباران کاخ ریاست جمهوری در صنعا

شبکه الجزیره اعلام کرد که جنگنده های عربستانی کاخ ریاست جمهوری در صنعا را بمباران کرده اند.

نخست وزیر لبنان:دخالتهای نظامی در یمن برای امنیت منطقه خطرناک است

تمام سلام نخست وزیر لبنان در آخرین روز نشست سالانه اتحادیه عرب گفت: دخالتهای خارجی در یمن برای امنیت منطقه عربی خطرناک است.

وی افزود: لبنان از هر موضعی مبنی بر حفط هویت یمن و تمامیت ارضی آن حمایت می کند.

نخست وزیرلبنان تأکید کرد: رژیم صهیونیستی نژادپرستی خود را نشان داده است و اعلام کرده مذاکره با فلسطینیان را نمی خواهد.

وی افزود: ملت فلسطین تنها نخواهد بود و کشورهای عربی به ملت فلسطین اهتمام دارند.

مخالفت جنبش انصار الله یمن با انتقال گفتگوها به مغرب

جنبش انصار الله اعلام کرد که با انتقال گفتگوهای یمن به مغرب مخالف است.

این جنبش اعلام کرد که «جمال بن عمر» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن به زودی مکان جدید برگزاری گفتگوهای ملی یمن برای پایان بخشیدن به بحران این کشور را اعلام خواهد کرد

یکی از مسئولان انصارالله: اجازه حمله زمینی را نمی دهیم/رهبران حوثی در امنیت هستند

محمد علی الحوثی یکی از رهبران انصارالله یمن در گفتگو با رونامه الوطن چاپ مصر اظهار داشت: حملات عربستان سعودی به یمن تاثیری بر انصار الله این کشور نداشته است و همه رهبران این جنبش در مکان های امنی قرار دارند.

وی که در حال حاضر اداره امور مربوط به ریاست جمهوری را در صنعاء برعهده دارد با بیان این مطلب افزود: حمله کشورهای عربی به یمن غیر قانونی و نقض حاکمیت این کشور محسوب می شود.

محمد علی الحوثی خاطرنشان کرد: ما تا این لحظه به حملات هوایی عربستان به یمن پاسخ نداده ایم و این حمله حمایت از یک گروه در مقابل گروه در یمن محسوب می شود و هدف از آن ایجاد تفرقه در این کشور است.

وی اظهار داشت: اینکه گفته می شود ما تهدیدی برای عربستان سعودی محسوب می شویم صحیح نیست و دلیل رد این ادعا نیز موافقت ما با طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن در گذشته است.

این رهبر گروه الحوثی همچنین ادعاهای منتشر شده مبنی بر ائتلاف حوثی ها و «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری اسبق یمن را رد و اعلام کرد: هیچ توافقی میان ما صورت نگرفته است.

وی گفت: ما قصد بستن تنگه «باب المندب» را نداریم و این شایعه ای از سوی «عبد ربه منصور هادی» است. ما همچنین دیداری با مسئولان مصری نداشته ایم و دشمنی نیز با این کشور نداریم.

محمد علی الحوثی درباره احتمال حمله زمینی کشورهای عربی به یمن نیز گفت: هر کشوری که اقدام به این کار کند باید پیامدهای آن را نیز بپذیرد و ما به کسی اجازه نخواهیم داد وارد خاکمان شوند.

 

یمن: ده ارتش علیه یک گروه شبه نظامی

شفقنا- پادشاهی عربستان سعودی در واقع از آمریکا درس هاس زیادی گرفته است و تجاوز نظامی خود به یمن را با انبوهی از تبلیغات رسانه ای همراه می کند یعنی دقیقا همان روشی که پنتاگون پیش از این از آن استفاده می کرد. این روش عربستان یک کپی برداری دقیق از کمپین های عمومی وزارت دفاع آمریکا است، همان روشی که واشنگتن به هنگام لشگرکشی هایش به عراق و افغانستان از آن سود می جست.

سعودی ها به عملیات متجاوزانه خود در یمن عنوان پرطمطراق "طوفان قاطع" داده اند، نامی که آگاهانه شنونده را به یاد "عملیات طوفان صحرا" می اندازد، همان نامی که آمریکایی ها در اولین جنگ خود علیه صدام حسین در سال 1991 انتخاب کرده بودند. افزون بر آن دربار عربستان سعودی تصاویری از مرکز فرماندهی عملیات خود را منتشر کرده است که در کانون همه این تصاویر "محمد بن سلمان" پسر پادشاه تازه کار عربستان سعودی دیده می شود. محمد بن سلمان 34 ساله در حال حاضر جوان ترین وزیر دفاع جهان به شمار می آید.

عربستان سعودی نیز مانند آمریکا در جریان جنگ های خاورمیانه و آسیای مرکزی همواره بر این تاکید دارد که در این جنگ تنها نیست. ریاض با افتخار اعلام کرده است که در راس یک ائتلاف متشکل از ده کشور قرار دارد و نیروهای این ائتلاف از سوی آمریکا و بریتانیا پشتیبانی هوایی می شوند.

اما توان عملیاتی این به اصطلاح ائتلافی که قصد جنگ علیه شورشیان حوثی یمن را دارد تا چه اندازه است؟ عربستان سعودی بخش بزرگی از نیروهای ارتش خود را در آن "طوفان قاطع" شرکت می دهد. به این صورت که یکصد فروند جنگنده و تعداد تا به این لحظه نامشخصی کشتی جنگی در این عملیات ها شرکت دارند. افزون بر آن 150000 سرباز سعودی نیز برای حمله زمینی به یمن در حال آماده باش قرار دارند. به این ترتیب دو سوم از نیروهای پیاده ارتش سعودی در این عملیات شرکت خواهند داشت.

به احتمال قوی اما ریاض به صورتی آگاهانه اغراق می کند زیرا چنین نقل و انتقال نظامی عظیمی به این معنی است نیروهای ارتش دیگر مناطق بحران را ترک می کنند . لازم به یادآوری است که جنگ داخلی عراق و مناطق اشغالی تحت کنترل گروه تروریستی داعش در این کشور درست در نزدیکی مرزهای عربستان قرار دارد و داعش بارها از عزم خود برای سرنگونی حکومت عربستان سعودی گفته و بارها این کشور را تهدید به حملات تروریستی کرده است.

کاملا مشخص است که مصر پس از عربستان بار اصلی عملیات نظامی در یمن را به دوش می کشد. بر پایه ادعاهای قاهره در حال حاضر ارتش مصر با پنج فروند ناوجنگی در دریای سرخ موضع گرفته و تصمیم دارد با 40 هزار سرباز برخوردار از پشتیبانی جنگنده های نیروی هوایی خود در حمله به یمن مشارکت داشته باشد. و کاملا مشخص است که آن به اصطلاح ائتلاف عربی قصد دارد که از دو طرف به شورشیان حوثی حمله کند. عربستان سعودی از شمال و نیروهای مصر از غرب وجنوب و با استقرار در سواحل این مناطق به نیروهای حوثی فشار وارد می آورند. اما این مساله هنوز مشخص نیست که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بر چه اساسی به پیروزی ارتش خود در یمن اطمینان دارد، همان ارتشی که حتی در خاک خود و در مصاف با گروه های تروریستی صحرای سینا نیز موفقیتی نداشته است و شکست خورده می نماید. لازم به یادآوری است که ارتش مصر تا به امروز حتی موفق به شکست گروه های چریکی و جنگجویان قبیله ای محلی در این مناطق نیز نشده است.

بر اساس شواهد موجود کشورهای کوچکتر عرب خلیج فارس یعنی بحرین، قطر، کویت و امارات متحده عربی و البته اردن و مراکش و سودان تنها در عملیات هوایی علیه شبه نظامیان حوثی شرکت دارند. بدین صورت در مجموع 180 هواپیمای جنگی برای این به اصطلاح ماموریت در نظر گرفته شده است یعنی چند برابر بیشتر از مجموع جنگنده هایی که در عملیات علیه داعش در عراق و سوریه شرکت می کنند.

پاکستان نیز به عنوان دهمین کشور در این ائتلاف عربی در عملیات "طوفان قاطع" شرکت دارد. اسلام آباد در واقع با کشتی های جنگی و هواپیماهای جنگنده از نیروهای این ائتلاف پشتیبانی می کند اما این که نیروهای پاکستان دقیقا چه وظایفی را و چگونه بر عهده گرفته اند هنوز مشخص نیست. نواز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرده است که در صورت درخواست عربستان سعودی حاضر است نیروهای زمینی خود را نیز به منطقه اعزام کند. و جالب آن که همین ارتش پاکستان از سال ها پیش حتی یک پیروزی چشمگیر نظامی علیه گروه طالبان در کارنامه خود ثبت نکرده است.

اما توان نظامی شورشیان حوثی چگونه و به چه میزانی است؟ در واقع توان مقاومت نیروهای حوثی و همپیمانانشان تا به این لحظه در حد یک معمای بزرگ باقی مانده است. ارزیابی ها حکایت از سی تا یکصدهزار نفر نیروی شبه نظامی دارد و البته این نیروها طی ماه های گذشته به صورت قابل ملاحظه و آشکاری تجهیز و تسلیح شده اند. حوثی ها در زرادخانه های خود تجهیزاتی از قبیل توپخانه، موشک های ضد تانک و موشک های قابل حمل ضد هوایی دارند.

ادعا می شود که بخشی از این سلاح ها و تجهیزات از سوی ایران در اختیار این نیروها گذاشته شده است، ادعایی که البته هیچ سند و مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. اما نیروهای حوثی بخش بزرگی از سلاح های خود را در جریان حملات و پیشروی های ماه های اخیر به غنیمت گرفته اند. بدین ترتیب اگرچه که نیروهای حوثی با این تسلیحات قادر به متوقف ساختن یک نیروی دویست هزار نفری نخواهند بود اما می توانند یگان های متجاوز را به جنگی فرسایشی و پر تلفات بکشانند.

به عقیده کارشناسان غربی ، بی تردید موفقیت های نطامی حوثی ها تا به امروز مرهون ائتلاف تاکتیکی آنان با قبیله "علی عبداله صالح" رئیس جمهور سابق یمن است، همان رئیس جمهور مادام العمری که در سال 2012 از کار برکنار شد. احمد پسر عبداله صالح زمانی فرماندهی گارد ریاست جمهوری یا همان یگان ویژه ارتش یمن را بر عهده داشت. در آغاز کار از احمد به عنوان جانشین پدرش یاد می شد اما بعدها احمد به پرزیدنت "ابو ربو منصور الهادی" قول همکاری داد که البته پس از مدتی این دوستی و همکاری به پایان رسید.

احمد عبداله صالح فرزند دیکتاتور سابق یمن اما بیش از هزار سرباز مسلح  و بخشی از نیروی هوایی این کشور را در کنار خود دارد و حوثی ها به کمک همین نیروها موفق به برکناری پرزیدنت هادی و هوادارانش شدند. به هرحال ائتلاف میان قبیله صالح و حوثی ها همچنان برقرار است اما نباید فراموش کرد که هر دو گروه منافع متفاوت و بلند مدتی را دنبال می کنند و به عبارت بهتر هر دو گروه در پی دستیابی به قدرت مطلقه در صنعا هستند. در دوران ریاست جمهوری علی عبداله صالح همه تلاش ها برای اتحاد میان این دو گروه بارها با شکست روبرو شد و در واقع ائتلاف فعلی نیز تحت فشارهای ناشی از مداخلات خارجی هر لحظه با خطر جدایی روبرو است.

منبع: اشپیگل آنلاین

ترجمه: محمدعلی فیروزآبادی- شفقنا

 

آغاز طوفان تکفیر شیعیان توسط وهابی های سعودی

شفقنا ( پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - با وجود آن که محکومیت تفکر شیعی، هیچ گاه از خطبه های مساجد عربستانی دور نبوده ، اما همزمان با آغاز هجوم آل سعود علیه یمن ، طوفانی از تکفیر تشیع ، بر منبرهای مساجد عربستان سایه افکند، به طوری که شیوخ سعودی به بهانه های مختلف سخن از آن گفتند و شیعیان را تکفیر نمودند.
به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه النباء، در همین راستا « محمد العریفی » از شیوخ مشهور وهابیت ، ضمن هجوم به شیعیان، آنان را به توطئه علیه اسلام،  مسلمانان و همچنین شعله ور کردن آتش جنگ  در کشورهای عربی متهم کرد.
شیخ « ناصر العمر» نیز از دیگر علمای وهابی عربستانی، شیعیان را گروهی دانست که نمی توان به روش دیپلماتیک با آنان رفتار کرد.
علاوه بر آن « شیخ عبدالعزیز الطریفی»، با نوشتن پیامی بر روی پایگاه ارتباط جمعی توییتر؛ شیعیان را افراد بی دینی معرفی  نمود که به نوعی کارگزار غرب هستند؛ این در حالی است که سخنان وی از سوی کابران اینترنتی مورد تمسخر واقع شد، زیرا غرب خود از هجوم علیه شیعیان حوثی حمایت کرده و در واقع این ائتلافی ها هستند که کارگزار و دست نشانده غرب می باشند نه شیعیان.
« شیخ محمد البراک» نیز ضمن متهم نمودن شیعیان به جاسوسی و کارگزاری آمریکا ؛ شیعیان را به یهودیان تشبیه کرد.
طوفان تکفیری عربستان، حقیقت تفکر سعودی – داعشی را برای همگان برملا کرد، به طوری که « فواد ابراهیم» از کارشناسان امور سیاسی تاکید کرد: فتاوی تکفیری عربستان علیه شیعیان، دال بر این حقیقت است که داعش در واقع سرچشمه گرفته از تفکر سعودی است و ریشه در آن دارد.

ترجمه: شفقنا

انتهای پیام

www.shafaqna.com/persian

http://shafaqna.com/persian/

نظر شما