شناسهٔ خبر: 42902733 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

وقتی کماندوهای 98 در منامه با «کشک بادمجان» از حال رفتند

سال‌ها از روزی می‌گذرد که ایویچ معمار فوتبال ایران برای جام جهانی‌ 1998 گفت؛ «من 11 بازیکن نمی‌خواهم، من 11 کماندو می‌خواهم.»

صاحب‌خبر -

وقتی کماندوهای 98 در منامه با «کشک بادمجان» از حال رفتند

به گزارش خبر ورزشی، او وقتی در اردوی معروف بروجرد شرایط بدنی بازیکنان ایرانی را دید، فهمید این بازیکنان هنوز به درستی شلاق نخوردهاند و در یک چرخه معیوب بدنسازی قرار گرفتهاند.

نسلی که باید ساخته میشد

ایویچ باید آن نسل را میساخت؛ نسلی که بعدها شهادت داد در حق پیرمرد خیانت شد. نفرین ایویچ 4 سال بعد در جام جهانی 2002 دامن فوتبال ایران را گرفت. ما صعود نکردیم و در جهنم منامه گرفتار شدیم.  یادتان میآید با ایویچ به کجا رسیده بودیم و کارمان در منامه با کشک بادمجان به کجا رسید؟

خیانت در رم

کماندوهای ایران در جام جهانی 98 فرانسه آبروداری کردند. اولین برد را در همان جام مقابل آمریکا تجربه کردیم؛ تیمی که ایویچ را در خیانتی بزرگ و بیآبرو در رم خفه کرد و مرد بزرگ، برای همیشه از تیم ملی رفت. قلبش شکست اما تیم او سخت و پرتوان بود. بدنهایی که ایویچ برای جام جهانی ساخت، در همان جام خودش را نشان داد.

همه در یک پادگان

در سال 2006 اما کارلوس کیروش، سرمربی تیم ملی پرتغال شد. کیروش برای ساختن بدن بازیکنان از متدهای نظامی استفاده میکند. یعنی چیزی در مایههای آنچه ایویچ در آن سال گفت؛ من 11 کماندو برای جام جهانی میخواهم.

کیروش طی جلسهای در استادیوم Luso با افسران نظامی، از آنها خواست جلسات آموزش نظامی برای ملیپوشان این کشور برگزار کنند. به این ترتیب ملیپوشان پرتغالی و حتی کریس رونالدو با حضور در پادگان و پوشیدن لباسهای نظامی در تمرینات دشوار نظامی شرکت کردند. جالب اینکه کیروش در این اردو خود را کنار کشیده و به افسران نظامی درخصوص تمرینات نظامی ملیپوشان پرتغالی اختیار تام داده بود تا هیچیک از بازیکنان نتوانند از زیر این تمرینات دشوار فرار کنند.

ظهور ووشو در فوتبال

دیروز عکسهای حسین اوجاقی کنار کیروش منتشر شد. قهرمان ووشو جهان؛ مرد اول تیم ملی ووشو و کسی که کیروش از او خواسته متدهای جدید تمرینات رزمی را با ملیپوشان ایران مرور کند.

کیروش از فرمولهای تازهتری برای ساختن بازیکنان استفاده میکند. او دیگر به پادگان نمیرود و بازیکنان را در قامت کماندو نمایش نمیدهد. شکل تمرینات، امروزیتر و مدرنتر شده است. حالا حسین اوجاقی کنار ملیپوشان است.

سالها عقب رفتیم

خیانت در حق ایویچ به خاطر تمام تفکرات درستی که آن مرد داشت اما فوتبال ایران را سالها عقب برد؛ در حق کیروش هم ظاهراً قرار است تاریخ دوباره تکرار شود... 8 سال کلنجار با مردی که آبروی فوتبال ایران را در آسیا خرید و دو صعود به شدت آبرومندانه را به مردم تقدیم کرد، نسلی که در این فوتبال عوض شد و... ظاهراً مایه آرامش بعضیها نشده است!

نظر شما