به گزارش خبرورزشی، محمود صیدانلو در دفاع از خودش، عملکرد ریاست چهارساله اش را میشمارد. او مهمترین اصل برنامه چهارساله اش را جلب مشارکتهای مردمی و همکاری بخش خصوصی میداند: «ما با جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی خواستیم فدراسیون را به استقلال برسانیم. قبل از ما مهرعلی رئیس اسبق فدراسیون قراردادی تبلیغاتی ۵ ساله بسته بود که سامانه هواداری به شرکت کارگزاری واگذار شد. شیرازی مدیرعامل شرکت سال اول فعالیت خوبی با درآمدزایی نسبی داشت، اما سال ۹۶ و ۹۷، اما درآمد ما به صفر رسیده بود. جلسات ما برای ایجاد انگیزه با طرحهای شیرازی هم محقق نشد و با تصویب مجمع عمومی فدراسیون توافقی، قرارداد فسخ شد. همان مجمع مجوز قرارداد جدیدی را برای درآمدزایی و برگزاری مسابقات ورزشی داد، اما ناکام ماند. ناچار مسابقات با کمک مالی به کمیتهها برگزار شد.»
او درباره قراردادش با شرکت کارگزاری جدید هم اینطور توضیح میدهد: «ما دست به کار بزرگ فرهنگی زدیم؛ با ارتقای طرح مهارت و فرهنگ رانندگی در کشور. این طرح سال ۹۷ رونمایی شد تا جوانان علاقهمند به رانندگی یا حتی رانندگان آموزش حرفهای ببینند و به کاهش تلفات رانندگی کمک کنیم. با این طرح فراخوان زدیم تا با سرمایهگذاری یک شرکت کارگزاری، درآمدزایی کند و فدراسیون هم سهیم باشد. فرآیند قرارداد چهار ماه زمان برد و بعد به توافق نسبی رسیدیم که منافع دو طرف حفظ شود. طبق قرارداد قرار شد شرکت جدید در اسپانسرینگ و تبلیغات فعالیت کند و سود حاصله اش تقسیم شود. البته در قرارداد دو، سه بندی گذاشتیم که اگر کسی آشنا نباشد، برایش سوء تفاهم تعهد فدراسیون پیش میآید. ما هم بند ضمانت گذاشتیم، خیلی از فدراسیونها ضمانت اجرایی قرارداد دارند. اگر هر چقدر ضمانت بگیریم و آن شرکت کارش به سرانجام نرسد یا شرکت کارگزار تعهدش را اجرا نکند، فایده ندارد، بنابراین با اسپانسر قرارداد سهجانبه بستیم؛ قرارداد با سه امضای فدراسیون، شرکت کارگزار و اسپانسر. یعنی هیچ درآمدی بدون امضای ما حاصل نمیشد و ضمانت را هم شرکت حقوقی یا فرد حقیقی شرکت کارگزار میداد و سود حاصله هم بین ما تقسیم میشد. خزانهدار هم استعلام حضوری از وزارت ورزش گرفت، اما گفتند، چون حساب دولتی و مردمی است، باید حساب مستقل باز کنید و حساب مشترک باز کردیم و رسیدیم به هزینهها. گفتیم تشخیص با شرکت کارگزار، اما تأیید با فدراسیون باشد. حتی برای خرید یک لیوان هم تا فدراسیون تأیید نمیکرد، اجازه خرید نداشتند.»
فدراسیون اتومبیلرانی سود این شراکت را سهماهه میگرفت: «موضوع بعدی، زمان گرفتن سود بود که خیلی از فدراسیونها سالانه میگرفتند، اما سهماهه را تعیین کردیم و حتی به شرکت کارگزار گفتیم نباید بیشتر از ۲۰ میلیون پولش در حساب مانده باشد. از طرفی خزانهدار فدراسیون هم ضمانت ۲۳ میلیونی را گرفت. در انشای قرارداد آمده وقتی کسی میخواند، فکر میکند این ضمانت برای کل قرارداد است در حالی که اینطور نیست.»
صیدانلو معتقد است شرکت کارگزاری در مدت سه ماه فعالیت کارهای بزرگی انجام داده: «شرکت کارهایی کرد که در دورههای قبل نشده بود. مستندات مالی فدراسیون هم هست. بودجه سالانه فدراسیون در سالهای قبل از وزارت ورزش بین ۱ ال 1.5 میلیارد تومان بود و درآمد فدراسیون هم از مشارکت همیاری، تبلیغات سامانه و آموزش بیشتر از ۱ تا ۲ میلیارد نمیشد، اما شرکت کارگزاری ما ظرف سه ماه با شرکت خودرویی قرارداد 1.800 میلیاردی بست. ما به خاطر چند طرح ارتقا مکاتبه اش با چهار امضای من، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس و مدیر کل پیشگیری جرایم قوه قضائیه را داشت که تابلوهای تبلیغاتی را با تخفیف ویژه از شهرداری گرفتیم. با نامهای با همان چهار امضا به صدا و سیما دستور ساخت برنامه ۴۶ قسمتی برای شبکه ۳ سیما را داشتیم که بین آن مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی پخش مستقیم شود. حتی با یک شرکت مخابراتی قرارداد ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیونی رسیده بود که البته این قرارداد به دوره ما کفاف نداد و دوستان هم دیگر ادامه ندادند.»
او معتقد است حتی درآمد امسال فدراسیون به ۵۰ میلیارد هم میرسید: «پیشبینی ما این بود که سال ۹۹ درآمد فدراسیون از این طرح به ۳۰ تا ۵۰ میلیارد هم برسد که با پایان دوره ریاست من اختلاف نظر افتاد و ادامه پیدا نکرد. البته من اهل قضاوت نیستم، اما این طرح هم متوقف شد.»
رئیس سابق فدراسیون موتورسواری از ساماندهی موتورهای سنگین هم میگوید: «کار دیگر من ساماندهی واردات موتورهای سنگین بود که قبلاً فدراسیون مجوز آن را به شرکتی داده بود و من با آمدن به فدراسیون ادامه ندادم. من با دو سال دوندگی به دلیل اختلاف بین شورای امنیت، وزارت صمت و وزارت ورزش بالاخره به دستورالعملی رسیدیم که شورای امنیت ابلاغ کرد و طبق آن آییننامه را به روز کردیم و از مجمع هم تأیید گرفت. وزارت ورزش هم تفویض اختیار کرد به من، اما من به دلیل اعتقاد به خردجمعی پیشنهاد راهاندازی کارگروه را با حضور نماینده وزارت ورزش، حراست وزارت، نایبرئیس و دبیر فدراسیون، خزانهدار و نماینده پیشکسوتان را دادم. ستاد ساماندهی شد و در سایت فدراسیون هم فراخوان دادیم تا قهرمانان ملی و کشور مستقیم مجوز ورود بگیرند و بعد هم به هیئتها ابلاغ کردیم که درخواست بدهند. کار را از تهران شروع کردیم. قرار شد درخواستها به کارگروه برود و اگر منطبق با دستورالعمل بود به حوزه مالی و همیاری را طبق شاخص قیمت کمپانی تولیدی موتورها و ۱۵ درصد همیاری محاسبه میشد و با واریز پول به وزارت صنعت درخواست میدادیم. در واقع ما هیچ دخالتی نداشتیم و تنها تأییدکننده بودیم. ۱۸۰ و خردهای درخواست را در مدت چهار سال ریاستم تأیید کردیم که بعد هم مدارک را به بازرسی کل کشور و حراست دادیم. موتور خوب حق ورزشکاران است و مثل توپ برای فوتبالیستها و والیبالیستها میماند.»
نظر شما