شناسهٔ خبر: 42723565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

داوود مرادیان:

«کلاشینکف‌های آمریکایی» صدای سطلنت‌طلبان و ملی‌گرایان را در می‌آورد

پوستر مجموعه مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داوود مرادیان طی مراسمی در سینمای شهید آوینی حوزه هنری رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم رونمایی از پوستر مجموعه مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داوود مرادیان، طی مراسمی محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مدیران حوزه هنری و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و عوامل مستند در سینمای شهید آوینی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم یاسر فریادرس، مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری گفت: برخی می‌گویند ظرفیت فیلم‌سازی برای دفاع مقدس اشباع شده، به اعتقاد بنده این گفته‌ها از روی بی‌اطلاعی و کارنابلدی است. ما هنوز کار زیادی در این حوزه انجام نداده‌ایم و بسیاری از مباحث و اسناد یا پرداخته نشده، یا مغفول مانده و یا دسترسی به آن وجود ندارد. جنگ را با نگاه‌های مختلف و زوایای متعددی می‌شود روایت کرد و اگر کسی کار تکراری می‌سازد ایراد از موضوع نیست.

وی افزود: در مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» سعی شده است از زوایه جدیدی جنگ تحمیلی بررسی شود و ناگفته‌هایی در فیلم روایت شود که خیلی از آن‌ها حرف روز است و مخاطبان امروز ما از هر قشر و در هر رده سنی نیاز دارند که از این مسائل و شبهه‌افکنی‌ها آگاه شوند.

وی با اشاره به تلاش یک ساله داوود مرادیان در تحقیق کار گفت: آرشیو مصاحبه‌های استفاده شده در فیلم برای اکثر مخاطبان حتما جدید است و این تحقیق و گردآوری حاصل مسلط بودن گروه تولید بر موضوع است و جمع آوری این آرشیو به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی صورت گرفته است.

در ادامه مراسم علی‌اصغر رضایی، مدیر خانه فیلم و نمایش مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج گفت: تشکر می‌کنم از داوود مرادیان که تلاش بسیاری کرد تا این اثر در ایام چهلمین سالگرد دفاع مقدس به پخش برسد و مرکز ما در خانه فیلم و نمایش تلاش داریم آثاری این چنین را با مشارکت دیگر نهاد‌ها به ویژه مرکز مستند سوره ادامه دهیم.

وی با تأکید بر نگاه متفاوت «کلاشینکف‌های آمریکایی» به مقوله جنگ اظهار داشت: از نقاط برجسته این اثر می‌توان به آرشیو غنی و دیده نشده این کار اشاره کنم که با کارگردانی و چیدمان جذاب مرادیان کار را دیدنی‌تر کرده است. شبهاتی که در این مجموعه مستند به آن‌ها پاسخ داده می‌شود از جمله شبهاتی است که در این چهل سال بی‌پاسخ باقی مانده است و در این مجموعه با استناد اسناد دست اول پاسخ داده‌ایم.

در ادامه مراسم داوود مرادیان، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند گفت: «کلاشینکف‌های آمریکایی» مجموعه‌ مستند ۶ قسمتی است که به بررسی شبهات مطرح‌ شده درباره جنگ ایران و عراق می‌پردازد. بخشی از اسناد به صورت پراکنده است که وقتی آنها را کنار هم می‌چینید مخاطب را به تحلیل می‌رساند. بخشی از این اسناد از آرشیو ملی انگلستان به دست آمده است که به‌تازگی منتشر شده است. بخشی دیگر مصاحبه‌های شبکه الجزیره با فرماندهان و ژنرال‌های صدام است. حرف‌های آنان در کنار ادعاهای بعضی‌ها در داخل کشور یا سلطنت‌طلب‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: وقتی آقای بختیار و اویسی در عراق پایگاه داشتند و جزایر سه‌گانه را بخشیده بودند که عکس آن موجود است، یعنی اتفاقاتی پشت پرده رخ داده است. جالب است بدانید که انگلیسی‌ها هر ۱۰ سال یکبار اسنادشان را منتشر می‌کنند اما اسناد همکاری سلطنت‌طلب‌ها با عراق تا ۶۰ سال دیگر هم محرمانه باقی می‌ماند.

این کارگردان و مستندساز درباره روند تحقیق و پژوهش این مجموعه مستند ۴۰ دقیقه‌ای گفت: برای آرشیوی که در این مجموعه استفاده شده است، از صداوسیما کمک نگرفتیم. بلکه آرشیو از روی اینترنت جمع‌آوری شد و اتفاقا آرشیو دیده نشده‌ای هم است. نزدیک به ۷ ماه تحقیق و پژوهش داشتیم که توسط یک تیم کامل پژوهشی انجام شد. چند نفر جست‌وجوگر فارسی، افرادی جست‌وجوگر انگلیسی و چند نفر دیگر هم جست‌وجوگر عربی بودند. علاوه بر این، با آقایان رفیق‌دوست، هاشمی‌طبا، صباغیان، دو تن از امرای ارتش و... مصاحبه‌هایی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مستند رویای آجری به مردم بستگی داشت، طبیعتاً سر و صدای مردمی‌تری داشت. به نظرم با نمایش این فیلم، سر و صدای سلطنت‌طلبان، ملی‌گرایان و ... بیشتر بلند می‌شود.

در ادامه این مراسم مرادیان درباره دلیل نام‌گذاری این مستند بیان داشت: کلاشینکف یک سلاح روسی است و کشورهای عربی دارای دو شکل حاکمیتی بودند و هستند. یا زیر یوغ کشورهایی مثل عربستان و امارات‌اند و یا زیر چکمه آزادی‌خواهان چپ‌گرایند. آنان عمدتاً به شوروی نزدیک بودند. یکی از کسانی که در این زمینه خودش را جا انداخت و با سلاح‌های روسی به ایران حمله کرد، صدام بود اما جالب است بدانید صدام از ۱۵ سالگی عضو کددار سازمان اطلاعات آمریکا بود. بعد از مرگ جمال عبدالناصر آمریکایی‌ها دنبال این بودند که رهبر انقلابی جهان عرب یکی از آدم‌های خودشان باشد. بنابراین جنگ صدام علیه ایران تبدیل به جنگ قادسیه صدام شد. در اینجا و بنابر اسناد خود آمریکایی‌ها ثابت می‌شود که صدام عامل آمریکاست نه عامل شوروی، که این نیز یکی دیگر از شبهات بود که باید مطرح می شد.

گفتنی است دیگر عوامل مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» عبارتند از: نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: داوود مرادیان، مجری طرح و سرپرست پژوهش: سمیه عظیمی ستوده، سرتیم ترجمه: محمدعلی معین، سرتیم پژوهش اسناد: محمد مظفرپور، تدوین: عباس مرادیان، طاهر آجرلو، گرافیک: طاهر آجرلو، گوینده: معین شافعی، طراح پوستر و عنوان: رضا آسایی، تصویربردار مصاحبه‌ها: محمدعلی هاشمیان، مدیر تولید: عباس مرادیان و بشیر ادهمی، امور اداری: علیرضا حسنی، روابط عمومی و تبلیغات: محراب محمدزاده و وحید شاهی. 

مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» کاری از مرکز مستند سوره و خانه فیلم و نمایش بسیج از شبنه ۲۹ شهریورماه هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما