شناسهٔ خبر: 42712936 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بازگشت گرت‌بیل به تاتنهام پس از دورانی پرحاشیه در رئال

دیپورت گلف‌باز ولزی

بیل در بازگشت به لندن کار راحتی در پیش ندارد، چراکه در این هفت‌سال تغییرات زیادی در فوتبال جزیره رخ داده و شاید مدتی طول بکشد تا او بتواند دوباره خود را با شرایط این لیگ تطبیق دهد. ب

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، گرت بیل، ستاره ولزی رئال‌مادرید درحال طی‌کردن آخرین مراحل بازگشت قرضی به تاتنهام است؛ تیمی که او را به فوتبال جهان معرفی کرد و خیلی زود به یکی از ستاره‌های دنیای فوتبال تبدیل شد. بیل با سرعت بالا، تکنیک خوب و شوت‌های قدرتمندش خیلی زود توجه رئال‌مادرید را به خود جلب کرد تا آنها برای ساختن یک تیم کهکشانی جدید به سراغ او بروند و به‌عنوان گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه، این وینگر ولزی را به خدمت بگیرند. اما انتقال او به رئال درنهایت آن چیزی نشد که انتظارش می‌رفت. رونالدو و بیل هیچ‌گاه رابطه چندان خوبی باهم نداشتند و همین موضوع روی عملکرد این ملی‌پوش ولزی در زمین تاثیرگذار بود. او تلاش کرد تا خود را از زیر سایه سنگین رونالدو خارج کند اما گلزنی‌های این فوق‌ستاره پرتغالی توقف‌ناپذیر بود و بیل توان رقابت با او را نداشت. بعد از جدایی رونالدو و رفتن او به یوونتوس به نظر می‌رسید حالا نوبت به بیل رسیده تا به ستاره درخشان رئالی‌ها تبدیل شود اما او کمتر طی این مدت توانست نشانی از آن ستاره سال‌های قبل تاتنهام داشته باشد و بیشتر غرق در حواشی و البته مصدومیت‌های پیاپی بود.

مصدومیت یک‌ماهه

حالا در بریتانیا مثل یک قهرمان از او استقبال می‌کنند. رسانه‌ها اخبار انتقال او به تاتنهام را لحظه به لحظه پوشش می‌دهند و منتظرند بیل دوباره لباس تاتنهام را به تن کند. اتفاقی که حدود هفت‌سال از آن می‌گذرد. تنها مشکل در این میان مصدومیتی است که دوباره گریبان او را گرفته و به نوشته روزنامه مارکای اسپانیا، در تست پزشکی که در لندن از او گرفته شد مصدومیت زانویش نمایان بود و حداقل چهار هفته باید تحت‌درمان باشد. البته به نوشته این روزنامه کادر پزشکی تاتنهام پیش از این از مصدومیت او مطلع بودند و بعید است این آسیب‌دیدگی مانع این انتقال قرضی شود.

بیل که زمانی گران‌ترین بازیکن دنیا بود، حالا به صورت قرضی به تیم سابقش برگشته است و البته فصل پیش هم می‌توانست از جمع رئالی‌ها جدا شود اما روابط تیره طرفین باعث شد رئالی‌ها مانع این انتقال شوند. او مدتی پیش در گفت‌وگویی فاش کرد که سال گذشته پیشنهاد خوبی به دستش رسیده بود اما رئالی‌ها با آن مخالفت کردند تا یک‌سال کابوس‌وار را در برنابئو سپری کند. بی‌شک او بیش از همه بازیکنان تیم از بازگشت زیدان به این تیم ناراحت شد. سرمربی فرانسوی که پس از دورانی موفق در رئال این باشگاه را ترک کرده بود در میانه‌های دو فصل قبل دوباره به این تیم برگشت تا آنها را از شرایط بحرانی خارج کند.

زیدان در همان دوره نخست حضورش در این تیم هم رابطه خوبی با بیل نداشت و مشکلات او در دوره دوم حضورش در مادرید بیش از گذشته بود تا جایی که فصل پیش در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که اگر انتقال بیل همین فردا هم اتفاق بیفتد، بسیار خوب خواهد بود. با این حال ستاره ولزی یک فصل دیگر در اسپانیا ماند اما حاشیه‌های زیادی برای تیم ایجاد کرد. علاقه زیاد او به بازی گلف سبب شد تا رسانه‌های این کشور بارها از او انتقاد کنند. او چندین‌بار در زمانی که مصدوم بود درحال گلف‌بازی کردن دیده شد و بسیاری معتقد بودند او اهمیت زیادی برای رئال و هوادارانش قائل نیست. بارها به طعنه گفته می‌شد که اولویت‌های او «ولز، گلف و سپس رئال‌مادرید» است و او هم در اقدامی عجیب پس از قطعی شدن صعود ولز به یورو 2020 پرچمی با همین عبارت را به همراه هم‌تیمی‌هایش به نمایش گذاشت. این حرکت بیل به‌شدت هواداران رئال را عصبانی کرد اما او خودش معتقد بود این تنها یک شوخی معمولی بوده است.

بازگشت پس از 7 سال

زیدان اگرچه خواستار جدایی بیل شده بود اما او هم از باشگاهش دل‌ خوشی نداشت و بارها از طریق مدیربرنامه‌هایش اعلام کرد که می‌خواهد تا پایان مدت قراردادش (سال 2022) در رئال بماند. دستمزد هفتگی 500هزار پوندی او یکی از اصلی‌ترین مشکلات رئال بود و البته حتی با وجود انتقال قرضی به تاتنهام، رئالی‌ها توافق کردند تا نیمی از دستمزد او را بپردازند. حالا رئال طی یک‌سال آینده ماهی یک میلیون پوند به بازیکنی می‌پردازد که اصلا در این تیم حضور ندارد اما حداقل خیال زیدان از بابت حاشیه‌های او راحت شده است. هواداران تاتنهام خاطرات خوبی از مهاجم سابق خود دارند و امیدوارند با کمک او بتوانند دوباره به روزهای خوب خود برگردند و حداقل در پایان این فصل در جمع چهار تیم برتر لیگ قرار گیرند. بیل تنها چند ماه پس از برکناری ژوزه مورینیو از هدایت رئال، راهی این تیم شد و هیچ‌گاه فرصت بازی کردن زیرنظر او را پیدا نکرده است، با این حال با توجه به‌خصوصیات اخلاقی آقای خاص، کار سختی در اسپرز خواهد داشت.

بیل در بازگشت به لندن کار راحتی در پیش ندارد، چراکه در این هفت‌سال تغییرات زیادی در فوتبال جزیره رخ داده و شاید مدتی طول بکشد تا او بتواند دوباره خود را با شرایط این لیگ تطبیق دهد. با این حال حضور او در کنار هری کین آماده و سرحال می‌تواند خط حمله قدرتمندی را برای تاتنهام تشکیل دهد، البته درصورتی که او دوباره دچار مصدومیت نشود که با توجه به فشردگی بازی‌ها در فوتبال انگلیس و برخوردهای زیاد بعید است او تا پایان فصل در آمادگی کامل در خدمت مورینیو باشد.

آخرین گل بیل برای تاتنهام در واپسین دقایق دیدار هفته پایانی این تیم برابر ساندرلند در وایت‌هارت لین بود؛ ورزشگاهی که تاتنهام دیگر در آن بازی نمی‌کند و به استادیوم جدیدش نقل‌مکان کرده است. روز 19 می ‌2013 بیل پا به توپ به حرکت درآمد و با یک حرکت عرضی شبیه آرین روبن توپ را به گوشه دروازه سیمون مینیوله، گلر آن زمان ساندرلند فرستاد. امانوئل آدبایور به سرعت به سراغ تماشاگران رفت تا از آنها سوال کند آیا این گل برای حضور آنها در رده چهارم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان کافی بود یا نه اما آرسنال در بازی همزمان با برتری برابر نیوکاسل، تیم همشهری را به رتبه پنجم فرستاد. آندره ویاس بواس، سرمربی آن روزهای تاتنهام بعد از این بازی گفت تلاش می‌کند بیل را در لندن نگه دارد اما این اتفاق هرگز رخ نداد. کیلومترها آن‌طرف‌تر ژوزه مورینیو پس از فصلی فاجعه‌آمیز به همراه رئال و مشکلاتی که با سرخیو راموس، ایکر کاسیاس و کریس رونالدو در این تیم داشت، باشگاه را ترک کرد و گفت که این بدترین فصل دوران مربیگری‌اش بوده است. البته شاید حالا انتخاب‌های بیشتری برای این عنوان داشته باشد. در طول این هفت سال تغییرات زیادی رخ داده است. ویاس بواس در مارسی مربیگری می‌کند، مینیوله پس از لیورپول حالا در بروژ بلژیک حضور دارد و ساندرلند در لیگ یک انگلیس شرایط چندان مناسبی ندارد. هوگو لوریس تنها بازمانده تیم از آن زمان است.

رد پیشنهاد یونایتد

بیل هم تغییرات زیادی این مدت داشته و دیگر همانند گذشته با استارت‌های انفجاری‌اش نمی‌تواند مدافعان حریف را پشت‌سر بگذارد. اگرچه او در 31 سالگی با روزهای اوج خود فاصله دارد اما همچنان می‌تواند در تیمی مثل تاتنهام تحول ایجاد کند. حتی منچستریونایتد هم پس از مشکلاتی که برای انتقال جیدون سانچو به این باشگاه ایجاد شد به فکر خرید بیل افتاد. انتقالی که سال‌هاست درباره آن صحبت می‌شود و به نظر می‌رسید او امسال در نزدیک‌ترین فاصله با اولدترافورد قرار دارد اما درنهایت تصمیم بیل بازگشت به تاتنهام بود تا در فضایی آرام‌تر و به دور از حاشیه فوتبالش را ادامه دهد.

ستاره ولزی در این فصل فرصت خوبی دارد تا به زیدان ثابت کند درباره او اشتباه کرده است و ‌انگیزه زیادی برای درخشش در ترکیب تاتنهام دارد. تاتنهام که نخستین بازی‌اش را در فصل جدید با شکست برابر اورتون پشت‌سر گذاشته است با جدایی کریستین اریکسن در فصل قبل و همچنین برکناری مائوریتسیو پوچتینو هنوز نتوانسته با مورینیو به توفیق چندانی برسد و هواداران این تیم که حدود یک‌سال پیش حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کردند حالا باید امیدوار باشند تا تیم‌شان در پایان فصل حداقل در کسب سهمیه این تورنمنت موفق باشد.

هواداران رئال هم مدت‌هاست از بیل ناامید شده‌اند و شاید با رفتن او کمتر کسی از بین آنها حسرت جدایی این وینگر سرعتی را بخورد. بیل که زمانی با حرکت استثنایی‌اش در ال‌کلاسیکو و استارتی که در مصاف با بارترا (مدافع بارسا) زد و با عبور این مدافع جوان او را تحقیر کرد به یاد آورده می‌شد حالا مدت‌هاست بین هواداران رئال جایگاهی ندارد. رئالی‌ها حتی پیش از قطعی شدن انتقال او به تاتنهام پیراهن شماره 11 بیل را به مارکو آسنسیو دادند تا نشان دهند که او دیگر هیچ جایی در برنابئو ندارد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظر شما