شناسهٔ خبر: 42643363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

بیژن زنگنه روز گذشته در مجلس چه گفت و چه شنید؟

تاکید قالیباف بر راه اندازی بورس انرژی

روز گذشته وزیر نفت در صحن مجلس پاسخگوی عملکرد وزارتخانه‌اش بود؛ وزارت نفتی که نمایندگان عملکرد او را نسبت به تحریم‌ها نامتناسب می‌‌دانند؛ چنانکه رییس مجلس بر ضرورت هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت نفت در شرایط تحریمی تاکید کرد و گفت: «اینکه ما در حوزه انرژی جزو کشورهای مصرف‌کننده هستیم، قابل قبول نیست»؛ البته قالیباف این را هم گفت که وزیر نفت در 40 روز گذشته برای برگزاری جلسات تخصصی به مجلس آمده است و این گفت‌وگو تا دو، سه هفته آینده به جمع‌بندی خواهد رسید.

صاحب‌خبر -


روز گذشته بیژن زنگنه برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شد و با اشاره به عملکرد صنعت نفت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گزارش خود را در صحن علنی مجلس در هشت محور شامل افزایش ظرفیت تولید از میدان‌های مشترک نفت و گاز، دوری از خام‌فروشی با توسعه صنعت پتروشیمی و پالایش و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز و فراورده‌های نفتی و پتروشیمی، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌‌آوری گازهای ارسالی به مشعل، مقابله با تحریم‌های نفتی و ریل‌گذاری برای آینده ارائه داد.

 خام‌فروشی در کشور غوغا می‌کند
علی آذری، نماینده مردم قوچان در مجلس خطاب به وزیر نفت گفت: مگر در سند گام دوم انقلاب گفته نشده عیب اقتصاد کشور وابستگی به نفت است؟ خام‌فروشی در کشور غوغا می‌کند و مردم برنامه‌های دولت را احساس نمی‌کنند؛ پیشگیری از خام‌فروشی یعنی جهش تولید و تقویت صنایع پایین‌دستی نفت. آذری تصریح کرد: می‌گویند در وزارت نفت قراردادهای مبهم بسته می‌شود و اطلاعات مناطق مشترک نفتی به قطری‌ها رسیده است که باید در این‌باره توضیح داده شود. وی گفت: چرا نفت، ارز، توسعه صنعت و جهش تولید را به خود وابسته کرده است؟ 

 حذف پیمانکار ایرانی از فاز 11 پارس‌جنوبی به‌خاطر توتال
مالک شریعتی، نماینده تهران نیز در صحن مجلس با بیان اینکه در میادین مشترک شاهد توسعه نامتوازن به خصوص در میدان آزادگان جنوبی هستیم، اظهار كرد: متأسفانه باوجود احداث بیش از ۲۰۰ حلقه چاه به ارزش هزینه هر حلقه هشت میلیون دلار نتوانسته‌ایم تأسیسات مرکزی را به موقع راه‌اندازی کنیم و از این فرصت محروم شده‌ایم. در بهینه‌‌‌سازی و اصلاح الگوی مصرف، کار جدی صورت نگرفته و این شامل برنامه ششم هم می‌شود. وی افزود: در فاز ۱۱ پارس جنوبی پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در طول هفت سال از فاز ۱۱ داریم كه در نهایت به همان تصمیم درست اولیه برگشتید.

 کاهلی در توسعه میادین مشترک
علیرضا زاکانی، نماینده قم نیز  خطاب به زنگنه افزود: آقای زنگنه! ما خسارت‌های جدی دیدیم که نیاز به دقت دارد و این خسارت‌ها بیش از صدها میلیارد دلار است. یکی از خسارت‌های ما در حوزه قراردادهای نفت و گاز است. کرسنت، توتال، استات اویل، قرارداد با ترکمنستان، بوتاش و... شرایطی است که به ما تحمیل شد و عدم‌النفع برخی از این قراردادها ده‌ها میلیارد دلار است و جرایمی که پرداخت کردیم، معلوم و بخشی از آن مشخص نیست. زاکانی با تأکید بر اینکه در توسعه میادین مشترک، کاهلی صورت گرفته است، گفت: میدان فرزاد بی در یک شرایطی به سر می‌برد که عربستان عملا یکه‌تازی می‌کند. در مورد پارس جنوبی طی هفت سال 35 میلیارد دلار عدم‌النفع به دلیل سیاست غلطی که اعمال شد، داشتیم.

 چرا ایستگاه تقویت فشار میادین گازی هما راه‌اندازی نمی‌شود
حسین حسین‌زاده، نماینده لار در مجلس هم خطاب به زنگنه گفت كه در مورد اجرای پتروپالایشگاه‌ها توضیح دهد و بگوید چه کاری در این زمینه انجام شده و چرا در تخصیص تنفس خوراک دیر اقدام می‌شود؟ در بحث فشارافزایی یا جبران کاهش فشار میادین گازی پارس جنوبی و میادین گازی زاگرس توضیح دهد و بگوید چرا ایستگاه تقویت فشار میادین گازی هما راه‌اندازی نمی‌شود. ‌اگر فکری به حال افت فشار پارس جنوبی نکنیم، طی 5 تا 10 سال آینده بین 30 تا 50 میلیارد دلار باید هزینه کنیم. حسین‌زاده با اشاره به دیپلماسی انرژی خاطرنشان کرد:‌ ما با 15 کشور همسایه هستیم؛ چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان با اینكه لوله‌گذاری در خط نورد استریم روسیه انجام می‌شود، نتوانسته‌ایم سهم خود را از این قرارداد بگیریم.

 مدیریت خسارت‌بار در وزارت نفت
فریدون عباسی‌دوانی، رییس کمیسیون انرژی نیز با اشاره به ابهامات قراردادهای کرسنت و توتال به زنگنه، وزیر نفت پیشنهاد داد که با وزرای قبلی (منتقد و همراه) وزارت نفت برای رفع ابهامات این قراردادها جلسات مستمر برگزار کند. وی با اشاره به اینکه خسارت مدیریت وزیر نفت و همکارانش در این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف به وجود آمده است، گفت:‌ این موضوعات را به صورت مکتوب به شما می‌دهم که سندی باشد که در این‌باره در آینده بیشتر صحبت کرده و مسائل را حل و فصل کنیم.

 زنگنه: یک نفر حداقل به ما بگوید که دست شما درد نکند
سپس زنگنه نیز پس از استماع سخنان نمایندگان اظهار كرد: نمایندگان محترم می‌توانند در مذاکرات و کارهای ما حضور داشته باشند. ما واقعا برای شما (نمایندگان مجلس) اتاق تاریک نداریم ولی برای دشمنان داریم. وزیر نفت از نمایندگان مجلس گلایه کرد كه چرا باید این اقدامات دیده نشود؟ و ادامه داد: یک نفر حداقل به ما بگوید که دست شما درد نکند و بیشتر باید کار کنید. همه‌اش توی سر ما می‌زنند. الان صادرات مجموع نفت فراورده ما را با تحریم قبلی مقایسه کنید و ببینید چگونه است. من نمی‌توانم همه اینها را علنی بگویم اما شما (نمایندگان) که می‌توانید بیایید ببینید. 
وزیر نفت در مورد سهمیه‌بندی بنزین که علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرده بود 150 هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم،‌گفت: مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟ سهمیه‌بندی بنزین، تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد. زنگنه توضیح داد: تصویب سهمیه‌‌بندی بنزین در سال 1394 به صورت تک‌نرخی شد و هیچ‌کسی هم به این اعتراض نکرد. حالا از من بعد از 5، 6 سال می‌پرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده؛ افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است. وزیر نفت بار دیگر خواستار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد.
زنگنه تاکید کرد: در این جلسه با انبوهی از انتقادات و پیشنهادات مواجه شدم که نمی‌توانم در مدت زمان کوتاه پاسخگو باشم؛ بنابراین از رییس مجلس و هیات‌رییسه می‌‌خواهم تا ترتیبی دهند با محوریت کمیسیون انرژی در یک بازه زمانی مشخص در این راستا چهار سندی که ارائه شد را مورد بررسی قرار دهم.
 قالیباف: برنامه‌های وزارت نفت متناسب با تحریم‌ها نیست
رییس مجلس نیز بعد از پایان گزارش وزیر نفت به نمایندگان گفت: آنچه مشخص و روشن است این است که هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های وزارت نفت منطبق با تحریم‌ها و فشارهای دشمنان علیه کشورمان نیست.
این واقعیت وجود دارد که در شرایط امروز کشورمان، اقدامات مختلف دشمن علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم و فشار بر کشورمان را شاهد هستیم اما در موضوع نفت آنچه مشخص و روشن است آنکه نمی‌توانیم با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌هایی که وزارت نفت از قبل داشته، کارها را 
پیش ببریم.
وی افزود: باید در مجلس و دولت و پژوهشگاه‌ها و صنعت این موضوع را بپذیریم که تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کنیم.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: باید رویکرد، روش‌ها، ابزار و تجهیزات فنی را با شرایط امروزی دنبال کنیم؛ لذا باید در ابتدا این موضوع را باور کنیم، هرچند می‌دانم این توان در مجموعه وزارت نفت وجود دارد. قالیباف خاطرنشان کرد: همه همکاران و کارکنان شریف وزارت نفت و صنعت نفت و تکنولوژی آنها، امکان دنبال ‌کردن روش‌ها و ابزارهای لازم برای استفاده از فرصت تهدید را دارند. می‌دانیم این کار سخت است اما قطعا شدنی است.

 چرا بورس انرژی رونق ندارد؟
قالیباف با طرح این سوال که چرا بورس انرژی رونق ندارد؟ گفت: باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا ما بورس انرژی آنطور که می‌خواهیم فعال نیست و رونق لازم را ندارد که این موضوع به همان تغییر رویکردها بازمی‌گردد و باید حتما رخ دهد. رییس مجلس گفت:‌ در بحث خام‌فروشی و فراورده‌ها و اولویت‌ها و در بحث مهم الگوی مصرف اقدامات لازم باید صورت گیرد. این در حالی است که ما در بحث مصرف در زمره کشورهای مسرف در دنیا هستیم که کار و عملکرد ما در این بخش اصلا قابل قبول نیست. این جلسات در 40 روز گذشته برگزار شده و آقای زنگنه، وزیر نفت در این ایام جلسات متعدد و تخصصی در زمینه‌های مختلف با همکاران‌مان در مجلس داشته‌اند و اكنون هم اگر جلسه امروز مجلس را منطقی و قابل بحث می‌بینم، به این دلیل است که خیلی از موضوعاتی که نمایندگان مطرح ‌کردند، وزیر نفت و همکارانش پذیرفته‌اند.
حال قرار شده است بحث‌های مجلس با وزارت نفت در کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها بررسی و نهایی شود؛ چنانکه قالیباف در این‌باره ابراز اطمینان کرد: نهایی شدن این بحث‌ها حتما در دو یا سه هفته آینده قابل انجام بوده و خیلی از آنها را وزیر نفت در جریان است؛ ضمن اینکه می‌توانیم با وجود مشکلاتی که در سال پایانی دولت داریم، جهش خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

نظر شما