شناسهٔ خبر: 42621370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

وزیر نفت:

در تولید از میادین مشترک نفت و گاز از همسایگانمان عقب نیستیم

زنگنه، وزیر نفت گفت: پیش از انقلاب در زمینه صنعت گاز و پتروشیمی اقدامات ناچیزی انجام شده بود و امروز هر چه در این حوزه داریم از اقدامات جمهوری اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۵ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح گزارش خود از عملکرد وزارتخانه متبوعش، گفت: امروز جنگ تمام عیار اقتصادی از طرف آمریکا، صهیونیست ها با همکاری منافقین و دیگر متحدانشان به ملت ایران تحمیل شده است لذا ضرورت دارد مانند دفاع مقدس همه ارکان نظام از جمله دولت و مجلس و دیگر قوا با هم اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.

وزیر نفت دولت دوازدهم با اشاره به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به ۵ محور اساسی در گزارش خود اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز، دوری از خام فروشی با صنعت پتروشیمی و پالایش و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی، حمایت از ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان، جمع آوری گازهای مشعل و مقابله با تحریم های نفتی و ریل گذاری برای آینده از جمله محورهای گزارش امروز بنده است.

زنگنه ادامه داد: از نظر افزایش ظرفیت در میدان های مشترک باید به این نکته اشاره کنیم که ما میدان های مشترکمان را اولویت بندی کرده و به همه آن ها پرداختیم اما مهم ترین میدان نفتی برای ما، دو بخش میدان های غرب کارون، خوزستان و میدان پارس جنوبی است. تولید میدان های غرب کارون در این مدت ۷ سال از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و از همسایگانمان در این زمینه عقب نیستیم.

وزیر نفت دولت دوازدهم با اشاره به قراردادهای نفتی برای میدان های مشترک دیگری که در طول این مدت بسته شده است، گفت: تعدادی از میدان ها در فاز یازده پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب در ایلام، چشمه خوش، سپهر و جبیر است. از طرفی طرح های دیگری برای توسعه و نگهداشت توان تولید از سال ۹۷ تاکنون ۲۳ قرارداد امضا شده که شروع عملیات آن ها با سفر دکترقالیباف به استان خوزستان آغاز شده و قرار است تولیدمان را حفظ و افزایش دهند.

وی ادامه داد: بخشی از تولید گاز ما مربوط به پارس جنوبی است، این محل حدود ۱۵۰ میلیارد دلار توسط جمهوری اسلامی مورد سرمایه گذاری قرار گرفته است. صنعت گاز و پتروشیمی هر دو به معنای واقعی محصول جمهوری اسلامی هستند. در حوزه نفت قبل از انقلاب کارهای بسیار زیادی انجام شده بود اما در زمینه گاز و پتروشیمی اقدامات بسیار ناچیزی صورت گرفته بود بنابراین این دو صنعت هرچه امروز دارند از جمهوری اسلامی است.

نظر شما