شناسهٔ خبر: 42614026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

تشکیل کابینه لبنان در هاله ای از ابهام

مصطفی ادیب نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان ، به رغم اتمام ضرب الاجل امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، دیدار امروز خود با میشل عون رییس جمهوری لبنان را بدون ارائه لیست تشکیل کابینه به پایان رساند.

صاحب‌خبر -

براساس گزارش منابع دفتر ریاست جمهوری لبنان، اتفاقات دو روز گذشته باعث شده تا مصطفی ادیب از معرفی افراد مدنظرش برای تشکیل کابینه به رییس جمهوری خودداری کند. هم عون و هم ادیب به دنبال روندی بودند تا تشکیل کابینه سرعت بیشتری بگیرد اما درحالی که انتظار می رفت امروز ادیب اسامی مورد نظرش را ارائه دهد، این اتفاق رخ نداد.

سایت ریاست جمهوری لبنان نیز اعلام کرد: مصطفی ادیب هیچ اسمی را بعنوان گزینه های خود برای تصدی وزارتخانه ها معرفی نکرده است.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، ۱۱ شهریور در دومین سفرش به لبنان پس از انفجار مهیب ۱۴ مرداد در بندر بیروت، گفت: رهبران لبنان قول داده اند ظرف دو هفته دولت جدیدی تشکیل دهند تا بتوانند تحت حمایت های بین المللی، لبنان را از بحران اقتصادی خارج کنند.

طی روزهای اخیر فرانسه فشارهای زیادی را بر نیروهای سیاسی برای تشکیل کابینه جدید وارد کرد.

هرچند از نظر بسیاری از ناظران، اظهارات مکرون دخالت آشکار در امور داخلی لبنان است اما این مساله مانعی برای تحرکات فرانسه در لبنان نشده است. در روزهای گذشته مکرون با تماس های تلفنی ، بدنبال جلب موافقت دو چهره ی سرشناس لبنان یعنی جبران باسیل رئیس حزب جریان ملی آزاد و نبیه بری رئیس پارلمان برای تشکیل کابینه بود اما اخبار حاکی از آن است که این مذاکرات تلفنی به نتیجه مثبتی ختم نشده است.

بری در گفت‌وگو با رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده است در صورت عدم واگذاری کرسی وزارت دارایی به جنبش امل و حزب‌الله، این دو حزب شیعی ، در دولت آتی مشارکت نخواهند کرد. باسیل و بری از مخالفان رویکرد مصطفی ادیب در تشکیل دولت به شمار می روند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه بدون ارائه جزئیات در مورد هرگونه بحث گفت: رئیس جمهوری (فرانسه) به تماس های خود با بازیگران سیاسی مختلف در لبنان ادامه می دهد.

مکرون شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۲شهریور) در گفت و گوی تلفنی با نبیه بری رئیس مجلس در تلاش برای برداشتن مانعی بر سر پست وزارت دارایی  که به طور سنتی به شیعیان سپرده می شود؛ بود اما موفق نشد.

بری ضمن ابراز نگرانی خود در مورد عدم مشورت و آنچه وی "توسل به اهرم خارجی" در تشکیل کابینه عنوان کرد ، تاکید کرد که تشکیل کابینه در لبنان "مشکل فرانسوی ها نیست" ، بلکه "یک مشکل داخلی" است.

رهبر جنبش امل  ، روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام داشت که حزب وی با شیوه تشکیل کابینه مخالف است و نمی خواهد به آن بپیوندد. اما او برای ثبات ملت همکاری خواهد کرد.

درحالی که انتظار می رفت که با انتخاب مصطفی ادیب اختلافات سیاسی لبنان، به اتمام برسد، حال مساله اختلاف ادیب و دو حزب قدرتمند شیعه در لبنان برسر انتخاب وزیر دارایی معضل جدیدی است که باتوجه به اتمام مهلت دوهفته ای مکرون که برای مقامات لبنانی مساله ی سیاسی مهمی است ، می تواند سنگ دیگری پیش پای آنها بیندازد.

در صورت اصرار ادیب به همین موضع (عدم انتخاب وزیر دارایی ازبین شیعیان) ، تشکیل کابینه دشوار خواهد بود ، زیرا سازگاری بین مولفه های اساسی همیشه شرط تشکیل دولت در لبنان بوده است و در این حالت، دولت ممکن است موافقت میشل عون را که با حمایت حزب الله به قدرت رسیده است ، کسب نکند.

این اختلافات در حالی مطرح است که وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۸ شهریور ماه جاری، دو وزیر پیشین لبنانی به نام های علی حسن خلیل و یوسف فنیانوس را به اتهام رابطه با حزب الله در فهرست سیاه تروریسم قرار داد و برپیچیدگی های روند تشکیل دولت افزود.

اعتراف وحشتناک همسر سابق «مرجانه گلچین» به قتل جنجالی شد چرا اکبر طبری به اعدام محکوم نشد؟ ماسك عجيب بهاره افشاري + عكس لباس لب ساحلی جلف همسر استراماچونی در ساحل کیش! قیمت a20s گوشی سامسونگ چند؟ / تازه ترین قیمت گوشی موبایل + جدول خبری برای بازنشستگان تامین اجتماعی + جزئیات ازدواج چندش آور یک زن متاهل با حیوان! + عکس های عاشقانه قیمت طلا، سکه و دلار امروز دوشنبه24 شهریور لیندا کیانی 40 ساله شد / تولد لاکچری لیندا کیانی + عکس اطلاعیه جدید ایران خودرو + جزئیات بیشتر عكس خاص اشكان خطيبي عكس ديده نشده الناز شاكردوست در كنار آقاي كارگردان

برچسب‌ها:

نظر شما