شناسهٔ خبر: 41949571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

توضیح دهید فروش نفت به مردم چه گشایشی از معیشت مردم باز خواهد کرد؟

آقای رییس جمهور، به جای تخطئه منتقدان، پاسخگوی سیاست های ناکارآمد دولت باشید!

آقای رییس جمهور توضیح دهد این طرح حاصل چند ساعت کار کارشناسی است؟ توسط کدام مرجع علمی اقتصادی و سیاسی تایید و تدوین شده است؟ مجوز کدامیک از شورهای عالی را برای اجرایی شدن گرفته است؟ اینکه چند وزیر تحت امر رییس جمهور جلسه ای تشکیل دهند و تنها برای تامین کسری بودجه دولت، مطابق دستور رییس جمهور تصمیمی اتخاذ کنند و اقتصاد بحرانی کشور را درگیر بحران دیگر کنند، برای اجرایی شدن آن کافیست؟ و منتقدان نیز باید چشم و دهان خود را بسته و هیچ نگویند و تنها نظرات ویران کننده هیات دولت و رییس جمهور را با جان و دل بپذیرند

صاحب‌خبر -
حسن روحانی، رییس جمهور امروز بار دیگر منتقدان طرح های اقتصادی دولت خود را مورد عتاب شدید قرار داد. گرچه روحانی بارها ادعا کرده که انتقادات هر چند تند و تیز باشد را پذیرا خواهد بود، اما در عمل نشان داده انتقادات ساده، دلسوزانه و کارشناسانه را بر نمی تابد و به شدت نسبت به آنها واکنش نشان می دهد.

به گزارش اعتدال، روحانی در جلسه امروز هیات دولت گفت: ما سعی می‌کنیم در بخش بودجه‌ای ایجاد توازن کنیم و برای مردم در آینده یک سرمایه مطمئنی ایجاد کنیم. ما می‌خواهیم جان تازه‌ای به بورس دهیم و در عین حال شرایط را برای چگونگی فروش نفت مشخص کنیم.

وی افزود: این کار دولت که بزودی آیین‌نامه آن نوشته می‌شود حتما در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. کاری که دولت برایش با همکاری قوا ماه‌ها زحمت کشیده را برخی که معلوم نیست مبنای‌شان چیست می‌گویند این دولت می‌خواهد فشار را از خودش به دولت بعدی منتقل کند. حرفی که دروغ و کاملاً بی‌اساس است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما امسال ۱۷ طرح پتروشیمی را داریم. مرتب در روستاها آب و برق می‌کشیم. در عسلویه فعالیت می‌کنیم. حالا آیا کسی می تواند بگوید که این کارهای دولت در سال پایانی به سود دولت بعدی است؟ این چه حرف بچه‌گانه و کودکانه‌ای است؟



این اولین بار نیست که حسن روحانی واکنشی تند علیه منتقدان طرح های نه چندان کارامد اقتصادی دولت نشان می دهد. او بارها و بارها بر منتقدان خود و دولتش تاخته و عناوینی عجیب به آن ها نسبت داده است. گاهی منتقدان سیاست تورمی دولت را کم عقل می نامد و هنگامی منتقدان سیاست خارجی دولت را بی سواد می نامد. زمانی منتقدان خود و دولت را بی شناسنامه و گاهی دروغگو و هوچی گر می نامد. از این دست مثال ها و نمونه ها در طول هفت سال ریاست جمهوری روحانی بسیار به چشم می خورد. امروز نیز انتقادات به سیاست اقتصادی جدید الخلقه دولت را بچه گانه و کودکانه نامید.

اظهارات رییس جمهور در واکنش به انتقاداتی بود که از بسته به اصطلاح "گشایش اقتصادی دولت" صورت پذیرفته بود. طرحی که بسیاری از کارشناسان و اساتید اقتصاد نسبت به اجرای آن هشدار داده اند و عواقب آن را زیانبار توصیف کرده اند.

طرحی که از یک هفته پیش به مردم "وعده" داده شد و دولتمردان با آب و تاب فراوان از گشایش اقتصادی سخن راندند، اما سرانجام مشخص شد این طرح چیزی نیست جز فروش نفت به مردم و تضمین سود آن. طرحی که اگر همانند بسیاری از طرح های اقتصادی دولت روحانی، با ایرادات بسیار و بنیادی اجرا گردد، نتیجه جز بحران اقتصادی دیگری برای کشور به ارمغان نخواهد داشت.
آقای رییس جمهور توضیح دهد فروش اوراق سلف نفت به مردم چه گشایشی از معیشت مردم باز خواهد کرد که یک هفته دولتمردان پیاپی وعده ان را به مردم می دهند؟ مگر غیر از این است که طرح گشایش اقتصادی دولت چیزی نیست بجز تامین بخشی از کسری بودجه با پیش فروش نفت خام در بازار سرمایه که البته گشایش خاصی برای معیشت مردم ندارد و تنها کسری بودجه دولت فعلی را تامین می کند و بدهی برای دولت آتی به بار می آورد؟ تجربه نشان می‌دهد این گونه طرح ها و وعده ها تاثیری در زندگی دهک های پائین جامعه و اقشار کم درآمد نخواهد داشت.

آقای روحانی که منتقدان را با برچسب رفتارهای بچه گانه و کودکانه تخطئه می کند، توضیح دهد این طرح توسط کدام یک از اقتصاددانان و کارشناسان برجسته اقتصادی تهیه و تدوین شده است؟ کدامیک از اقتصاددانان کشور این طرح خلق الساعه را تایید کرده اند؟

آقای رییس جمهور توضیح دهد این طرح حاصل چند ساعت کار کارشناسی است؟ توسط کدام مرجع علمی اقتصادی و سیاسی تایید و تدوین شده است؟ مجوز کدامیک از شورهای عالی را برای اجرایی شدن گرفته است؟ اینکه چند وزیر تحت امر رییس جمهور جلسه ای تشکیل دهند و تنها برای تامین کسری بودجه دولت، مطابق دستور رییس جمهور تصمیمی اتخاذ کنند و اقتصاد بحرانی کشور را درگیر بحران دیگر کنند، برای اجرایی شدن آن کافیست؟ و منتقدان نیز باید چشم و دهان خود را بسته و هیچ نگویند و تنها نظرات ویران کننده هیات دولت و رییس جمهور را با جان و دل بپذیرند، در غیر این صورت باید از توهین های شخص اول اجرایی کشور بی نصیب نمانند.

واقعیت اینکه نتیجه بارز سیاست های تیم کارشناسی دولت و مدیریت ناکارآمد وزرای روحانی، شرایط اقتصادی کنونی کشور است که روز به روز بحرانی تر می شود و معیشت مردم در تنگنای بیشتری قرار می گیرد و در این شرایط دولت تنها به دنبال طرحی است که کسری بودجه خود را جبران کند.


نظر شما