شناسهٔ خبر: 41946379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

برگزاری سی امین جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا/ ذوالفقاری: مرکز دیتابیس برای سامانه های مدیریت بیماری کرونا ایجاد می شود/ پیشنهاد استمرار لغو طرح ترافیک تا پایان مردادماه/ تدوین دستورالعمل یکساله سازمانهای مختلف برای همزیستی با کرونا/ تدوین دستورالعمل رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی/ پیشنهاد ممنوع شدن ارائه هرگونه خدمت به افرادی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در حاشیه سی امین جلسه این کمیته در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه طرح مدیریت هوشمند فاصله گذاری اجتماعی و کنترل بیماری کرونا بود که درصورت تصویب ستاد ملی کرونا بتوانیم به صورت هوشمند بیماری کرونا کنترل و این بیماری را مدیریت کنیم.

وی افزود: همچنین چند سامانه امروز در جلسه ارائه و تصمیم گرفته شد مرکزی جهت دیتابیس در صورت تصویب ستاد ملی آماده شود و سامانه ها بر اساس آن دیتابیس، هم مدیریت و هم کنترل هوشمند بیماری کرونا یا فاصله گذاری اجتماعی را در این بستر تقویت کنند تا در آینده بتوانیم تاثیر موثرتری بر کاهش بیماری داشته باشیم.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در همین راستا با بیان اینکه ما دو کار اساسی پیش‌رو داریم که یکی سامانه هوشمند و دیگری نیز برنامه‌های یکساله سازمان‌ها و نهادها برای زندگی و یا همزیستی با بیماری کرونا است، گفت: این موضوع در جلسه هفته گذشته در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا مطرح شد و ستاد ملی هم این پیشنهاد را تصویب کرد که سازمان‌ها و نهادها موظف هستند ظرف مدت حداکثر یک ماه برنامه یکساله خود را با رویکرد کاهش بیماری کرونا و همچنین کاهش زنجیره شیوع بیماری تهیه کنند که بعد از مطرح شدن در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی برای تصویب در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارسال شود و پس از تصویب در آن ستاد برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا خواهد بود.
ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه در تدوین این برنامه، دستگاهها باید چند موضوع را لحاظ کنند، گفت: صیانت از کارکنان خود و صیانت از مراجعین خود در برابر بیماری، شفاف سازی نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات در اختیار و همچنین بایدها و نبایدهایی که رعایت آن درمورد کرونا الزامی است؛ باید در برنامه یکساله آنها لحاظ شود. همچنین باید در هر سازمان و نهاد، متولی برای پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه ها مشخص شود و البته سازمان ها و نهاد ها باید با همکاری وزارت بهداشت و درمان این برنامه را تهیه کنند و ما در کمیته اجتماعی و امنیتی برنامه دستگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد و به ستاد ملی ارسال می‌کنیم.

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه گفت: باتوجه به اینکه روند اپیدمی و مرگ‌ و میر در تهران در دو هفته گذشته کاهشی بوده، تصمیماتی که در دو هفته گذشته اعمال شد، مانند لغو طرح ترافیک و کاهش حضور کارکنان دولت در حد یک سوم، امروز در جلسه مجدداً مطرح شد و برهمین اساس پیشنهاد جلسه به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، تداوم لغو طرح ترافیک تا پایان مردادماه و همچنین تداوم کاهش حضور یک سوم کارکنان دولت تا پایان مرداد ماه است که در صورت تصویب در ستاد ملی این وضعیت تا پایان مرداد ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه پیش از این، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اصل برگزاری انتخابات مرحله دوم در 21 شهریورماه موافقت کرده است؛ درباره دستورالعمل ضوابط بهداشتی در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در ۱۱ حوزه انتخابیه در تاریخ مذکور گفت: دستورالعملی تدوین و برای صیانت از سلامتی همه مردم، وظایف کاندیداها، ستاد تبلیغاتی کاندیداها، مجریان و همه کسانی که دست‌اندرکار برگزاری انتخابات هستند، و همچنین ضمانت های اجرایی در این دستورالعمل مشخص شده است.

وی با بیان اینکه این دستور العمل امروز در جلسه مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت، افزود: دستورالعمل و ضوابط در نظر گرفته شده در زمان برگزاری انتخابات باید دقیقا از سوی کاندیداها، ستادهایشان و همچنین مجریان برگزاری انتخابات رعایت شود تا در برگزاری انتخابات، آسیبی از شیوع بیماری کرونا به مردم وارد نشود.

ذوالفقاری در ادامه مواردی از ضوابط رعایت پروتکلها در برگزاری انتخابات را اعلام کرد و گفت: بخش‌هایی مانند استفاده از اثر انگشت که لازم بود برای جلوگیری از شیوع بیماری حذف شود، حذف شد تا جایی که امکان دارد مشکلی برای افرادی که پای صندوق رای حضور پیدا می کنند و رای می دهند، به وجود نیاید. 

ذوالفقاری با اشاره به اینکه آسیب‌هایی متوجه حوزه‌های اجتماعی و صنوف و حتی کارکنان و دست اندرکاران حوزه درمانی است، تصریح کرد: مسئولان این حوزه ها ماموریت یافتند که ظرف مدت یک هفته بررسی های کامل انجام دهند و ما بتوانیم گزارشی دقیق از وضعیت سطح جامعه در حوزه های مختلف درمانی، غیردرمانی و اصناف و مسائل و مشکلات مردم جمع آوری و تهیه کنیم و به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه کنیم.

وی در ادامه به ضمانت های اجرای پروتکلهای بهداشتی اشاره کرد و گفت: در حوزه اداری و دستگاهای دولتی و رسمی در مورد افرادی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکنند، اعلام شد که اگر کسی در این محیط‌ها پروتکل ها را رعایت نکرد، بار اول تذکر دهند و این برخورد، به مراتب از تذکر به سه ماه انفصال از خدمت برسد. در حوزه های صنفی نیز تذکر اولین مرحله برخورد است و در نهایت پلمب در مرحله چهارم برخورد قرار دارد. به این معنا که به یک واحد صنفی اولین‌ بار تذکر داده می‌شود و اگر رعایت نکنند، خدمات قطع خواهد شد و پس از آن درصورت عدم رعایت به مدت یکماه و در نهایت به مدت سه ماه پلمپ خواهد شد.

ذوالفقاری ضمن اشاره به اینکه برخی از مردم هنوز موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: در دستورالعملی که تهیه و به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارائه خواهیم کرد، اگر افراد یا مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، موارد بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک را رعایت نکنند، هیچ‌گونه تسهیلاتی به آنها ارائه نخواهد شد و دادن هرگونه خدمات به افرادی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند، ممنوع خواهد بود. البته این موارد فعلا در حد پیشنهاد است و صرفاً در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا،  به دستگاهها ابلاغ و اجرا خواهد شد.

گالری تصاویر

برچسب‌ها:

نظر شما