شناسهٔ خبر: 41882901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

فتنه‌انگیزی آمریکا و فرانسه در بیروت به کشته‌شدن یک پلیس و زخمی شدن 180‌نفر منجر شد

دورخیز «ماهر الحریری» برای کسب قدرت

گزارش روح الله فرقانی / روی کار آمدن یک دولت مردمی و مستقل در لبنان که هشت ماه از شروع به کارش می‌گذرد به مذاق غربی‌ها و رژیم صهیونیستی خوش نیامده و با فتنه‌انگیزی‌های متعدد تلاش می‌کنند تا با ایجاد هرج و مرج و آشوب آن را از قدرت کنار زنند، تا آنجا که «حسان دیاب» نخست‌وزیر برای آرام کردن اوضاع کنونی کشورش در نشست خبری خود از انتخابات زودهنگام سخن گفت. گویا غرب در صدد است تا «ماهر الحریری» که دنباله‌روی سیاست‌های ظالمانه غربی است را به روی کار آورد.

صاحب‌خبر -


 شهر بیروت به تحریک آمریکا، فرانسه و رسانه‌های نزدیک به جریان غربگرای 14‌مارس لبنان (سعدالحریری، سمیر جعجع و..) شاهد اعتراضات وسیع مردمی به اوضاع معیشتی و انفجار اخیر بندربیروت شد و برخی از شهرهای دیگر خود را برای شرکت در این اعتراضات به پایتخت رساندند. عده زیادی از تظاهرات‌کنندگان هم با حرکت به سمت مقر پارلمان با پرتاپ سنگ و کوکتل مولوتوف به سمت نیروهای امنیتی و درگیری با آن‌ها وارد ساختمان پارلمان شدند تا آنجا که این ساختمان با آتش‌سوزی بزرگی همراه شد. پس از آن بود که معترضان دو ساختمان وزارتخانه اقتصاد و محیط‌زیست را مورد حمله خود قرار دادند و اسباب، اثاثیه و پرونده‌های آنجا را به آتش کشیدند. نیروهای امنیتی هم که برای مقابله با خشونت جمعی از معترضان وارد عمل شد تعدادی از معترضان را بازداشت و متاسفانه یکی از نیروهای پلیس این کشور در این زد و خوردها کشته شد. این اعتراضات در حالی از سرگرفته شد که سال گذشته نیز مردم در اعتراض به ناکارآمدی «سعدالحریری» و مشکلات اقتصادی به خیابان‌های آمدند که در نهایت سعدالحریری از دولت استعفا داد، استعفایی که پس از آن منجر به تشکیل دولت مردمی و مستقل «حسان دیاب» شد. آمریکا، فرانسه و عربستان که دخالت‌های‌شان در امور داخلی لبنان پایانی ندارد، برای اینکه بتوانند آشوب و هرج و مرجی دوباره دراین کشور شکل گیرد به هر اقدامی در طول هشت ماه روی کار آمدن دولت جدید لبنان دست زدند که می‌توان به مصاحبه یک ماه پیش سفیر فتنه‌گر آمریکا «دوروتی شیا» با یکی از رسانه‌های لبنان را در این راستا اشاره کرد که با سخنان سخیفی مشکلات اقتصادی و جاری این کشور را متوجه حزب‌الله کرد.
فتنه غربی علیه دولت مردمی دیاب
آمریکا که دخالت‌هایش در امور داخلی لبنان پایانی ندارد هر روز تلاش می‌کند تا با توطئه‌ای جدید فتنه‌ای دیگر در سرزمینی که عروس خاورمیانه است برپا کند فتنه‌ای که پس از ماه‌ها ناآرامی و برکناری سعدالحریری از قدرت، «حسان دیاب» اقدام به تشکیل دولتی مردمی کرد اما استقلال و مردمی بودن دولت دیاب به مذاق آمریکا و متحدان غربی و عربی‌اش(فرانسه و عربستان) خوش نیامد و با تشدید تحریم‌ها و ممانعت از ورود ارز به لبنان مشکلات متعدد مالی و بانکی برای این کشور به‌وجود آوردند، اما دیاب و دولتش همچنان در برابر فتنه‌های غرب ایستادگی کردند تا اینکه حادثه مشکوکی هفته گذشته در بندر بیروت روی داد. حادثه‌ای بزرگ که فشار مضاعفی به مشکلات اقتصادی و مالی این کشور گذاشت.

حمایت سفارت آمریکا در بیروت از آشوب‌ها
آمریکا که همیشه در خط اول فتنه‌انگیزی در غرب آسیا به‌خصوص علیه حزب‌الله شده است و نتوانسته با تحریم‌های مالی و اقتصادی خود لبنان را به عقب‌نشینی وادار کند، اکنون که موج جدیدی از اعتراضات مردمی ناشی از انفجار اخیر و مشکلات معیشتی شکل گرفته،  بار دیگر با حمایت از معترضان، تنور فتنه‌انگیزی و هرج و مرج در لبنان را تداوم می‌بخشد. موضوعی که دیروز سفارت آمریکا در بیروت با صدور بیانیه‌ای ازمعترضان این نوع دخالت‌ها را بیشتر آشکارکرد. سفارت آمریکا در بیانیه خود ادعا کرد: ما از حق ملت لبنان در اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم.

کشته‌شدن یک پلیس و مجروح شدن 180‌نفر
بیانیه مداخله‌جویانه سفارت آمریکا و دخالت‌های مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در امور داخلی لبنان درحالی ادامه پیدا کرد که تجمع روز گذشته معترضان در مرکز بیروت از همان ابتدا با حمله جمع کثیری از عناصر تخریب‌گر با سنگ و کوکتل مولوتوف به ساختمان‌های پارلمان، وزارت خارجه، وزارت دارایی و وزارت محیط‌زیست و وقوع آتش‌سوزی در آنجا همراه شد. منابع خبری از زخمی شدن 180‌نفر و کشته شدن یک نیروی پلیس درخشونت‌های دیروز بیروت خبر دادند.

واکنش‌های مردمی نسبت به دخالت‌های مکرون
دخالت‌های رییس‌جمهوری فرانسه درامورداخلی لبنان با انتقاد شهروندان کشورهای عربی روبه‌رو شد و آن را دخالت در امورسیاسی و جلوه‌ای از جاه‌طلبی‌های امپریالیستی این کشور برشمردند. یکی از این منتقدان در توییتر خود نوشت «در قرن بیست‌و‌یکم زندگی می‌کنیم و دنیا به دهکده تبدیل شده است. عصر استعمار مدت‌هاست به پایان رسیده»
محاکمه عاملان انفجار بیروت
پس از گسترش هرج و مرج‌های عناصر وابسته به غرب در بیروت بود که نخست‌وزیر لبنان«حسان دیاب» در واکنش به اعتراضت، عنوان کرد: عاملان انفجار بیروت محاکمه می‌شوند. باید دید چه کسانی از ماندن نیترات آمونیوم در انبارهای بندر نفع می‌بردند.
دیاب در ادامه سخنان خود موضوع برگزاری «انتخابات زودهنگام» را مطرح کرد و گفت تا دو ماه دیگر مسوولیت دولت را برعهده خواهم داشت و طی این مدت جریان‌های سیاسی باید برای برون‌رفت از بحران به توافق برسند.

برگزاری «انتخابات زودهنگام»
برگزاری «انتخابات زودهنگام»، موضوعی که گویا بر وفق مراد آمریکا و متحدانش بیان شد. رسانه‌های غربی و وابسته آمریکا در منطقه پس از تخریب بندر بیروت بر اثر انفجار مهیب هفته گذشته، در گزارش‌های خبری متعدد نوک انتقادات رسانه‌ای خود را متوجه حزب‌الله و دولت دیاب ساختند، حتی مصاحبه‌هایی هدایت شده با خانواده حریری و حامیان غرب انجام دادند، مصاحبه‌هایی که آن‌ها هم نوک حمله انتقادات خود را متوجه حزب‌الله و ناتوانی دولت در اداره امور کشور می‌کرد.«ماهر الحریری» یکی از این افراد است او که برادر سعدالحریری و فرزند فقید رفیق الحریری است چند سالی است تلاش می‌کند تا اوضاع سیاسی لبنان به سمتی تمایل پیدا کند تا بتواند قدرت را به دست گیرد.
همراهی ماهر الحریری با غرب برای کسب قدرت در بیروت
سال گذشته بود که برای نخستین‌بار نام «ماهر الحریری» برای به دست گرفتن قدرت در لبنان مطرح شد، زمانی که برادرش «سعد الحریری» به‌دلیل اعتراضات مردمی از قدرت کناره‌گیری کرد اما جامعه و پارلمان لبنان که به‌دنبال دولتی مستقل و مردمی بودند پس از مطرح شدن چندین گزینه شاخص، با روی کار آمدن«حسان دیاب» موافقت کردند. دولتی که بر‌اساس انتخابات پارلمانی در لبنان موجب شده بود تا نیروهای مردمی و مقاومت دارای بیشترین کرسی در پارلمان شوند و در دولت دیاب نقشی پررنگ ایفا نمایند. اما این موفقیت‌های مردمی و استقلال سیاسی در لبنان به مذاق غربی‌ها و رژیم صهیونیستی خوش نیامد و با ایجاد فتنه‌هایی که یکی پس از دیگری آن‌ها را دیدیم، اقدام به ایجاد آشوب و ناامنی دوباره در لبنان کردند، چرا‌که ثبات و امنیت این کشور ساحلی در دریای مدیترانه وعروس خاورمیانه می‌تواند منافع غرب و رژیم صهیونیستی را در منطقه تأمین نکند و چه بسا نقش آن‌ها در ادامه استثمارگری در غرب آسیا را 
کم رنگ‌تر از گذشته نماید.

نظر شما