شناسهٔ خبر: 41671126 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

برخلاف دستور وزارت بهداشت حاج منصور ارضی دعای عرفه برگزار می‌کند

صاحب‌خبر -

در حالی که معاون وزیر بهداشت تاکید کرده که مراسم دعای عرفه فقط در مناطق سفید برگزار شود، حاج منصور ارضی مداح معروف قرار است این مراسم را در مسجد ارک تهران برگزار کند.

به گزارش انصاف نیوز معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام ضوابط بهداشتی و شرایط برگزاری روز عرفه و اعیاد قربان و غدیر تاکید کرد: این مراسم فقط در مناطق سفید برگزار شده و از برگزاری آن در سایر مناطق پرهیز شود.

این در حالی است که صفحه اینستاگرامی «قدیم الاحسان»  پایگاه رسمی انتشار برنامه های حاج منصور ارضی اعلام کرد که مراسم دعای عرفه امسال در تاریخ نه مرداد از ساعت ۱۶ در مسجد ارک برگزار خواهد شد.

در این پست آمده که رعایت نکات بهداشتی برای شرکت کنندگان در مراسم الزامی است. و شرکت کنندگان حتما باید از ماسک استفاده کرده و در فواصل یک و نیم متری بنشینند.

اما نکته دیگر این که با توجه به کم بودن فضای مسجد ارک؛ درب مسجد از ساعت ۱۴ باز خواهد شد. این درحالی است که در بخشی از نامه وزارت بهداشت به معاون امنیتی-انتظامی ستاد ملی کرونا آمده است حتی در مناطق سفید هم مراسم در فضای بسته نباید بیش از یک ساعت طول بکشد.

حاج منصور ارضی پیش از این هم برخلاف ضوابط ستاد ملی کرونا در ماه رمضان هم اقدام به برگزاری مراسم کرده بود که با دخالت پلیس مراسم تعطیل شد.

در ادامه متن نامه‌ی معاون وزارت بهداشت برای شرایط برگزاری مراسم عرفه و متن پست اینستاگرام صفحه‌ی «قدیم الاحسان» را مشاهده می‌کنید.

شرایط برگزار مراسم روز عرفه

در نامه علی رضا رییسی به حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی و رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا وزارت کشور آمده است: تا قبل از شیوع این ویروس منحوس، ‌برگزاری مراسم مذهبی و آئینی به صورت عادی و برگرفته از اعتقادات، ‌ در جریان بوده لیکن با انتشار بیماری کرونا این روند با مخاطره مواجه شده است، لذا برقراری تعادل میان انجام مراسم، ‌ آئین ها و فرائض مذهبی با حفظ سلامت و امنیت جان شهروندان در زمان وقوع بیماری های همه گیر در دنیا یکی از حساس ترین موضوعات تصمیم گیران بوده که نیازمند تامل و تدبیر خاصی می باشد.
بر اساس اعلام معاونت بهداشت، ضوابط بهداشتی و شرایط برگزاری روز عرفه و اعیاد قربان و غدیر به شرح زیر است:

شرایط برگزاری عرفه
اولویت برگزاری مراسم عرفه از طریق فضای مجازی می باشد.
مراسم عرفه فقط در مناطق سفید برگزار شود.
از برگزاری مراسم عرفه در سایر مناطق (زرد، نارنجی و قرمز) پرهیز شود.
در صورت برگزاری حضوری در مناطق سفید در حد چند محل مشخص بدون تجمع و فیلمبرداری و پخش مستقیم از رسانه ملی و استانی و بهره گیری مردم در منازل از رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) انجام شود.
در صورت برگزاری حضوری در مناطق سفید، در تعدادی از مراکز مشخص شده (مراکز شهرستان ها) و در فضای باز با رعایت فاصله۵.۱ متر و استفاده از ماسک و جمعیت حداکثر ۵۰ نفر رعایت شود.
در صورت بر برگزاری در مناطق سفید در مکان های مسقف با ۲۵ در صد ظرفیت محل حداکثر ۵۰ نفر به ازای هر نفر ۴ متر مربع دارای تهویه مناسب و استفاده از ماسک رعایت شود.
بدون توزیع نذری و پذیرایی در صورت توزیع مواد غذایی و توزیع آب بایستی به صورت بسته بندی یک نفره باشد.
برگزاری مراسم در فضای باز بیش از دو ساعت و در فضای مسقف و سرپوشیده بیش از یک ساعت نشود.
گندزدایی قبل و بعد از مراسم محل (سطوح مشترک) ضروری بوده و باید انجام شود.
وجود مواد ضدعفونی دست در ورودی محل برگزاری مراسم ضروری می باشد.
کنترل تردد و ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات توسط مسئولین برگزاری انجام شود.
مراکز بهداشت با هماهنگی سازمان تبلیغات و مسئولین برگزاری هماهنگی لازم جهت نظارت و کنترل بهداشتی برنامه ریزی نمایند.
مسئولین برگزار کننده، ماسک جهت افرادی که فاقد ماسک می باشند در نظر گرفته و هنگام ورود به محل جهت استفاده تحویل داده شود.

متن پست اینستاگرامی صفحه‌ی حاج منصور ارضی

🕋مراسم قرائت دعای روز عرفه
.
پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۵/۹ مصادف با روز نهم ذی الحجه و روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل(علیه السلام) از ساعت ۴ بعدازظهر توسط حاج منصور ارضی در مسجد ارک تهران برگزار می‌گردد.
.
️تذکرات:
۱/درب مسجد ارک ازساعت ۲ بعد از ظهر باز می شود.
.
۲/پیشنهاد می شود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی از فضای بیرون مسجد جهت اسقرار استفاده نمائید.
.
۳/رعایت کامل موارد بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی الزامیست.
.
۴/مناجات کنندگان حتما ماسک ،مفاتیح، مهر شخصی وآب معدنی به همراه داشته باشید.
.
۵/توزیع ماسک درب مسجد انجام نخواهدشد.
.
پخش زنده مراسم از طریق اپلیکیشن، اینستاگرام و تلگرام قابل دریافت می باشد.

انتهای پیام

نظر شما