شناسهٔ خبر: 41327723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

«اکران آنلاین» چشم انتظار بازگشت سینماگران و «نه به قاچاق» مخاطبان

اکران آنلاین اگر با حمایت مردم و عدم استفاده آن‌ها از نسخه‌های قاچاق همراه شود، می‌تواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه حتی پس از باز شدن سینما‌ها نیز می‌تواند ادامه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ عباس اسماعیل گل: در روزهایی که حوزه اکران سینمای ایران تحت تاثیر انصراف سازندگان فیلم سینمایی "شنای پروانه" ساخته محمد کارت از اکران قرار گرفته بود، با اوج دوباره شیوع ویروس کرونا، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در مصوبه ای فعالیت سینماهای کشور را حداقل تا یک هفته آینده تعطیل اعلام کرد که باید منتظر ماند تا پس از گذشت یکهفته این ستاد چه تصمیمی در خصوص فعالیت سینماها خواهد گرفت، اما بد نیست به همین بهانه اشاره ای به وضعیت اکران آنلاین بی اندازیم، اکران آنلاین که با شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را ابتدای امسال با فیلم سینمایی "خروج" راه خود را آغاز کرده بود تا قبل از بازگشایی نصف و نیمه سینماها با رونق اقتصادی و استقبال مناسبی از سوی اهالی سینما روبرو شده بود اما با بازگشایی سینماها، دوباره این سیستم نوپای اکران به دست فراموشی سپرده شد و بسیاری از اهالی سینما قید اکران آثارشان در این چرخه را زدند و تصمیم گرفتند منتظر نوبتشان برای اکران در سینماها بمانند، حال که به خاطرشیوه مجدد کرونا سینماها دوباره رو به تعطیلی کشیده شد؛ میطلبد اهالی سینما نگاه جدیدی برای رونق مجدد اکران آنلاین داشته باشند.

«اکران آنلاین» چشم انتظار اقبال سینماگران و حمایت مخاطبان

شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخه‌ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش می‌برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمین‌گیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است.

اما همیشه یکی از بحث‌های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگین‌تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین‌تر می‌شود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می‌شود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت‌های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه‌های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه‌حل‌های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال‌هاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.

«اکران آنلاین» چشم انتظار اقبال سینماگران و حمایت مخاطبان

اکران آنلاین اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن‌ها از نسخه‌های قاچاق همراه شود، می‌تواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه حتی پس از باز شدن سینما‌ها نیز می‌تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند..

البته این موضوع مخالفانی نیز دارد که بخش عمده آن‌ها سینماگران هستند این در حالی است که کمتر شدن فشار بر چرخه اکران آثار سینمایی در نهایت به نفع سینماداران نیز خواهد بود. چرا که فرصت نمایش آثار و همچنین شرایط آن‌ها برای انتخاب آثار پرفروش‌تر جهت اکران را هموارتر می‌کند.

«اکران آنلاین» چشم انتظار اقبال سینماگران و حمایت مخاطبان

مسئله دیگر در ارتباط با اکران آنلاین توجه به این نکته است که بسیاری از منتقدان از اساس نسبت به امکان زیان‌ده بودن این طرح انتقاد دارند، این در حالی است که این طرح سال‌هاست که توسط کمپانی‌های بزرگی همچون نتفلیکس در حال انجام است و ما نیز بالاخره باید به سمت اجرای چنین طرح‌هایی می‌رفتیم. در کنار آن در اکران آنلاین با توجه به اینکه دیگر خبری از سهم پخش‌کننده و سینمادار نیست و فقط بخشی از سود فروش به سامانه وی‌اودی اختصاص پیدا می‌کند، همه سود فروش اثر متعلق به سرمایه‌گذاراناست و این می‌تواند مانع از ضرر سرمایه‌گذاران اثر شود.

«اکران آنلاین» چشم انتظار اقبال سینماگران و حمایت مخاطبان

اکران آنلاین قطعاً در مرحله اجرا دارای ایرادات و مشکلاتی خواهد شد با این همه آنچه که می‌توان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این انتقادات، باز هم آغاز اکران گامی رو به جلو برای سینمای ایران است که می‌تواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مشکلات اقتصادی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل کند و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحت‌تر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.

نظر شما