شناسهٔ خبر: 41255321 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

نوید محمدزاده در واکنش به انتقادات از تبلیغ تجاری‌اش خود را با بزرگان سینمای جهان مقایسه کرد

من هم مثل رابرت دنیرو و جانی دپ

چند وقتی است که شاهد حضور پرشمار سلبریتی‌های وطنی در تبلیغات شرکت‌های تجاری هستیم؛ از سس و ماست بگیر تا کره و دوغ. از قضا مشهورترین چهره‌‌‌های تلویزیونی و سینمایی حاضر ‌شده‌اند که مثلا یک سس قرمز را دست بگیرند و تبلیغ کنند و در عوض پول خوبی هم ‌گرفته‌اند. تا اینجای کار شاید خیلی معمولی باشد اما وقتی تعداد آنها زیاد شد، ماجرا کمی فرق کرد. از طرف دیگر برخی چهره‌‌ها در این تبلیغات تجاری حاضر ‌شدند که شاید طرفداران آنها باور نمی‌‌کردند ستاره محبوب‌شان روزی یک محصول تجاری را در دست بگیرد و برایش بازاریابی کند اما خب این اتفاق افتاد.

صاحب‌خبر -

بیا عطر من رو بخر!
ماجرا از وقتی حاد شد که تبلیغ یک شرکت نوشیدنی به وسیله نویدمحمدزاده، بازیگر سینما از صداوسیما پخش شد. این تبلیغ از چند جهت اهمیت داشت؛ اول آنکه نوید محمدزاده، بازیگر فیلم‌هایی بود که اصطلاحا برای طبقه روشنفکر ساخته شده بودند و بازیگری که روزی در «عصبانی نیستم» و «لانتوری» بازی کرده بود و البته فیلم‌‌‌های خوب دیگری هم داشت در نهایت به تبلیغ یک نوشیدنی پرداخت. مساله دوم این بود که نوید محمدزاده سال‌هاست عرصه فعالیتش را به سینما و تئاتر محدود کرده است و حضورش در تلویزیون برای تبلیغ یک محصول تجاری شاید یک سرشكستگی برای طرفدارانش باشد؛ بازیگری که هیچ‌گاه در سریال‌های تلویزیونی بازی نمی‌کند، ناگهان برای یک تبلیغ به صورت متوالی بر صفحه رسانه ملی ظاهر می‌‌شود؛ معجزه پول است دیگر. اینها تمام حاشیه‌های نوید محمدزاده در روزهای اخیر نبود. وی که در تمام سال‌های قبل به واسطه پوشش‌‌‌های عجیب و نازل مورد انتقاد مردم بوده است، بار دیگر با انتشار و تبلیغ برند عطرش مورد توجه و البته انتقاد قرار گرفت؛ برندی که قبلا از او هم بازیگران دیگری آن را روانه بازار کرده بودند اما مورد اقبال واقع نشده بود.
 انتقاد فراستی از تبلیغات نوید محمدزاده
با اینکه خیلی از بازیگران در تبلیغات تلویزیونی حاضر شده بودند، با این حال تیغ تند نقد مسعود فراستی این بار برای نوید محمدزاده کشیده شد، آن هم بابت یک تبلیغ تجاری؛ اتفاقی که بیانش در رسانه ملی عجیب به نظر می‌‌رسید چرا که سطح تبلیغات تجاری در ایران بیشتر از اینها نیست. وی گفت: «یک بازیگر این روزها در حال اضافه ‌کردن سبد کالاست و چقدر پوستر و جای دوربین و حالت بازیگر برای این تبلیغ بد است. متاسفم برای بازیگری که از او تعریف کرده بودم و ممکن است با این کارها آن را پس بگیرم.» هر چند کار مسعود فراستی در انتقاد از مسائل فنی یک تبلیغ تجاری اتفاقی عجیب بود اما این صحبت باعث شد که نوید محمدزاده درصدد پاسخگویی به این سخنان بربیاید؛ فرصتی که فریدون جیرانی در اختیار وی گذاشت.
 
من و دنیرو و جانی دپ یک طرف
 باقی هم یک طرف دیگر
وی در این‌باره و در واکنش به انتقادات از وی برای کار تجاری‌اش گفت: «همیشه نظرات مثبت و منفی هست و ذات کار ما همینه. به نظرم خدا من را دوست دارد که هر کاری می‌‌کنم اینقدر راجع به آن حرف زده می‌شود.» این واکنش اما نکات عجیب‌تری هم داشت؛ آنجایی که این بازیگر خود را با چهره‌‌‌های سرشناس هالیوودی مقایسه کرد و به انتقاد از فضای جهان سومی منتقدانش پرداخت: «من هیچ گله‌ای ندارم؛ نظر همه هم محترمه. فقط می‌خواهم بگویم که جهان سوم یعنی اینکه وقتی خارجی‌ها هر بازی و هر تبلیغی بکنند می‌گوییم به‌به، ما داخلی‌ها اجازه‌اش را نداریم. اگر من بازیگری باشم که جسور باشم و به لحاظ فیزیکال بخواهم یک کار تازه بکنم، می‌گویند نباید این کار را بکنی ولی همان اتفاق را در فیلم‌های آن طرف ببینند، می‌گویند دیدی چقدر بی‌نظیر بازی کرد! تبلیغات هم به همین شکل است. اگر 
جانی دپ تبلیغ می‌کند، تاثیر می‌گذارد روی کار هنری‌اش، حتما این تبلیغات تاثیر بهتر در کار ما می‌گذارد تا انتخاب‌های بهتر بکنیم و با خیال راحت و بدون دغدغه مالی کار کنیم. وقتی سنت می‌رود بالا باید حواست باشد که خودت را به هرجایی نفروشی. من کاری کردم که رابرت دنیرو هم انجام داده. الان می‌گویند تو رو چه به دنیرو؟ جهان سوم یعنی همین! که ما هیچ‌وقت خودمون را قد اونور نمی‌توانیم ببینیم. اجازه نمی‌دهند که ببینیم. خیلی‌ها تبلیغ ‌کردند، چرا فقط درباره من این حرف‌ها زده شد؟ این همه آدم دارند تبلیغات می‌‌کنند. همین عطر من را افراد دیگر هم بیرون دادند، هیچ حرفی زده نشد. اینها آدم را ناراحت می‌کند.»
او توجیه کرد برای این تبلیغات را قبول می‌‌کند تا برای فعالیت‌‌‌های هنری‌اش محدودیت مالی ایجاد نشود: «کسانی که نقد می‌کنند، تعریف هم بکنند. وقتی چند ماه پیش برای کار محمد مساوات اسمم را روی پوستر نزدیم تا به‌خاطر اسم من کار را نبینند و با ماسک، رفتم نقش یک پیرزن آلمانی را بازی کردم و فقط چهار میلیون تومان دستمزد گرفتم، چرا درباره این صحبت نمی‌کنند؟ چرا فقط دنبال اینیم كه آدم‌ها را بکوبیم؟! اگر رونالدو تبلیغ می‌کند به این معنی نیست که نمی‌تواند در زمین گل بزند. حتما در بازیگری‌ اگر حواس و تمرکزم باشد، می‌توانم اتفاقات بهتری را رقم بزنم. من از تصمیمی که گرفتم خیلی خوشحالم و پایش ایستاده‌ام. قطعا آدم‌ها من را با تبلیغاتم به یاد نمی‌‌آورند چون من می‌‌دانم چه فیلم‌هایی را دارم بازی می‌کنم. حتما اگر تعریف شده از بازی من و اگر تبلیغ کردم، نباید از تعریف‌شان پشیمان بشوند.»
نوید محمدزاده تاکنون دو بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از جشنواره فیلم فجر برده است و سه بار هم در جشن خانه سینما. کارنامه بازیگری‌اش در سال‌های اخیر هم نشان می‌دهد فیلم‌هایی که بازی کرده است کیفیت خوب و قابل قبولی داشته‌اند؛ هرچند همانطور که ذکر شد سال‌ها به خاطر شیوه پوشش غیرمتعارفش مورد نقد بود و حالا به خاطر ظاهر‌شدن در تبلیغات تجاری؛ اما مساله مهم‌تر اینجاست که هنرمندان این کشور همیشه شعار هنر غیرسفارشی را سرلوحه فعالیت‌‌‌های خود می‌‌دانستند و بر سر فیلم‌‌‌های دیگر می‌‌زدند اما حالا برای یک آبمیوه یا سس یا چای یا هر کالای تجاری دیگر به راحتی سفارش می‌‌گیرند و حتی از آن هم دفاع می‌‌کنند. بدتر از آن این است که خودشان را با بزرگان سینمای جهان مقایسه می‌‌کنند و از خود نمی‌پرسند که من کجا و رابرت دنیرو و 
جانی دپ کجا؟ واقعا به قول نوید محمدزاده، جهان سوم همین‌جاست؛ باور کنید.

نظر شما