شفقنا- مدرسه علمیه جهانگیرخان قم یا به قول مدیر خوش برخورد و جوانش (مدرسه امام رضایی) با نقشه ای هشت ضلعی و سردری زیبا از مدارس منحصربه فرد ایران و حوزه علمیه قم است.
شکل گیری مدرسه به عنوان بخش مهمی از تاریخ نهاد آموزش در تمدن اسلامی، به قرنهای سوم و چهارم هجری باز می گردد و مدرسه علمی بلند آوازه نجف اشرف که شیخ طوسی بنیانگذار آن است و مدرسه ابن حبان بُستی در بُست و مدرسه ابن فورک در نیشابور و مدرسه قاضی نعمان و فرزندش در جامع الأزهر و دهها حوزه دیگر در سرزمینهای اسلامی، از این نمونه ها هستند.
عبدالجلیل رازی قزوینی، از متکلمان برجسته قرن ششم ، در کتاب «نقض»، به ۹ مدرسه دایر و مشهور قم در روزگار خود اشاره می کند و این در حالی است که روزگار او (دوره پس از سقوط آل بویه و اوج قدرت حاکمان عامه مذهب سلجوقی)، عصر رخوت و رکود دانش، به ویژه دانشهای دینی در قم و دیگر شهرها و محله های شیعی ایران بوده است.
بنابراین میتوان حدس زد که برخی از این مدارس علمیه، دست کم، یکی دو قرن پیش از وی تاسیس شده باشند.
مدرسه جهانگیرخان در سمت شرقی شهر قم نزدیک دروازه ری سابق و در مقابل مسجدجامع شهر قرار دارد به طوریکه طلاب مدرسه نمازهای خود را در این مسجد اقامه می کنند و کتابخانه مدرسه هم در آن مستقر است.
این بخش تا قرن سوم هـ.ق قسمت اصلی شهر محسوب میشد، ولی با آغاز این قرن و ورود حضرت فاطمه معصومه (س) در سرای موسی بن خزرج اشعری و سپس وفات آن حضرت در محلی بنام باغ بابلان، قسمت اصلی شهر به تدریج به سمت غرب و حدود امروزی کشیده شد.
این مدرسه از مدارس دورهٔ صفوی در قم است که در دورهٔ ناصری به سال ۱۲۷۸ هـ.ق به وسیله میرزا نصراللهخان مستوفی گرگانی تعمیر و مرمت یافت و پس از آن به نام مدرسه ناصری نیز یاد میشد که در عین کوچکی از مدارس معروف قدیمی قم بود و اکثر فضلای سابق قم از تربیت یافتگان این مدرسه بودند.
مدرسه فوق یک بار در عصر صفویه از ناحیه عالم زمان مرحوم جهانگیرخان – مدرس مدرسه شاه اصفهان – تعمیر یافت و کتابخانهدار شد و کتبی بر آن وقف گردید.
این مدرسه یک بار هم در دوره فتحعلیشاه تعمیر شد و آخرین بار در زمان حضرت آیت الله بروجردی در سال ۱۳۷۳ قمری تعمیر کلی به عمل آمد که سنگ نوشته سر در ورودی مدرسه مؤید آن است.
از بانی مدرسه چندان اطلاع دقیقی در دست نیست و دانشمندانی که در این موضوع کاوش کردهاند نیز به نظرات مختلفی رسیده اند.
مرحوم فیض در گنجینه آثار قم معتقد است، بانی مدرسه و مسجد یکی است و او سلطان جانی خان، پادشاه تاتار ترکستان است.
بدین ترتیب، بنای مدرسه همپای بنای مسجد و از اواسط قرن هشتم است و همچنین ناصر الشریعه در مختار البلاد یا تاریخ قم بنای مدرسه را قبل از دوره صفوی دانسته است.
البته هماهنگی کاملی که مدرسه با مسجد جامع دارد، این احتمال را تقویت می کند که در هر صورت بنای مسجد و مدرسه، از یک نفر و در یک زمان بوده است و از آنجا که اکثر صاحب نظران، تاریخ بنای مسجد جمعه قم را به حدود قرن هشتم رساندهاند، شاید این احتمال که بانی مدرسه، جانی خانِ دوره ایلخانی است، به واقع نزدیکتر باشد.
سر در ورودی این مدرسه مقابل سر در مسجد جمعه قرار دارد و بعد از چند پله کوتاه، وارد صحن اصلی مدرسه می شوید.
بعد از دالان کوتاهی، حیاط زیبای مدرسه نمودار می شود و حیاط مدرسه را حدود ۲۰حجره احاطه کرده است و در وسط حیاط، مانند اکثر مدارس دینی حوض آبی قرار دارد و در چهار گوشه حوض نیز باغچه هایی که تماماً هشت ضلعی است، می باشد.
سر در ورودی مدرسه از داخل نیز دارای کاشی کاری زیبایی است که به حیاط مدرسه جلوه و شکوه بخشیده است.
مقابل هر حجره، ایوانی است با ارتفاع یک پله سنگی که دارای لبه سنگی و جدار طاقچهدار سفید کاری شده با پوشش مقرنس گچی با جرزهای آجری که لچکیهای آن کاشی کاری شده است و گره سازی این ایوانها توام با آجرهایی متضمن کتیبه به خط بنایی به نامهای جلاله و اسامی پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) است.
در سالهای اخیر دو باب مغازه که کنار مدرسه قرار داشت و همچنین یک حمام که مقابل مسجد جمعه و چسبیده به مدرسه بود و سالها مخروبه شده بود، خریداری شد و داخل بنای مدرسه قرار گرفت.
میرزا عباس فیض در گنجینه آثار قم معتقد است این مدرسه یک بار در زمان صفوی از سـوی عالـم این عصـر میرزا جهانگیر خان ـ مدرس مدرسه شاه اصفهان ـ تعمیر شد و دارای کتابدار و کتاب خانه شد و این مدرسه، در دوره صفوی و قاجار معمور و آباد بوده است.
حال به سراغ مدیر جوان مدرسه حجت الاسلام والمسلمین جعفر جویباری رفتیم و فضای مصاحبه را در حیاط و زیر درختان سرسبز مدرسه قرار دادیم، حضور طلاب جوان و نوجوان برای تجدید خاطره از روزهای درس تا پایان نشست ۱۵۰ دقیقه ای ما پیوسته ادامه داشت.
علت نامگذاری مدرسه به نام جهانگیرخان
حجت الاسلام والمسلمین جعفر جویباری در خصوص مدیریت خود در مدرسه و تاریخچه این مجموعه اظهار داشت: بنده از حوزه علمیه بابل، مدیریت و مربیگری را آغاز کردم. به نظرم بین مدیر و مربی تفاوت است، مربی جایگاهی مهمتر از مدیر دارد، چون همواره در صحنه است، و من خود را خادم و مربی می دانم.
مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم افزود: بعد از سه سال وارد قم شدم و در قم، فعالیت خود را در مدرسه جدید التاسیس حجت ابن الحسن آغاز کردم و بعد از مدتی به همراه طلاب و کادر به این مدرسه مبارکه نقل مکان کردیم . از شروع فعالیت تا به الان ۱۰ سال می گذرد و طلابی که در اولین سال شروع فعالیت پذیرش شدند، امسال وارد درس خارج می شوند.
او بیان کرد: بنای مدرسه در دوران صفویه و به نام جانی خان بوده است اما در طول دوران به نام جهانگیرخان قشقایی تغییر کرد. از همان دوره صفویه این جا مدرسه علمیه بوده و قبل از ما به صورت خوابگاه فعال بود، اما با حضور بنده و با توجه به نیت واقف و تاکید وارثین آن ، به مدرسه و فضای آموزشی از پایه ۱ تا ۶ تبدیل گردید.
جویباری تصریح کرد: به خاطر همجواری مدرسه با مسجد جامع قم ، اعمال عبادی طلاب در مسجد انجام می گیرد و از ظرفیت مسجد برای برخی از کارها از جمله سالن کتابخانه بهره گرفتیم و هیئت امنا، نگاه خوب و محبت آمیزی به بنده و طلاب دارند.
در سایه سنت حوزه، بزرگان زیادی تربیت شدهاند
مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم تصریح کرد: باید طلاب پایه ۱ تا ۶ سیکل بومی باشند، البته اگر بستگان نزدیک داخل قم داشته باشند، پذیرش میشوند، اما به طور کلی فضا ویژه قمیهاست.
او عنوان کرد: این مدرسه با نگاه ویژه مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور (فعلی و قبلی) به فعالیت خود ادامه میدهد، و در حال حاضر ۱۰۵ طلبه در سطح یک داریم. ساختار مدرسه زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه ،مستقلا فعالیت دارد و ما قدردان اعتماد مسئولان حوزه هستیم و خلاف سنت حوزه حرکتی نمی کنیم، چرا که در سایه سنت حوزه، بزرگان زیادی تربیت شدهاند، من بر این باورم اگر اگر بدانیم در کجا قرار داریم بسیاری از مسائل رفع میشود.
مشکل جدی حوزه کجاست؟
جویباری افزود: به یاد دارم یک روز در تهران گم شدم و حتی نمیدانستم در کجا هستم، وقتی نمیدانیم کجا هستیم، رسیدن به مقصد دشوار است، مشکل جدی حوزه این است که طلبه از روز اول نمیداند کجاست، همه جهان در دست خداست و خداوند،خلیفهای بر روی زمین به نام امام زمان(عج) بر جا گذاشت، و ما باید خود را سرباز ولیعصر(عج) بدانیم و حالا قرار است طلبه نماینده ولی عصر(عج) باشد، خدا و امام زمان(عج) جهانی است، پس وظیفه طلبه نیز جهانی بودن است، باید یک طلبه درس دین و زبان و بسیاری از عرصههای علمی را به خوبی بداند تا پاسخگوی شبهات باشد.
او گفت: تعداد طلاب در مدرسه مهم نیست، مهم آن است که اگر تعداد نیز کم است، مردانه پای همه چیز باشند، مدافعین حرم، حریم را شناختند و همان تعداد اندک جانانه رفتند و به دفاع پراختند، امروز در طلبگی باید حریم را بشناسیم، خداوند پس از خلقت بشریت و دمیدن روح در بدن انسان به خود بارکالله گفت و این عظمت و مجد انسان را میرساند و مگر میشود این انسان، خلیفه روی زمین باشد و در راه خدا قدمی برندارد.
مدیر، استاد و طلبه، سه رکن مهم در اعتلای مدرسه علمیه است
مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم ادامه داد: مدیر، استاد و طلبه، سه رکن مهم در اعتلای مدرسه علمیه است و باید در تربیت طلاب علوم دینی، به رشد و پرورش این سه رکن مهم توجه داشت، اگر مدیر خوب باشد هم طلبه خوبی به بار میآورد و هم مدرسه پرباری را اداره میکند،خدوم بودن و خاکی بودن از نشانههای مهم مدیران در مدارس است.
عقل وجه تمایز انسان و حیوان است
او در بخش دیگری از گفت وگوی خود تصریح کرد: عقل وجه تمایز انسان و حیوان است، اهل بیت(ع) و انبیای الهی آمدند که عقل را بالا ببرند، مشکل جامعه ما فقدان عقل است وگرنه منابع زیادی داریم، باید فکرمان جهانی باشد، خداوند در آیات قرآن بر تفکر و تعقل تاکید دارد و گرنه جسم باقی نمیماند، طلبه راه خطیری در پیش دارد و مدافع اعتقاد است، اگر اعتقاد نباشد، هیچ چیزی ماندگار نیست.
جویباری بیان کرد: کار مدرسه، ساختن انسان است، ما مشکل منابع و امکانات نداریم، از نظر نیروی انسانی و تدبیر مشکل داریم و طلبه از روز اول باید بداند در کجا باید قرار بگیرد، طلبگی پزشکی روح است، در زندگی آرامش مهم است و طلبه وظیفه دارد آرامش را به جامعه برساند.
مشکل جامعه این است که دین را به خوبی معرفی نکردیم
مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم عنوان کرد: در دنیای امروز، بسیاری از مسائل ممکن است انسان را آرام میکند، اما آرامش نمیبخشد، نسل جوان باید بفهمند مسائلی که به ظاهر انسان را آرام میکند به او آرامش نمیدهد، مشکل جامعه این است که دین را به خوبی معرفی نکردیم، مردم روحانی خوب را دوست دارند، اگر خوب نباشیم، نمیتوانیم کسی را جذب کنیم.
اگر از ریشه کار کنیم، نسل امروز ما با روحانی و فضای معنوی عجین میشود
او اظهار داشت: نباید نگران این باشیم که مردم پشت سر ما بد حرف میزنند،مردم پشت سر پیامبر خدا نیز حرف می زدند و او را کافر میخواندند، مهم این است که در بین مردم باشیم، طلبه قرار است پزشک و مهندس روح باشد، پس باید بداند در کجا قرار دارد، بنده درس و ادامه راه و پیشرفت را رها کردهام تا به طلبگی برسم، زیبایی واقعی را باید به جامعه نشان دهیم، طلبه باید بداند پا جای پای ولی عصر گذاشته و این نیاز به بسترسازی دارد. ، من در عرصه فرهنگی دو بار رتبه کسب کردم، و در دانشگاه اراک به تدریس حقوق میپردازم تا من را سنتی محض ندانند، اما هیچ گاه نیست که خود را طلبه ندانم.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: من توصیه میکنم مسئولان در روشهای تربیت دینی، مهد کودکها و مدارس را دریابند، حضور روحانی در سطح مهد کودکها و مدارس اهمیت زیاد دارد تا به عنوان مشاور و امین فرزندان باشد، خدا را شکر طرح امین اجرایی شد، هر چند در طرح امین نیز کمی ها و کاستی هایی وجود دارد، اگر از ریشه کار کنیم، نسل امروز ما با روحانی و فضای معنوی عجین میشود.
تا مدیر طلاب را فرزندان خود نداند جایی برای پیشرفت نیست
جویباری گفت: طلبگی دم و بازدم است، مدرسه جهانگیرخان دم و بازدم در کنار هم است، حرکت باید عمودی باشد که برگشت و خروجی داشته باشد، چرا که حرکت افقی بازدهی ندارد، طلبه باید بفهمد سرباز آقاست و شاید اگر همه این را بدانند، دنیای ما گلستان میشود، دنیا دار عمود است، تا مدیر طلاب را فرزندان خود نداند جایی برای پیشرفت نیست، اگر در هر کجا خدمت می کنیم آن را از آن خود بدانیم، آن وقت محتاطانه رفتار می کنیم، من این جا را خانه خود می دانم، اگر طلاب را فرزند خود بدانم و برای این ها همان که در خانه می برم به این جا نیز بیاورم، فضای همدلی و محبت و تکریم ایجاد میشود.
در تربیت طلبه، تاکید بر اخلاق و منش داریم
او خاطرنشان کرد: همواره با خانوادهها صحبت میکنیم و شرایط را به آنها میگوییم، در تربیت طلبه تاکید بر اخلاق و منش داریم، بسیاری از طلاب از افراد فرهیخته و خانواده تحصیل کرده هستند، و فرصتهای مهمی در تحصیل و رشد دارند، اما راه طلبگی را انتخاب میکنند،ما در سفر کربلا و اربعین در کنار هم هستیم و ۷ سال است به پیادهروی اربعین میرویم. دیدار امام حسین(ع) در سال اول طلبگی بیمه یک عمر پیمودن مسیر طلبگی است، و او را در مسیر واقعی طلبگی قرار میدهد، در این سفرها طلاب را مورد ارزیابی قرار میدهیم و چه بسا در سفر کربلا، تحولات خوبی را در طلاب و پایداری در مسیری که انتخاب کردهاند، مشاهده میکنیم.
گرفتن طلبه و رساندن به فارغ التحصیلی بسیار سخت است
مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان افزود: ۴ سال است که فارغ التحصیل داریم،در اوایل ۲۰ نفر بودند، هر چند در بابل تعداد بیشتری فارغ التحصیل داشتیم، گرفتن طلبه و رساندن به فارغ التحصیلی بسیار سخت است، آن هم در شرایط دنیای امروز، به همین دلیل با احتیاط طلبه جذب میکنیم و کیفیت را در جذب طلبه مورد تاکید قرار میدهیم.
او ادامه داد: طلبه باید بداند برای چه آمده است، از طرفی مربی باید بالای سر باشد، در این مدرسه صبحانه و ناهار و شام و میان وعده به طلاب میدهیم و بر روی میان وعده ساده تاکید داریم، فرزندان در حال رشد هستند و من وظیفه دارم مثل پدری روی تغذیه طلاب کنترل داشته باشد.
جویباری عنوان کرد: مدرسه را هیچ وقت از حجت و پرسنل خالی نمیکنیم، مشاورها شب و در زمانی که طلاب درس نداشته باشند دعوت میشوند مشاور و تهذیب تا پاسی از شب کنار طلاب به بحث و مشاوره میپردازند، یکی از شروط من این است همه بخش های آموزش و پرژوهش و کارمندان باید استاد باشند، دو مسئول شب در کنار طلاب هستند، به هیچ عنوان مدرسه خالی از پرسنل نیست، خانواده اعتماد کردهاند و باید فرزندان در کنار نیروهایی باشند.
مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم تصریح کرد: من در درس اخلاق پایه ۱ تا ۶ معتقد هستم که باید موعظه باشد، اخلاق نیاز به مقدمات دارد و به دنبال مرید و مرادی رفتن در این جا نیستیم.
او بیان کرد: باید در دروس ریل گذاری شود. برخی کتاب ها مهم و مانند جدول ضرب است، پس باید به برخی از دروس که کلید هست توجه شود. با توجه به اینکه یک طلبه رسالت جهانی دارد و باید سخن دین را به تمام جهان منتقل نماید یادگیری زبان خارجی از سال دوم الزامی می شود و طلاب به یادگیری زبان عربی می پردازند ، که الحمدلله خروجی آن تربیت اساتید مکالمه زبان عربی از بین همین طلاب می باشد.
جویباری گفت: سال چهارم تا ششم طلبگی سال های بسیار حساسی است و طلاب به فراگیری فقه و اصول مشغول می شوند لذا یادگیری زبان های دیگر از جمله انگلیسی و … اختیاری می باشد. البته چند دوره موفق به انجام آن شدیم و نتیجه آن هم مطلوب بوده و تعدادی از طلاب به زبان انگلیسی و فرانسه تسلط کافی دارند.
او خاطرنشان کرد: آیات عظام بروجردی و اراکی از جمله افرادی بوده اند که در این جا حجره داشته اند، بزرگان زیادی به این جا سرزدهاند، یک روز من را برای دیدار با رهبری دعوت کردند، گفتم من دوست دارم به دیدار رهبری بروم اما به همراه طلاب خود باید بروم، به یکی از دوستان گفتم کاش رهبری به ما سری بزند، شب خواب دیدم به این جا آمدهاند.
استاد حوزه علمیه گفت: ولایت فقیه بسیار مهم است، بنده ایشان را مرجع تقلید خود میدانم، علما و مراجع ،بزرگان ما هستند و ولایت فقیه، محوری مهم برای رسیدن به بسیاری از موفقیتهاست و طلبه باید به این امر واقف باشد.
اگر مدیری خوب باشد طلاب بزرگی تربیت میشوند
او اظهار داشت: خداوند به تلاشگران مرکز مدیریت توان و قدرت بدهد، آنها واقعا خادم هستند و انتظار داریم در انتخاب مدیران مدارس علمیه دقت کنند، هر چه مدیران به زیبایی عمل کنند، موفقیت بیشتری به دست میآید. در آسیبشناسی باید به دنبال منشاء باشیم، اگر مدیری، خوب باشد طلاب بزرگی تربیت میشوند.
تصاویر
∎
نظر شما