شناسهٔ خبر: 41003908 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش | پرفروش‌ترین آلبوم‌های سه ماه نخست ۹۹ (بخش پایانی)

استقبال از سمفونیک ناصر با موسیقی کودکانه

نگاهی به پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در سه ماه نخست سال 99 از این جهت قابل تامل است که حضور آلبومی بی کلام از ارکستر سمفونیک در میان پرفروش‌ها اتفاق خوشایندی برای اهالی موسیقی است.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

از سویی دیگر در ایام کرونایی جامعه که اغلب مردم به پویش در خانه بمانیم پیوستند، استقبال از آلبوم‌های موسیقی بیشتر از گذشته شده است که در ادامه این گزارش و به همین بهانه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نگاهی داشته است به ۹ آلبوم پرفروش موسیقی در سه ماهه نخست سال ۹۹ که  تاکنون به ثبت رسیده است.

 

7- آلبوم پوئم سمفونیک ناصر

هفتمین آلبوم پرفروش در سال 99 یک آلبوم کلاسیک بی کلام است، آلبوم پوئم سمفونیک ناصر اثری است با آهنگسازی محمدرضا علیقلی. این هنرمند پیش از این چندین آلبوم‌ از جمله پرنده خیال و خیلی دور، خیلی نزدیک را منتشر کرده بود. مجموعۀ حاضر شامل هشت آهنگ است. ناشر این آلبوم در مورد آن می‌گوید: «این اثر در کارنامۀ استاد محمدرضا علیقلی بی‌شک یکی از ارجمندترین و تاثیرگذارترین آثار است. اثری که فارغ از بازار ذائقه‌های مسخ‌شده، موسیقی را چنان که باید از سلوک درمی‌یابد و برای همۀ جان‌ها و همۀ جهان حرف تازه‌ای دارد». محمدرضا علیقلی این اثر را به یاد دوستی هنرمند به نام «ناصر شراره» که در جنگ شهیده شده ساخته و به او تقدیم کرده است. برای دانلود آلبوم می‌توانید از بیپ‌تونز اقدام کنید.

 

8-  ایران من (همایون شجریان)

استقبال از سمفونیک ناصر با موسیقی کودکانه

 ایران من، آخرین آلبوم همایون شجریان با همکاری سهراب پورناظری در مسند آهنگساز است که مراسم رونمایی این آلبوم در تالار وحدت به یکی از شلوغترین مراسم‌های رونمایی آلبوم در کشور بدل شد.

آلبوم ایران من شامل دوازده قطعه آواز و تصنیف است که در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

گفتنی است در این آلبوم علاوه بر نوازندگان ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج از ایران انجام شده است. در این اثر دل‌نیا آرام، بعنوان خواننده سوپرانو حضور داشته و از نوازندگان آن می‌توان به تهمورس پورناظری، مهیار طریحی، آزاد میرزاپور، حسین رضایی نیا، آئین مشکاتیان، آرین کشیشی، آتنا اشتیاقی، عثمان آکتاش، پیام جوانی، آرشاک ساهاکیان، سهراب پورناظری، استفانی بیبو، سارا چازین و گابریل بیستلین اشاره کرد.

9- در جنگل

استقبال از سمفونیک ناصر با موسیقی کودکانه

بدون شک قابل تامل‌ترین نکته در خصوص اینکه نهمین آلبوم پرفروش موسیقی کشور به یک اثر موسیقی کودک تعلق گرفته است، آن است که یک اثر کودکانه از آلبوم خواننده‌های پرطرفدار موسیقی پاپ، چون محسن چاوشی، احسان خواجه امیری پیشی گرفته که این اتفاق امری بی سابقه و در عین حال قابل تامل در فضای امروزی موسیقی کشور محسوب میشود و شاید به نوعی این مسئله تایید فرضیه‌ای باشد که می‌گوید «موسیقی پاپ» مدتی است با برپایی کنسرت‌های رنگارنگ صرفا به یک محصول سرگرم کننده تبدیل شده و مخاطبان برای شنیدن آثار موسیقایی در خلوت خود بیشتر سراغ آثار کلاسیک میرود و حتی برخی موارد شنیدن یک اثر کلاسیک بی کلام را به خواننده‌های پاپ ترجیح میدهند.

آلبوم «در جنگل» دومین آلبوم از مجموعه آلبوم‌های شنیداری «کُجا» است. در این مجموعه تلاش می‌شود تا هر بار گزیده‌ای از ترانه‌ها پیرامون و متناسب با فضا و محیطی مشخص -مثل مزرعه، دریا، جنگل و … گردآوری شود.

این مجموعه با هدف آشنایی کودکان با عناصر محیطی و برای گروه سنی پیش‌دبستان و دبستان تهیه شده است. متن ترانه‌ها بر اساس لحن و ادبیات کوکانه و با هدف گسترش دایره‌ی واژگان کودک نوشته شده است.

در بخش آهنگ‌سازی نیز تلاش شده است تا با وجود سادگی، ملودی‌ها کسالت‌بار نباشد و بر تجربه‌ی شنیداری کودک بیافزاید. این آلبوم شامل ۱۳ ترانه است که ابتدا با کلام و از شماره‌ی ۱۴ بدون کلام آورده شده است. نسخه‌ی بدون کلام هر ترانه به منظور استفاده برای هم‌خوانی یا ساخت حرکت‌-بازی به صورت فردی یا گروهی تهیه شده است.

در نمونه‌های بدون کلام، ملودی توسط ساز ریکوردر نواخته شده است و جلوه‌های صوتی نیز حذف شده است تا این امکان برای کودکان و مربیان ایجاد شود که بتوانند حرکت-بازی‌ها یا شعر‌های ساخته شده توسط خود را با هر موضوعی روی ملودی قرار دهند.

 

نظر شما