شناسهٔ خبر: 4077464 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

معاون وزیر اقتصاد‌:

فروپاشی اقتصاد با ادامه روند فعلی نرخ سود

صاحب‌خبر - معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد اثر منفی بازار غیرمتشکل پولی را بزرگ‌ترین آفت دانست و گفت‌: تردید نکنید این نرخ سود و شیوه تامین مالی فعلی به فروپاشی اقتصاد خواهد انجامید‌.
پاریزی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملت با انتقاد از نرخ‌های بالای سودی که با وجود ساماندهی اخیر همچنان نیازمند تغییر و تناسب‌سازی با تورم هستند، اظهار کرد‌: در صورتی که تورم کاهش می‌یابد اگر نرخ سود متناسب با آن تغییری نکند با افزایش هزینه تامین مالی چگونه می‌توان کسب و کار راه انداخت‌.
وی افزود‌: هم‌اکنون حداقل نرخ‌های سود تسهیلات به 25 تا 26 درصد می‌رسد که نمی‌تواند برای تامین مالی بخش‌های تولیدی آن هم در شرایطی که نیازمند رشد اقتصادی هستیم، مفید باشد‌.
به گزارش ایسنا، پاریزی در ادامه به دغدغه دولت و مجلس برای ساماندهی نظام بانکی اشاره کرد و گفت‌: مجلس از ما خواسته تا برای تغییر و تحول در نظام بانکی طرح یا لایحه ارایه کنیم این درحالی است که اخیرا با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی پروژه تحول بانکی را آغاز کرده‌ایم‌. معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه بانک خوب باید بتواند بنگاه‌های اقتصادی را به خوبی اداره کرده و به مطالبات کشور به درستی پاسخ دهد، یادآور شد‌: در این حالت سه راه وجود دارد که در مرحله اول نمی‌توان سطح توقع و پاسخگویی بانک‌ها را کاهش داد چراکه در این مورد بین بانک‌های خصوصی و دولتی فرقی وجود ندارد‌. وی ادامه داد‌: راه دوم این است که منابع کاهش یابد، اما با توجه به اینکه رشد اقتصادی هشت درصد از اهداف اقتصادی کشور است با کاهش منابع و تسهیلات مغایر با این موضوع عمل می‌شود بنابراین راه سوم و بهترین راه افزایش کارایی بانک‌ها که این بزرگ‌ترین انتظار دولت از نظر بانکی است‌.

نظر شما