شناسهٔ خبر: 40701339 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

عمادی: سازمان ملل بدون مدرک اتهام همکاری ایران در حمله به آرامکو را می‌زند / ناکارآمدی سازمان ملل در بحران‌های جهانی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سازمان ملل ادعای اخیر در نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را تحت فشار قدرت‌های بزرگ انجام داده است و هیچ مدرکی حاکی از نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

سید رضی عمادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره ادعای سازمان ملل متحد مبنی بر نقش ایران در حمله نیرو‌های یمنی به تاسیسات نفتی عربستان موسوم به آرامکو گفت: حمله به آرامکو یک سال قبل انجام شد و بعد از این زمان عربستان با حمایت آمریکا هدف‌هایی را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه ادعای اخیر سازمان ملل مبنی بر متهم کردن ایران در حقیقت وسیله‌ای برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های عربستان است، گفت: بعد از حمله به آرامکو یمن قدرت پدافندی خود را در جهان به رخ کشید و عربستان عملا متحمل شکست‌های متعددی شد.

عمادی ادامه داد: این روز‌ها با گذشت حدود ۱۹۰۰ روز از جنگ میان عربستان و یمن نه تنها سعودی‌ها به اهداف خود نرسیدند بلکه در شرایطی هستند که نیاز به خروج فوری از باتلاقی به نام یمن دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه برای عربستان پذیرش شکست از طرف یمن مایه حقارت است، گفت: از این منظر سعودی‌ها به دنبال آن هستند که حقارت این شکست را برای خود در نزد افکار عمومی کاهش دهند و عنوان کنند این ضربه را از ایران خورده اند نه کشور کوچک و بی دفاعی مثل یمن.

وی با بیان اینکه عملا یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون درگیر محاصره همه جانبه است تصریح کرد: براساس این محاصره حتی کمک‌های بشر دوستانه نیز وارد این کشور نمی‌شود و کشتی‌های حامل کمک‌های اولیه در بدو ورود به یمن توقیف می‌شوند با این شرایط چه طور ممکن است سلاح یا تجهیزات نظامی به سادگی به این کشور وارد شود.

عمادی دلیل دیگر ادعای سازمان ملل در نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را ناکارآمدی این سازمان در بحران‌های جهانی عنوان کرد و گفت: اساسا سازمان ملل در مهار بحران‌های جهان به ویژه بحران‌های جهان عرب ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده است و شاهد این مدعا وقوع حوادث بغرنج در سوریه و یمن و عدم ایفای نقش سازمان ملل است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در اثبات این مدعا با اشاره به گزارش یک مرکز حقوق بشری از اوضاع جنگ در یمن گفت: براساس آمار این مرکز ۴۳ هزار یمنی در طول جنگ با عربستان کشته شدند و این آمار مستقیم جنگ است اگر بخواهیم به این ارقام آمار غیرمستقیم ناشی از جنگ را نیز اضافه کنیم تعداد بالای آوارگان، گرسنگان و بیکاران کشته شده ناشی از جنگ بالای ۱۰۰ هزار نفر بوده است و براین اساس یک فاجعه بشری در یمن رخ داده که جای واکنش‌های سازمان ملل در آن خالی به نظر می‌رسد.

وی با تاکید براینکه شرایط حاکم در یمن حکایت از آن دارد که سازمان ملل عملا ابزار دست قدرت‌های بزرگ در جهان است، یادآور شد: به گفته آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل فاجعه یمن بزرگترین فاجعه دو دهه اخیر نظام جهان است اما سازمان ملل حتی قدرت قرار دادن نام عربستان در لیست کشور‌های کودک کش را نداشت.

عمادی با اشاره به اینکه ساز و کار عمل این نهاد بین المللی تصمیم گیری براساس فشار کشور‌های دارای قدرت سیاسی مانند آمریکا و کشور‌های دارای قدرت اقتصادی مانند عربستان است، گفت: براساس همین ساز و کار سازمان ملل ادعای اخیر در نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را نیز تحت فشار قدرت‌های بزرگ انجام داده است و هیچ مدرکی که حکایت از نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو وجود داشته باشد از طرف سازمان ملل متحد ارایه نشده است این ادعای سازمان ملل دقیقا کاری شبیه به اقدامات نتانیاهو در نشان دادن چند نقاشی و استناد به آن در خصوص وجود پایگاه‌های هسته‌ای در ایران است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با تاکید براینکه همه این اقدامات در حقیقت به جنگ‌های نیابتی قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای با ایران برمی گردد، گفت: عربستان سعودی وقتی زورش به ایران و متحدین او نمی‌رسد از تحریم و متهم کردن بهره می‌گیرد تا به این ترتیب به وجهه و جایگاه ایران در جهان لطمه بزند.
 

نظر شما