شناسهٔ خبر: 40436631 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیسی در گفتگو با دانشجو:

ریسک بیشتر ابتلا به کرونا در سیگاری‌ها / مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر در اثر سیگار

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های مزمن ریوی هستند و با توجه به اینکه مخاط این افراد آسیب پذیر است در برابر کرونا بیشتر آسیب می‌بینند.

صاحب‌خبر -

 علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه بزرگترین ترس ما از عادی شدن کرونا توسط مردم است، اما ویروس کرونا تا زمان زیادی همراه ماست، گفت: تنها ۳۰ درصد از یک میلیارد یوروویی که رهبر معظم انقلاب با آن موافقت کردند تاکنون به دست ما رسیده است. تاکنون ۳۶۰ هزار نفر در اثر کرونا در جهان جان داده‌اند؛ در حالی که سالانه در دنیا ۸ میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات از بین می‌روند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های مزمن ریوی هستند و با توجه به اینکه مخاط این افراد اسیب پذیر است در برابر کرونا بیشتر آسیب می‌بینند. همچنین میزان کشندگی کرونا در بیماران سرطان ریه ۳۳ درصد است.


رئیسی با بیان اینکه دادستان کشور نامه ممنوعیت مصرف قلیان در قهوه خانه‌ها را به دادستان‌ها ابلاغ کرده است، تصریح کرد: ۸۵۲۸ مکان عرضه قلیان در این دوران کرونا پلمب شدندو ۴۰ درصد اماکن عرضه قلیان خودشان به صورت خود جوش کار را تعطیل کردند. همچنین در سال حدود ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و در کل ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال به سیستم سلامت و مسائل مربوط مانند اقتصادی و اجتماعی دیگر آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در سنین بالای ۱۸ سال ۱۴ درصد افراد سیگار مصرف می‌کنند و ۱۰ درصد مصرف کنندگان روزانه مصرف دارند. در روستا‌ها ۱۵. ۴ درصد مصرف سیگار دارند و در شهر‌ها نیز میزان مصرف سیگار ۱۳.۶ درصد است. همچنین در روستا‌ها میزان مصرف قلیان بیشتر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه سنین ۴۵ تا ۵۴ سال بیشترین سنین مصرف کننده سیگار هستند، تصریح کرد: بالاترین میزان مصرف سیگار در استان‌های آذربایجان غربی، قزوین، البرز و مرکزی است و بالاترین میزان مصرف قلیان نیز در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس است.

رئیسی با اشاره به اینکه سالانه ۷۰ میلیون نخ سیگار در کشور تولید می‌شود، افزود: سالانه ۶۰ هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار از بین می‌روند؛ ضمن اینکه سالانه حدود ۶ درصد در میزان مرگ و میر در اثر دخانیات افزایش داریم. متاسفانه در سنین پایین دختران یعنی در بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال مصرف قلیان در حال افزایش است؛ ضمن اینکه افزایش مالیات بر تولید سیگار مهمترین راه کاهش مصرف دخانیات است.

نظر شما