شناسهٔ خبر: 40300315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

میرابیان: همه‌پرسی در اراضی اشغالی در آفریقای جنوبی هم برگزار شد/ ماجرای تأسیس سفارت اسرائیل در هتلی در مصر

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طرح برگزاری همه پرسی در فلسطین به پیشنهاد ایران با قوانین بین الملل هم سازگاری دارد و چیزی نیست که جمهوری اسلامی آن را بدعت گذاشته باشد.

صاحب‌خبر -
رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در روز قدس و بازخورد آن در رسانه‌های غربی و عدم اشاره هیچ یک از این رسانه‌ها به طرح محوری ایران مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد در خاک فلسطین گفت: بنا نیست که رسانه‌های بیگانه مواضع جمهوری اسلامی را آن طور که مورد نظر ماست بیان کنند و حتی اگر چیزی را مخابره کنند برداشت‌های خودشان است که به مخاطب القا می‌کنند.

وی با بیان اینکه آنچه مقام معظم رهبری در سخنان روز قدس امسال بر آن تاکید کرده اند مسئله مهم و محوری بود مبنی براینکه رژیم صهیونیستی یک نظام نژاد پرستانه است گفت: این رژیم نظامی آپارتاید است که یک اقلیت در اکثریت جامعه فلسطین حکومت می‌کند.

میرابیان افزود: با این روش صهیونیست‌ها هم یک سرزمین را غصب کرده اند و هم ملت آن را آواره دنیا نموده اند این در حالی است که جمعیت فلسطین در خارج از کشور خود به مراتب از جمعیت داخلی بیشتر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به برگزاری چنین همه پرسی در آفریقای جنوبی گفت: این بحث همه پرسی همان چیزی است که در آفریقای جنوبی هم رخ داد مبنی براینکه ملت واقعی هر سرزمین حق رای داشته باشند حالا این افراد یهودی، مسلمان و یا مسیحی باشند فرقی در قدرت مشارکت آن‌ها در انتخابات ندارد بلکه این نظر اکثریت است که باید حاکم باشد که البته این موضوع با قوانین بین الملل هم سازگاری دارد و چیزی نیست که ایران آن را بدعت گذاشته باشد.

وی تصریح کرد: این موضوعی است که در بسیاری از نقاط جهان از جمله آفریقای جنوبی هم رخ داده، اما در مورد فلسطین رژیم صهیونیستی ملت اصلی این سرزمین را آواره کرده است، اما با وجود این باز هم فلسطینیان اکثریت را تشکیل می‌دهند.

میرابیان در خصوص بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر کمک برخی کشور‌های منطقه به تحقق عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها نیز گفت: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و اعراب از زمان معاهده کمپ دیوید و در زمان ریاست جمهوری انور سادات در مصر کلید خورد و به همین دلیل امام خمینی (ره) دستور قطع روابط ایران با مصر را صادر کردند، چون اساس بدعت عادی سازی روابط با اسرائیل را مصری‌ها بنا نهادند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: البته این عادی سازی فقط در سطح حکومت هاست و الا ملت مسلمان عرب و جهان اسلام هیچ وقت تاکنون آماده سازگاری با رژیم صهیونیستی را نداشته اند.

وی شاهد این مدعا را خود مصر دانست و افزود: براساس اظهارات سفیر سابق اسرائیل در قاهره آن‌ها مدت‌ها به دنبال ساختمانی برای خرید یا اجاره به منظور احداث سفارت اسرائیل در مصر بودند، اما هیچ یک از مردم و ملت قاهره حاضر نشدند ساختمانی را به آن‌ها اجاره دهند یا بفروشند و نهایتا سفیر اسرائیل ناچار شد سفارت خانه خود را در هتل ایجاد کند بنا براین نفرت جهان اسلام و مردم عرب علیه رژیم صهیونیستی هنوز به قوت خود باقی است و تصمیم بر عادی سازی تصمیمی است که تنها توسط حکومت‌ها صورت می‌گیرد.

نظر شما