شناسهٔ خبر: 40289837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

نخستین نفتکش ایرانی وارد منطقه اقتصادی ونزوئلا شد

خبرگزاری رویترز دقایقی پیش اعلام کرد: نخستین نفتکش از پنج محموله سوخت ایرانی روز شنبه (به وقت محلی) به منطقه اقتصادی ونزوئلا رسید.

صاحب‌خبر -
با توجه به داده‌های ردیابی کشتی از سایت (Refinitiv Eikon) نخستین نفتکش از پنج محموله سوخت ایرانی به منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا وارد شد.

به گزارش اعتدال به نقل از خبرگزاری رویترز، محموله های سوخت ایران در حالی با هدف کاهش کمبود حاد بنزین در آمریکای جنوبی وارد منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا می شوند که هر دو کشور (تهران- کاراکاس) تحت تحریم های آمریکا هستند.

براساس داده‌های منتشر شده بر سایت مرکز داده‌های ترافیک دریایی (marinetraffic)، کشتی فورچون ایران هم اکنون در محل ساحل شمالی آمریکای جنوبی (NCSA) قرار دارد و به سوی خاک ونزوئلا در حرکت است اما بندر محل استقرارش همچنان مشخص نیست.

براساس داده‌های مرکز ترافیک دریایی، محل دقیق کشتی فورچون در طول و عرض جغرافیایی (۱۱. ۳۱۱۱۶ / -۶۱. ۶۰۲۹۵) قرار دارد.

سرعت کشتی فورچون نیز در حدود ۱۳.۷ گره دریایی است. هر گره دریایی برابر ۱۸۵۲ متر در ساعت است.

براساس اطلاعات ارائه شده بر سایت ترافیک دریایی در مورد کشتی فورچون، این کشتی نفتکش در تاریخ ۱۳ مارس (۲۳ اسفند سال ۹۷) بندر شهید رجایی ایران را به سوی آب‌های جنوب غربی ترک کرده است.

کشتی نفتی فورچون ساخت سال ۲۰۰۴ بوده و طول عمر آن ۱۶ سال است و هم اکنون با پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت دریایی می‌کند.

سفارت ایران در ونزوئلا در توییتی از ورود این نفتکش که توسط نیروهای نظامی ونزوئلا اسکورت می شد، خبر داد.

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد اما به دلیل سالها سوء مدیریت و این اواخر تحریمهای آمریکا، با کمبود شدید بنزین مواجه شده است.

مقامات این کشور طی دو ماه گذشته بنزین را جیره بندی کرده و کنترل جایگاههای سوخت را به ارتش سپرده اند. ونزوئلا به دلیل عرضه ناکافی از سوی پالایشگاههای شرکت نفتی دولتی PDVSA، با کمبود شدید بنزین مواجه شده است و جایگاههای سوخت در این کشور به دلیل نبود سوخت، چندین هفته است که به وضعیت نیمه تعطیل درآمده اند. پالایشگاههای PDVSA که ۱.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارند تا مارس با حدود ۱۰ درصد ظرفیتشان فعالیت کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه، دولت ترامپ سرگرم بررسی گزینه های خصمانه برای جلوگیری از کمک ایران به دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا است. مشاوران رییس جمهور آمریکا خواستار یک رویکرد محتاطانه برای اجتناب از شعله ور شدن تنشها میان دو کشور بر سر تامین اندکی سوخت شده‌اند.

یک گروه از تکنسینهای ایرانی در راستای کمک فنی ایران به ونزوئلا، در حال حاضر سرگرم کار در پالایشگاههای کوردون و آموای شرکت نفتی دولتی PDVSA هستند. شرکت PDVSA با دریافت مواد شیمیایی از ایران که با هواپیما ارسال شده، در تلاش است تا واحدهای کرکینگ کاتالیتیکی که برای تولید بنزین ضروری است را در پالایشگاه "ال پالیتو" به ظرفیت ۱۴۶ هزار بشکه در روز و پالایشگاه "کاردون" به ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز راه اندازی کند.

قدردانی وزیر نفت ونزوئلا از ایران؛ ممنون برادر

وزیر نفت ونزوئلا با اعلام خبر ورود نفتکش ایرانی به منطقه اقتصادی این کشور از کمک ایران به ونزوئلا قدردانی کرد.

وزیر نفت ونزوئلا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از ورود نخستین نفتکش از پنج محموله سوخت ایرانی به منطقه اقتصادی ونزوئلا در روز شنبه خبر داد.

وی در این پیام نوشت: همکاری ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی بر مبنای تبادلات علمی و توسعه سازنده صنعت هیدروکربن بنا شده است. این تجربه همچنین ما را به عنوان کشورهای عضو اوپک متحد می کند. ممنون برادران!

وی در پیامی دیگر تصریح کرد: این نفتکش در حال حاضر در منطقه اقتصادی انحصاری ونزوئلا قرار دارد.

سفیر ایران در ونزوئلا: بیش از هر زمانی پیوند برادری میان دو کشور قوی شده است

حجت سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار تصویری از رهبر معظم انقلاب و هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا نوشت: دو رهبر، دو انسان و دو انقلابی که بر قلب ها حکمرانی می کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری پیوندهای دوستی میان ایران و ونزوئلا قوی و عمیق شده است.

وی ادامه داد: اولین محموله سوخت ایران (به ونزوئلا) رسید. سپاس از وزارت دفاع ونزوئلا برای اسکورت نفتکش ها.

این دیپلمات کشورمان در پیامی دیگر خاطر نشان کرد: محبت با محبت پاسخ داده می شود. ونزوئلا در سال 2008 تحت فرماندهی چاوز به ایران که هدف تحریم ها قرار داشت، بنزین ارسال کرد. امروز نیز ایران تحت رهبری امام خامنه ای تانکرهای حامل سوخت به سرزمین قهرمانان ونزوئلا فرستاده است.

نگرانی جان بولتون از ارسال سوخت توسط ایران به ونزوئلا

جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در یک پیام توئیتری نسبت به همکاری قانونی ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی هشدار داد و حتی آن را خطرناک توصیف کرد.

وی در پیام خود با تکیه بر ادعاهای واهی و ساختگی آمریکا علیه کشورمان نوشت: ما همگی  از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا ناراحت هستیم. انتقال بنزین ایران برای کمک‌ به دولت شکست خورده مادورو برای ایالات متحده و تمام کشورهای آمریکای جنوبی خطرناک است. ما در مخالفت با نفوذ ایران در کنار خوان گوایدو (رهبر مخالفان ونزوئلا) ایستاده ایم.

بولتون هفته گذشته نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، نارضایتی اش را از ارسال کشتی های حامل سوخت ایران به ونزوئلا اعلام کرد و نوشت: ایران با سرپیچی از کارزار فشار حداکثری آمریکا و برای کمک به ونزوئلا و رها کردن مادورو از کمبود سوخت، پنج نفت‌کش بزرگ ارسال کرده است. باید با تلاش ایران برای مخالفت با اولویت‌های آمریکا برخورد شود. چین، ایران و ونزوئلا نمی‌توانند موفق شوند.

نظر شما