شناسهٔ خبر: 40209354 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

کدام دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد همچنان آموزش مجازی دارند؟ / آخرین تصمیمات در مورد امتحانات پایان ‌ترم

پس از برگزاری جلسه ملی مبارزه با کرونا و اعلام رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد بر آن شدیم تا با روسا و مدیران دانشگاه‌های تهران به مصاحبه بپردازیم تا از نحوه فعالیت آموزشی آن‌ها پس از ۱۷ خرداد آگاه شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری، خوابگاه‌های دانشجویی نیز خالی از سکنه شدند و دانشجویان به شهر‌های خود بازگشتند. چند روزی از این تصمیم نگذشته بود که رئیس جمهور در اولین جلسه ستاد مقابله با کرونا دم از بازگشایی تمام مراکز تعطیل از هفته آینده زد.
 
افزایش شیوع ویروس کرونا، اعتراض دانشجویان و مسئولین موجب شد تا بازگشایی دانشگاه‌ها به شنبه نامعلومی موکول شود که از آن به کاهش پیک کرونا یاد می‌کردند. در همین راستا دانشگاه‌ها نیز بیکار نماندند و آموزش مجازی را جایگزینی مناسب برای کلاس‌های حضوری دانشجویان دانستند.
 
بماند که آموزش‌های مجازی دانشجویان نیز کیفیت چندانی نداشت و دانشجویان در سراسر کشور با مشکلات قطع اینترنت و عدم دانش فناوری اطلاعات رو به رو بودند، اما با این حال دانشگاه‌ها به تدریج زیرساخت‌های لازم برای آموزش الکترونیک را فراهم کردند. به طوری که اکنون علی اکبر صفوی، رییس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، از بهره‌مندی ۷۰ درصد دانشجویان از آموزش‌های مجازی خبر می‌دهد.
 
گمانه زنی‌ها برای بازگشایی دانشگاه‌ها ادامه داشت، به طوری که دستورالعمل چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ و این اختیار به مراکز آموزش عالی داده شد که بر اساس شرایط و وضعیت دانشجویان، امتحانات خود را به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار کنند برای آگاهی از نحوه برگزاری امتحانت دانشگاه‌های تهران می‌توانید «گزارش آخرین تصمیمات دانشگاه‌ها برای برگزاری آزمون‌های پایان ترم / کدام موسسات ارزیابی مجازی خواهند داشت؟ » را بخوانید.
بازگشايي دانشگاه ها
 
پس از گذشت چند ماه وعبور از نقطه اوج بیماری کرونا در بسیاری از شهر‌های کشور، مسأله بازگشایی کلاس‌های درس و مهمتر از آن تعیین تکلیف واحد‌های عملی دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی موضوع مهم جلسه ستاد مبارزه با کرونا شده است به طوری که رییس جمهوری صبح روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در این جلسه خبر از بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از سه ماه و ۱۴ روز یعنی شنبه ۱۷ خردادماه می‌دهد و تاکید می‌کند که فعالیت تمام این مراکز به جز دانشگاه‌های پزشکی، شامل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و امتحانات پایان ترم دانشجویان به صورت حضوری انجام شود.
 
موضوع نحوه فعالیت دانشگاه‌ها پس از ۱۷ خرداد ماه را ازعلی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم جویا شدیم؛ وی اینطور پاسخ داد که ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را فراهم کرده است و دانشگاه‌هایی که این شرایط را دارند، می‌توانند از ۱۷ خرداد پذیرای دانشجویان باشند.
 
وزیرعلوم نیز پیش از این گفته بود در صورتی که متخصصان امر از نظر مدیریت بیماری کرونا شرایط را برای حضور دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی مناسب تشخیص دهند، دانشگاه‌ها آمادگی لازم را دارند تمام یا بخشی از فعالیت‌های خود را در آموزش دانشجویان به صورت حضوری انجام دهند.
 
اکنون باید مشخص شود عمده کلاس‌هایی که بعد از ۱۷ خردادماه برگزار می‌شود، اختصاص به رفع اشکال دارد یا دانشجویان با آموزش‌های الکترونیکی خداحافظی کرده و به کلاس‌های درس حضوری باز می‌گردند. به همین منظور بر آن شدیم تا به مصاحبه با روسا و مدیران دانشگا‌های تهران بپردازیم تا از نحوه برگزاری کلاس‌های درس دانشجویان پس از ۱۷ خردادماه ۹۹ آگاه شویم.

 

دانشگاه فرهنگیان

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ هنوز اصلاحیه‌ای هم نداشته است. پایان کلاس‌های درسی دانشجویان ۱۳ خرداد ماه ۹۹ است و امتحانات پایان ترم در بازه زمانی ۱۷ خرداد ماه تا یکم تیر ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در این باره گفت: هنوز ابلاغیه‌ای برای بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد ماه ۹۹ به ما ارسال نشده است. در صورت ارسال بخشنامه و تایید وزارت آموزش و پرورش ما نیز بر اساس بخشنامه عمل خواهیم کرد و کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم.

دانشگاه فنی حرفه‌ای

دانشگاه فنی حرفه‌ای نیز که از همان ابتدای کار آموزش مجازی را آغاز کرده است، طبق تقویم آموزشی خود ۲۱ خرداد ماه ۹۹ را به عنوان پایان کلاس‌های دانشجویان انتخاب کرده و از ۲۴ خرداد ماه تا ۵ تیر ماه ۹۹ امتحانات را طبق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت حضوری یا مجازی برگزار مي‌كند.

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی حرفه‌ای برای بازگشایی دانشگاه در ترم جاری با توجه به نظر ستاد کرونا عمل می‌کند. به همین منظور هر تصمیمی که در این باره گرفته شود دانشگاه فنی حرفه‌ای نیز به آن عمل خواهد کرد.
بازگشايي دانشگاه ها

دانشگاه آزاد اسلامی

طبق تقویم اصلاح شده دانشگاه آزاد اسلامی پایان کلاس‌های دانشجویان ۱۷ خرداد ماه خواهد بود و پس از دو هفته نیز امتحانات پایان ترم برگزار‌می‌شود.

جواد علمایی، مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کلاس‌های دانشجویان دانشگاه آزاد تا پایان ترم به صورت مجازی برگزار می‌شود. البته در این مدت کلاس‌ها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌تواند به صورت حضوری برگزار شود، پس از ۱۳ تیر ماه ۹۹ نیز کلاس‌های عملی دانشجویان آغاز خواهد شد.

 

دانشگاه علمی کاربردی

پایان کلاس‌های دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نیز ۲۹ خرداد ماه ۹۹ خواهد بود و امتحانات از ۳۱ خردا ماه ۹۹ آغاز می‌شود و تا ۱۴ تیر ماه ۹۹ ادامه دارد.

محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این باره گفت: کلاس‌های تئوری از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه علمی کاربردی ارائه شده است، کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی دانشجویان نیز پس از ۱۷ خرداد ماه به صورت حضوری برگزار می‌شود.
بازگشايي دانشگاهها

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی نیز با ایجاد زیر ساخت‌های لازم آموزش‌های مجازی را آغاز کرد و قصد دارد امتحانات دانشجویان را با دو هفته تاخیر برگزار کند.

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در این باره گفت: با توجه به شرایط موجود بعد از ۱۷ خرداد ماه ۹۹ نیز کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهند شد، همچنین قصد داریم امتحانات دانشجویان را نیز به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، شرایط حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه خوارزمی برای فعالیت‌های آزمایشگاهی را فراهم شده است و مانعی برای حضور آن‌ها وجود ندارد.

 

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس نیز از جمله دانشگاه‌هایی محسوب می‌شود که هنوز تصمیمی برای نحوه برگزاری آزمون‌های پایان ترم خود نگرفته و اعلام کرده است شاید آن‌ها را به صورت ترکیبی برگزار کند.
 
محمدرضا کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در این باره گفت: آموزش مجازی تا پایان ترم برگزار شود؛ بنابراین هیچ کلاس حضوری در این نیمسال نخواهیم داشت. در رابطه با کلاس‌های عملی دانشجویان نیز در نظر داریم خوابگاه‌ها را برای این دسته از دانشجویان آماده کنیم تا این دروس به صورت فشرده در یک ماه از ۱۷ خرداد تا ۲۰ تیرماه به پایان برسد.

 

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران نیز با اعلام اصلاحیه تقویم آموزشی خود، پایان کلاس‌ها را ۴ خرداد ماه اعلام کرده است و امتحانات خود را در بازه زمانی ۷ تا ۱۹ تیر ماه برگزار می‌کند.

سید حسین حسینی معاون اموزشی دانشگاه تهران بعد از ۱۷ خرداد باز هم حضور دانشجویان در دانشگاه به دلیل ملاحظات و پروتکل‌های بهداشتی، حضور فعالی نخواهد بود خوابگاه‌های دانشجویی نیز پس از ۱۷ خرداد و تا قبل از شروع امتحانات یعنی ۷ تیرماه بازگشایی نخواهند شد.
بازگشايي دانشگاه ها

دانشگاه علم و صنعت

امتحانات دانشگاه علم و صنعت بر اساس تقویم آموزشی این دانشگاه از ۲۴ خرداد ماه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار خواهد شد به منظور عدم ازدهام در خوابگاه‌ها نیز پیش بینی شده است ابتدا به مدت دوهفته دانشجویان کارشناسی و پس از آن دانشجویان ارشد در امتحانات شرکت کنند.

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: از آنجایی که کلاس‌های مجازی دانشگاه علم و صنعت زودتر از سایر دانشگاه‌ها یعنی از اوایل اسفندماه آغاز شد و کلاس‌های جبرانی در تعطیلات عید و اکنون در حال برگزاری است، نیازی به برگزاری کلاس جبرانی وجود نداد بنابرین تا پایان ترم کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهند شد.

 

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی نیز که تمام زیر ساخت‌های لازم برای آموزش الکترونیکی را فراهم کرده بود تصمیم به برگزاری کلاس‌های دانشجویان تا پایان ترم تحصیلی به صورت مجازی گرفت.
 
شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر الزامی از سوی وزارت علوم وجود نداشته باشد آموزش مجازی تا پایان ترم در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه می‌یابد و برنامه ما بر این است که امتحانات را نیز به صورت مجازی برگزار کنیم.
 
مدت زمان اندکی تا پایان ترم تحصیلی سال ۹۹-۹۸ دانشگاه‌ها نمانده است امیدوارهستیم وزارت علوم تصمیماتی را اتخاذ كند و دانشگاه‌ها بهترین روش را برای ادامه فعالیت‌های آموزشی خود و برگزاری امتحانات در نظر بگیرند تا دانشجویان علاوه بر نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا و شرایطی که این ویروس بر وضعیت زندگی عادیشان تحمیل کرده، استرس‌ها و نگرانی مضاعفی را تحمل نکنند.
 

نظر شما