شناسهٔ خبر: 39707283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید کرد؛

ضرورت اقدام فوری جامعه بین الملل برای توقف طرح اشغال اراضی فلسطینی

عمر جلیک در سخنانی خطاب به جامعه بین الملل تاکید کرد که بایستی هرچه زودتر برای جلوگیری از اجرایی شدن طرح اسراییل برای اشغال اراضی فلسطینی اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از شهاب نیوز، "عمر جلیک" سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه در سخنانی خطاب به جامعه بین الملل تاکید کرد که بایستی هرچه زودتر برای جلوگیری از اجرایی شدن طرح اسراییل برای اشغال اراضی فلسطینی اقدام کرد.

 

وی با اشاره به تشکیل حکومت جدید رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تصمیم غیر منتظره سران اسراییلی برای الحاق بخش های بزرگی از اراضی فلسطینی و تصمیم آنان برای بیرون کردن فلسطینی ها از خانه و کاشانه شان بسیار غیر انسانی و خلاف قوانین بین المللی است.

 

عمر جلیک همچنین توضیح داد: این اقدام اشغالگران می تواند بشدت راه های دستیابی به توافق دودولتی میان اسراییل و فلسطین را با مشکل مواجه کند.

 

راه حل «دو دولتی» راهبرد سیاسی است که سازمان ملل متحد و کشورهای غربی براساس آن میان اسراییلی ها و فلسطینیان قضاوت می کنند راه حلی که به رژیم اشغالگر و بی ریشه اسراییلی نیز اجازه می دهد تا در کنار فلسطین برای خود کشور تشکیل دهد!

 

این راهبرد سیاسی نیز توسط سران صهیونیستی غیر قابل قبول عنوان شده است.

 

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه در پایان سخنانش اش تاکید کرد که جامعه بین الملل بایستی هرچه زودتر برای محکومیت طرح اشغالگرایانه صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان اقدام کنند، نه اینکه تنها حرف بزنند.

 

پس از گذشت مدتی از تصاحب (اجباری) جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی ،البته با حمایت سیاسی و نظامی ایالات متحده آمریکا و رییس جمهور آن دونالد ترامپ و پس از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسراییل حالا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر موقت این رژیم که بتازگی با رقیب کلیدی اش بنی گانتس رییس حزب «آبی و سفید» به توافق رسیده به دنبال احقاق وعده انتخاباتی اش مبنی بر اشغال بخش بزرگی از کرانه باختری و دره اردن است.

 

 

نتانیاهو برای اجرای چنین گام خطرناک و مغایر با پروتکل ها حقوقی، بهانه ای همچون افزایش سطح امنیتی اراضی و مصون ماندن از حملات گروه های مقاومتی نوارغزه و احتمالا سازمان آزادی بخش فلسطین را مطرح کرده است.

 

نتانیاهو در سپتامبر ۲۰۱۹ در کنفرانس خبری در نزدیکی تل آویو گفته بود که اشغال دره اردن و شمال دریای مرده مانند دیوار دفاعی محکمی برای اسراییل در برابر خطرات احتمالی است.

 

نخست وزیر اسراییل اکنون خواستار اجرای پروژه الحاق اراضی کرانه باختری و شمال دریای مرده (بحرالمیت) است؛ این تصمیم در عین حال که موافقان خود را از میان سیاستمداران و نظامیان راستگرای اسراییلی دارد، مخالفانی نیز دارد.

 

بنی گانتس از جمله افرادی بود که مدتی قبل با توجه به عواقب تهدید آمیز این اقدام برای صهیونیست ها، نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی از خود مخالفت نشان داد اما بدلیل کنار کشیدن برخی احزاب در کنست اسراییل (به نفع نتانیاهو)درنهایت او هم تسلیم خواسته نتانیاهو شد.

 

از نظر برخی از این تحلیلگران که وبسایت آمریکایی فارین پالیسی هم نظرات آنان را منتشر کرده این الحاق می تواند پیمان صلح رژیم صهیونیستی و مصر و اردن را به خطر بیندازد و خشم متحدان در خلیج فارس را به همراه داشته باشد و دولت خودگردان فلسطین را تضعیف کند.

 

اتحادیه اروپا بتازگی همراه با جدی تر شدن بحث تصاحب کرانه باختری و دره اردن، باارسال پیامی به گانتس هم ایتلافی جدید نتانیاهو هشدار داده است که هر چه زودتر جلوی او را در اجرای این تصمیم بگیرد.

 

بروکسل تاکید کرده که این اقدام بطور مستقیم بر روابط میان اسراییل و اتحادیه اروپا تاثیر منفی می گذارد.

 

انتهای پیام/ م.ح

نظر شما