به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، فرزانه شمیرانی درباره وضعیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی در شرایط شیوع کرونا و توقف فعالیتهای حضوری آموزشی گفت: مجموعه آموزش عالی کشور در نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ در پی شیوع بیماری کووید -۱۹ با توقف فعالیتهای حضوری مواجه شد و دانشگاههای غیردولتی نیز از این وضعیت مستثنی نبودند. در نتیجه این دانشگاهها نیز مشابه دانشگاههای دولتی و در تبعیت از سیاستها و تصمیمات نهادهای بالادستی با متوقف کردن آموزشهای حضوری به سراغ جایگزینی آموزشهای الکترونیکی رفتند.
وی خاطر نشان کرد: به طور طبیعی توان، امکانات، پیشینه و شرایط این دانشگاهها یکسان نیست اما گزارشهای دریافتی نشان میدهد که بخش اعظم این مراکز آموزشی توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط تازه وفق دهند و آموزشهای الکترونیکی را راهاندازی کرده و توسعه دهند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه "این موفقیت تا چه حد است و شنیدههایی مبنی بر ناتوانی دانشگاههای غیرانتفاعی در ارائه آموزشهای الکترونیکی هم مطرح است، گفت: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش میدهند و در سراسر کشور پراکنده هستند که توان و امکانات یکسانی ندارند. شاید در نگاه اول بتوان گفت که این مجموعه از دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی و باسابقه تأخیر بیشتری داشتند یا از شتاب لازم برخوردار نبودند اما به جرأت و با استناد به گزارشهای دریافتی میتوان گفت توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آنچنان که تا پایان اسفند حدود ۲۰ درصد از این دانشگاهها امکانات و بستر لازم را برای آموزشهای الکترونیکی فراهم کردند اما در فاصله ای کوتاه تا پایان فروردین ماه این دسته از دانشگاهها با استناد به گزارشهای دریافت شده از حدود ۷۵ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این مراکز آموزشی تحت پوشش آموزشهای الکترونیکی قرار گرفتهاند و این روند افزایشی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد. ضمن اینکه برخی از موسسات غیرانتفاعی استان تهران سالهاست که در حوزه آموزشهای الکترونیکی، دارای سابقه فعالیت آموزشی الکترونیکی بوده و حتی در شرایط اخیر نیز برای کمک به دیگر مؤسسات اعلام آمادگی کردند.
وی درخصوص آنکه وزارت علوم برای حمایت از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در شرایط کنونی چه اقداماتی به انجام رسانده است، گفت: در کنار همه اقداماتی که پس از توقف آموزشهای حضوری در سطح دانشگاهها با هدایت وزارت علوم از جمله تغییر در مقررات آموزشی با هدف تسهیل و توسعه آموزشهای الکترونیکی و نیز مراوده با وزارت ارتباطات برای بهرهمندی دانشگاهها از ترافیک اینترنتی رایگان رخ داد، برخی اقدامات نیز مختص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به انجام رسید.
شمیرانی خاطر نشان کرد: برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاههای غیردولتی بیش از دانشگاههای پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیتهای حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاهها به شهریههای دانشجویی و نبود حمایتهای بودجهای از سوی دولت، کوشش شد تا رایزنی های لازم برای بهرهمندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر علوم در حال پیگیری است.
وی خاطر نشان کرد: به طور طبیعی توان، امکانات، پیشینه و شرایط این دانشگاهها یکسان نیست اما گزارشهای دریافتی نشان میدهد که بخش اعظم این مراکز آموزشی توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط تازه وفق دهند و آموزشهای الکترونیکی را راهاندازی کرده و توسعه دهند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه "این موفقیت تا چه حد است و شنیدههایی مبنی بر ناتوانی دانشگاههای غیرانتفاعی در ارائه آموزشهای الکترونیکی هم مطرح است، گفت: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش میدهند و در سراسر کشور پراکنده هستند که توان و امکانات یکسانی ندارند. شاید در نگاه اول بتوان گفت که این مجموعه از دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی و باسابقه تأخیر بیشتری داشتند یا از شتاب لازم برخوردار نبودند اما به جرأت و با استناد به گزارشهای دریافتی میتوان گفت توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آنچنان که تا پایان اسفند حدود ۲۰ درصد از این دانشگاهها امکانات و بستر لازم را برای آموزشهای الکترونیکی فراهم کردند اما در فاصله ای کوتاه تا پایان فروردین ماه این دسته از دانشگاهها با استناد به گزارشهای دریافت شده از حدود ۷۵ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این مراکز آموزشی تحت پوشش آموزشهای الکترونیکی قرار گرفتهاند و این روند افزایشی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد. ضمن اینکه برخی از موسسات غیرانتفاعی استان تهران سالهاست که در حوزه آموزشهای الکترونیکی، دارای سابقه فعالیت آموزشی الکترونیکی بوده و حتی در شرایط اخیر نیز برای کمک به دیگر مؤسسات اعلام آمادگی کردند.
وی درخصوص آنکه وزارت علوم برای حمایت از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در شرایط کنونی چه اقداماتی به انجام رسانده است، گفت: در کنار همه اقداماتی که پس از توقف آموزشهای حضوری در سطح دانشگاهها با هدایت وزارت علوم از جمله تغییر در مقررات آموزشی با هدف تسهیل و توسعه آموزشهای الکترونیکی و نیز مراوده با وزارت ارتباطات برای بهرهمندی دانشگاهها از ترافیک اینترنتی رایگان رخ داد، برخی اقدامات نیز مختص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به انجام رسید.
شمیرانی خاطر نشان کرد: برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاههای غیردولتی بیش از دانشگاههای پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیتهای حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاهها به شهریههای دانشجویی و نبود حمایتهای بودجهای از سوی دولت، کوشش شد تا رایزنی های لازم برای بهرهمندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر علوم در حال پیگیری است.
نظر شما