شناسهٔ خبر: 39306792 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

وقتی شهرداری تهران برای کرونا سفره پهن می کند

صاحب‌خبر -

کامبیز نوروزی، حقوقدان در یادداشتی تلگرامی با عنوان «وقتی شهرداری تهران برای کرونا سفره پهن می کند» نوشت:

شهرداری و شورای ترافیک تهران به سلامت تهرانی ها در روزهای حملۀ کرونا بی اعتنا هستند و حق حیات شهروندان را نادیده می گیرد. اجرای طرح ترافیک در روزهایی که فاصله اجتماعی محور اساسی مفابله با ویروس کشندۀ کروناست ناقض طرح فاصلۀ اجتماعی و مرگبار است . وسائل نقلیۀ عمومی ، مانند اتوبوس و مترو ، از مستعدترین و بدترین مکانها برای انتقال ویروس اند . وقتی طرح ترافیک اجرا شود ، لاجرم خیلی از افراد ، مثل همان دوسوم از کارکنان دولت و ارباب رجوع ادارات و غیره ، مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس اند و تراکم انسانی در این وسایل نقلیۀ عمومی بالا می رود و خطر انتقال ویروس به شدت افزایش پیدا می کند . درصورت عدم اجرای طرح ترافیک ، استفاده از وسیلۀ نقلیۀ شخصی ممکن می شود و تراکم مسافران درون شهری در اتوبوس ها و واگن های مترو کاهش محسوس می یابد و طبعاً به همین میزان از خطر انتقال ویروس کاسته می گردد.

ولی شهرداری و شورای ترافیک شهر تهران به شکل عجیبی حسا ب خودش را در این بخش از طرح فاصله اجتماعی و مقابله با کرونا و وظیفۀ حفاظت از حق حیات نه تنها جدا کرده است ، بلکه با شروع به اجرای طرح ترافیک ، گویی به همکاری با کرونا و زمینه سازی توسعۀ انتقال ویروس برخاسته است .

در یک تحلیل حقوقی هدف از اجرای طرح ترافیک عمدتاً دو چیز است که عبارتند از کاهش بار ترافیکی شهر و دیگری کاهش میزان آلودگی هوا . هدف برتر نیز عبارت است از ایجاد محیط زیست سالم برای جلوگیری از بیماری ها و مرگ و میر ساکنان تهران . خیلی هم خوب است . اما اینک در زمان شیوع کرونا اجرای طرح ترافیک اصطلاحاً نقض غرض است . یعنی اجرای طرح ترافیک به بیمار شدن و مرگ و میر آدمها می انجامد . عیبی ندارد که هوا آلوده شود . اینجا ما از قاعدۀ الَاهم فَالاهم استفاده می کنیم و می گوئیم که جلوگیری از آلودگی هوا مهم است ولی جلوگیری از رواج کرونا مهمتر است . زیرا آلودگی هوا شاید به تدریج موجب بیماری های درمان پذیر شود . ولی کرونا به احتمال خیلی قوی موجب بیماری فوری مرگ آور می گردد . به این ترتیب باید اجرای طرح ترافیک متوقف شود.

احتمال دارد که دلیل آنها بر اجرای طرح ترافیک ، درآمدزایی این طرح باشد . چه این دلیل باشد و چه هردلیل دیگر ، اصرار آنها بر اجرای طرح ترافیک ، بدترین تصمیم ممکن برای گستردن یکی ازسفره های آماده از جان انسانها برای ویروس کروناست . این کار نه تنها در تضاد با سیاستهای ستاد مقابله با کرونا بلکه بازی با حق حیات شهروندان است ؛ حقی که بر هرچیز دیگری اولویت دارد . بی پولی شهرداری را که نمی شود با جان مردم جبران کرد.

شهرداری موظف است همۀ برنامه های خود ، از جمله طرح ترافیک را همسو و هم جهت با برنامه های عمومی مقابله با کرونا تنظیم و اجرا کند. وقتی سیاست و برنامه اصلی مبتنی بر فاصلّۀاجتماعی است ، شهرداری نمی تواند تصمیمی بگیرد که به وضوح در تضاد با این طرح است.

لازم است ستاد ملی مقابله با کرونا به سرعت مانع از این ناهماهنگی خطرناک و وسیع شده و با قاطعیت ازاجرای تصمیم شهرداری و شورای ترافیک تهران در مورد طرح ترافیک تهران جلوگیری کند.

انتهای پیام

نظر شما