شناسهٔ خبر: 39274231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» از شاخص‌های روابط تجاری ایران و عراق گزارش می‌دهد:

آینده اقتصادی عراق و ایران به هم گره خورده است - بخش سوم و پایانی

در وانفسای شیوع کرونا و قرنطینه شدن کشور، عراق بیش از چند روز قادر به بستن مرزهای خود به روی کالاهای ایرانی نبود. این واقعیتی است که رسانه‌های عراقی حتی رسانه‌های مخالف همکاری 2 کشور نیز به آن اذعان کردند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در وانفسای شیوع کرونا و قرنطینه شدن کشور، عراق بیش از چند روز قادر به بستن مرزهای خود به روی کالاهای ایرانی نبود. (بیشتر بخوانیم).

 

این واقعیتی است که رسانه‌های عراقی حتی رسانه‌های مخالف همکاری 2 کشور نیز به آن اذعان کردند.

 

این در حالی است که شماری از کارشناسان عراقی یکی از اهداف سفر دریابان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عراق را اقتصادی و در راستای تداوم همکاری‌های اقتصادی فیمابین قلمداد کردند.

 

می‌توان بدون هیچ دغدغه‌ای گفت روابط اقتصادی بین ایران و عراق بعد از سقوط رژیم صدام حسین جهش بلندی داشته است؛ در عین اینکه ایران نیازمند یک شریک قابل اعتماد است، عراق نیز هرچند از تحریم و بایکوت جهانی کاملاً دور شده و گزینه‌های زیادی برای همکاری دارد، اما نیاز به همسایه‌ای قابل اعتماد و اتکا برای بغداد امری غیرقابل اغماض است.

 

به عقیده کارشناسان عراقی، امروز روابط بین بغداد و تهران یک رابطه راهبردی چند لایه است که روابط اقتصادی هم یکی از لایه‌های آن محسوب می‌شود.

 

در شرایط عادی ایران یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های گردشگری (دینی و درمانی) مردم عراق به شمار می‌رود در حالی که عتبات عراق نیز مقصد اصلی زائران ایرانی محسوب می‌شود؛ این حقیقت سبب‌ رونق گرفتن بخش‌های مختلفی از صنعت گردشگری 2 کشور شده است.

 

به گفته کارشناسان، امروز و با وجود تحریم‌های اعمال‌شده بر جمهوری اسلامی ایران، حجم مبادلات تجاری بین 2 کشور از مرز 10 میلیارد دلار در سال عبور کرده است.

 

سفیر عراق در ایران نیز با اشاره به حجم بالای روابط اقتصادی بین 2 کشور به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بود عراق هرگز به بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه تهران تبدیل نخواهد شد و اصولاً آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

امروز ایران خدمات فنی و مهندسی، لوازم خانگی، خودرو، مواد غذایی، دارو، گاز، مواد ساختمانی، میوه، سبزیجات و پوشاک را به عراق صادر می‌کند.

 

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز طی گفت‌وگویی با العالم که اواسط تابستان 98 انجام گرفت از برنامه گسترش این روابط در بخش‌های زیرساخت، بنادر، ترانزیت و گردشگری نیز سخن به میان آورد.

 

آنچه مشخص است تلاش دلسوزان عراقی و مسئولان ایرانی برای رساندن این روابط به نقطه اوج آن است، نقطه‌ای که می‌تواند تحقق‌بخش منافع هر 2 ملت باشد.

 

به اعتقاد کارشناسان، دامنه توسعه روابط بین بغداد و تهران می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند، برای 2 کشوری که تاریخ همسایگی آنها به تمدن‌های چند هزارساله بازمی‌گردد و در رخدادهایی همچون راهپیمایی اربعین همسویی و همنوایی خود را به منصه ظهور رسانده‌اند، منافع بیشتر در بهبود حداکثری مناسبات اقتصادی است، مناسباتی که برخلاف روابط با دیگر کشورهای جهان، سود و زیان تنها معیار ارزیابی راندمان آن نیست.

 

نظر شما