شناسهٔ خبر: 39232739 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

هنرمندان از غزه تا ایران و آمریکا درباره کرونا با مردم جهان حرف می‌زنند

زبان اتحاد برای رهایی از اپیدمی

کرونا، حسابی، مردم جهان را علیه خود متحد کرده و رساترین بلندگوی این اتحاد هم هنر، خصوصا در شاخه نقاشی و تصویرسازی است. این روزها، هنرمندانی از سراسر جهان مشغول خلق آثاری با محوریت مقابله با کرونا و پیام «در خانه بمانید» هستند و آثارشان هم در همه جا، از دیوارهای خیابان‌ها گرفته تا اینترنت یافت می‌شود. دست‌کم تا الان خدمتی که کرونا به هنر مدرن کرده این است که آثار را از گالری‌ها بیرون کشیده و پاپ‌ترین شکل ممکن خلق اثر هنری را طی قرن اخیر رقم زده است.

صاحب‌خبر -

رنا الرملاوی، نقاش و مجسمه‌ساز جوان اهل غزه که به خاطر ساخت حجم‌های ماسه‌ای در حیاط خانه‌اش به تازگی شهرت یافته و آثار زیادی را هم با موضوع مقاومت در فلسطین و موضوعات دیگر جهانی خلق کرده، در روزهای حمله کوید19 به جهان، دست به کار شده و این دغدغه انسانی را هم در اثر جدیدش مورد توجه قرار 
داده است. الرملاوی معتقد است هنر نمی‌تواند از دغدغه‌ها و مصیبت‌های مردم جدا باشد و به همین خاطر از طریق هنرش سعی کرده تا مسائل و رؤیاهای مردم فلسطین و درد آن‌ها را به تصویر بکشد. به گزارش فارس، او با مجسمه‌هایش که معمولاً ظرف دو روز ساخته می‌شوند، احساسات خود را به اطرافیان منتقل می‌کند؛ اعلام همبستگی با زندانیان داخل زندان‌های اسرائیل، کمبود دارو در نوار غزه، بسته بودن گذرگاه‌های مرزی و کمبود مواد غذایی و بهداشتی، روز نکبت و حتی پیام‌های عاطفی همچون تبریک سال جدید میلادی (با ساخت مجسمه بابانوئل) از جمله آثار هنری موقت رملاوی هستند.

تصویر 1 - رنا الرملاوی، در خانه بمانید

تصویر 2 - رنا الرملاوی، فلسطین دوست تان دارد

ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست سرشناس کشورمان هم که سال 98 دبیری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بر عهده داشت، به خیل هنرمندان جهانی پیوسته که در حال خلق آثاری درباره کرونا و تبعات و مسائل آن هستند. او با ایده‌ای طنازانه و طعنه‌آمیز، نشانه‌های آشنایی مقابله با کرونا نظیر ماسک و الکل و ژل ضدعفونی را در پرده‌های و تابلوهای مشهور هنرمندان جهان جای داده و تصاویر جذاب و قابل تاملی خلق کرده است. در میان این آثار که حقیقی با فتوشاب ساخته و در اینستاگرامش منتشر کرده، «پسرِ انسان» رنه ماگریت، خودنگاره ونسان ونگوگ، «جیغ» ادوارد مونک و «شام در عمواس» کاراواجو نیز به چشم می‌خورند. 

تصویر 3 - ابراهیم حقیقی
 شام در عمواس با ماسک و ژل ضدعفونی

تصویر 4 - ابراهیم حقیقی، پسر انسان با ویروس کووید19

تصویر 5 - ابراهیم حقیقی، خودنگاره ونگوکپس از آن که گوشش را برید با ماسک

تصویر 6 - ابراهیم حقیقی، جیغ مونک با ویروس کووید19

خیابان‌های ایتالیا که روزی مهد هنر رنسانس بوده و این روزها هم پس از آمریکا به سختی درگیر دست‌وپنجه 
نرم کردن با بدترین شکل همه‌گیری کرونا در جهان است، به گالری عمومی برای مبارزه با این بیماری تبدیل شده است. به گزارش آرت‌نت، هنرمندان خیابانی ایتالیایی، در گوشه و کنار دیوارهای و پل‌ها به طرح و نقش زدن با افزودن مقداری چاشنی طنز، دارند به مسئله کرونا واکنش نشان می‌دهند. هنری که البته سوژه‌هایی را دست‌مایه قرار می‌دهد که عموما در جای‌جای جهان شنیده شده و آشنا باشند؛ سوژه‌هایی نظیر «گولم» یکی از کاراکترهای فیلم «ارباب حلقه‌ها»، یا «عمو سام» نماد میهن‌پرستی آمریکایی و کاراکترهای انیمیشن مشهور «خانواده سیمسون‌ها».

تصویر 7 - خانواده سیمسونها، اثر نیلو پتروچی،  هنرمند ایتالیایی

تصویر 8 - مردی در کنار تابلوی عموسام «می‌خواهم در خانه بمانی»، اسپانیا

تصویر 9 - یک گرافیتی کرونایی بر دیواری در بروکلین

تصویر 10 - هنرمندی، توصیه به ماندن در خانه را روی سقف خانه خودش در آتن، نقاشی می کند

تصویر 11 - دیواری در برلین،در دستان گولم فیلم 
ارباب حلقه ها به جای حلقه دستمال کاغذی است

تصویر 12 - دیواری در ایتالیا، مونالیزای داوینچی درحال سلفی گرفتن با ماسک

برچسب‌ها:

نظر شما