شناسهٔ خبر: 39232555 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

آمریکا پس از بیانیه قاطع گروه‌های مقاومت عراق، پیشنهاد مذاکره داد ، غماس: فشار حداکثری گروه‌های مقاومت در اخراج نیروهای آمریکایی به نتیجه رسید

هراس اشغالگران از مقاومت عراق

گزارش روح الله فرقانی / دو روز از بیانیه قاطع گروه‌های مقاومت عراق مبنی بر خروج نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور نمی‌گذرد که روز گذشته یک شرکت نفتی آمریکا در جنوب عراق آماج پنج موشک قرار گرفت و همچنین آمریکایی‌ها پیشنهاد مذاکره با عراقی‌‌ها را دادند؛ موضوعی که «ماجد غماس» کارشناس برجسته عراقی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو»، آن را هراس اشغالگران آمریکایی از گروه‌های مقاومت عراق می‌‌داند و معتقد است که فشار حداکثری گروه‌های مقاومت در اخراج نیروهای آمریکایی به نتیجه رسید.

صاحب‌خبر -


دو روز پیش بود که گروه‌های مقاومت عراق در پیامی موضع خود را در قبال نظامیان آمریکایی پس از مخالفت با عقب‌نشینی از عراق براساس مصوبه پارلمان عراق (که بر خروج تمام نظامیان بیگانه به‌ویژه آمریکایی از عراق تاکید کرده است) مشخص ‌کردند. بیانیه‌‌ای شدیداللحن که خطاب به اشغالگران آمریکایی عنوان کرده بود اگر خاک کشورشان را ترک نکنند، عراق را به جهنمی برای آمریکا تبدیل خواهند کرد. جهنمی که گویا روز گذشته شمه‌ای از آن به اشغالگران آمریکایی نشان داده شد و یک شرکت آمریکایی در بصره مورد هدف پنج موشک مقاومت قرار گرفت. گفته می‌‌شود شرکت آمریکایی «هالبرتون» که بزرگترین چاه‌های نفتی عراق را در دست دارد، در غرب استان «بصره» است و پیشتر نیروهایش را از آن خارج کرده بود. پیش‌از‌این هم برخی پایگاه‌‌‌های نظامی آمریکا در جنوب این کشور آماج موشک‌‌هایی قرار گرفت؛ اقدامی که منجر به عقب‌نشینی نیروهای تروریست آمریکایی از این مناطق عراق شد.

هراس آمریکا از حمله مقاومت
گزارش رسانه‌‌‌های عراقی نشان می‌‌دهد که در هفته‌‌‌های اخیر آمریکایی‌ها بر حجم تحرکات نظامی، امنیتی، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی‌شان در عراق و انتقال حجم سنگینی از تجهیزات و نیروهای انسانی از پایگاه‌های بسمایه، القائم، القیاره و التاجی به پایگاه هوایی عین‌الاسد و پایگاه حریر در کرکوک افزوده‌اند؛ اقدامی دفاعی که نشان‌‌دهنده هراس نظامیان تروریست آمریکایی از دادن تلفات بیشتر دربرابر حملات مردم عراق دارد. رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شکلی کم‌سابقه از احتمال حمله گسترده نیروهای اشغالگر آمریکا به مواضع نیروهای الحشدالشعبی که رسماً و براساس قانون اساسی بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند، گزارش می‌دهند. این مساله به اندازه‌ای در سطحی گسترده تبلیغ می‌شود که حتی مقامات سیاسی عراقی به‌ویژه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا هشدار داده و نیروهای الحشدالشعبی نیز طی بیانیه‌های مختلف از آمادگی برای مقاومت و پاسخ به هرگونه تهاجم اشغالگران سخن به میان آورده‌اند و مقاومت عراق تاکید کرده است تروریست‌‌‌های آمریکایی اگر بخواهند دست به اقدامی نظامی در عراق بزنند، با پاسخ قاطعی 
مواجه می‌شوند.

«مصطفی الکاظمی» گزینه جدید نخست‌وزیری
این اقدامات در حالی صورت می‌‌گیرد که این کشور با بحران نخست‌وزیری هم روبه‌رو است و عادل عبدالمهدی که 
چند ماهی است به دلیل تظاهرات اقتصادی مجبور به استعفا شده، همچنان به صورت موقت به کار خود ادامه می‌‌دهد و هنوز گروه‌های سیاسی عراق موفق نشده‌اند گزینه‌‌ای برای ریاست دولت این کشور انتخاب کنند، هرچند نام «عدنان الزرفی» این روزها برای پست نخست‌وزیری دیده می‌‌شود اما فراکسیون‌های شیعه عراق یک گزینه جدید به جای او معرفی ‌کردند و «مصطفی الکاظمی» رییس سرویس اطلاعات این کشور را برای ریاست دولت مناسب‌‌تر می‌‌دانند.

غماس: فشار حداکثری گروه‌های مقاومت در اخراج نیروهای آمریکایی به نتیجه رسید
«ماجد غماس» کارشناس برجسته عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به بیانیه شدیداللحن گروه‌های مقاومت عراقی به نظامیان آمریکایی عنوان کرد: بیانیه مقاومت نشان‌‌دهنده عزم راسخ عراقی‌‌ها مبنی بر خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از این کشور است؛ موضوعی که حل‌و‌فصل مسائل عراق را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و باید موضوع نخست‌وزیری آینده کشورمان را هم مدنظر قرار دهیم.

احتمال وجود تنش
رییس‌دفتر مجلس اعلای عراق در تهران افزود: پارلمان کشور خروج نیروهای آمریکایی از عراق را چند ماهی است که تصویب کرده و اقداماتی هم از سوی مقامات عراقی در این‌باره گوشزد شده است اما آمریکایی‌‌ها نشان دادند که یک فشاری باید بر آنها وارد شود تا تصمیم به ترک خاک کشورمان بگیرند که اگر کشور را ترک نکنند، به برخی تنش‌‌ها منجر خواهد شد.
به نتیجه رسیدن فشار حداکثری گروه‌های مقاومت
وی با اشاره به اینکه عراق از گفت‌وگو‌‌‌های مبنی بر صلح و خروج آمریکا از این کشور استقبال می‌‌کند، یادآور شد: آقای عبدالمهدی بارها صحبت‌‌هایی مبنی بر اینکه از گفت‌وگو استقبال می‌‌کنیم، عنوان کرده که این موضوع نیز نشان‌‌دهنده آن است که فشار حداکثری گروه‌های سیاسی و مقاومت عراق به نتیجه رسیده است و آمریکا به این امر دست یافته که کدخدامنشی در عراق پایان یافته و کسی موافق ادامه اشغالگری آنها در کشورمان نیست.
غماس با بیان اینکه دوره قلدری و احساس آزاد بودن آمریکا در عراق پایان یافته است، تاکید کرد: موقعیت اشغالگران آمریکایی در عراق متزلزل شده است و دیگر جایگاهی در میان مردم یا گروه‌های سیاسی عراق ندارند و همه گروه‌ها بر اخراج آنها تاکید دارند، کما اینکه چند ماه پیش تظاهرات میلیونی و ضدآمریکایی عراقی‌‌ها نشان داد که باید خاک این کشور را ترک کنند.

پاسخ زورگویی تروریست‌‌‌های آمریکایی
توسط مقاومت عراق
رییس‌دفتر مجلس اعلای عراق در تهران در پاسخ به اینکه آیا تنش نظامی میان اشغالگران آمریکایی و نیروهای مقاومت در عراق روی خواهد داد یا خیر، گفت: موضوع گسترش ویروس کرونا در آمریکا و حتی عراق، منجر به این شده است كه کشورها درگیر موضوعاتی خارج از جنگ یا تنش نظامی باشند. بعید می‌‌دانم آمریکا در این روزهای سختی که برای کرونا پیش رو دارد، فکر جنگ با مقاومت را داشته باشد؛ حتی اگر هم بخواهد اقدامی در این‌باره انجام دهد، می‌‌داند که مقاومت عراق تاب زورگویی مزدوران یا تروریست‌‌‌های آمریکایی را ندارد و پاسخ قاطعی به آنها می‌‌دهد. عراق امروز، بر اخراج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از خاک خود تاکید دارد و آن را بدون جدول زمان‌بندی دنبال می‌‌کند.

عراق: نامه‌‌ای از آمریکا درباره پیشنهاد مذاکره
دریافت کردیم
به گزارش «صبح‌نو»، رسانه‌‌‌های عراقی عصر دیروز گزارش دادند، که بالاخره تلاش‌‌ها وایستادگی مقاومت به نتیجه رسید و «محمدعلی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق از پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با عراق خبر داد. الحکیم در صفحه توئیتر خود نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا انجام مذاکرات براساس مفاهیم مطرح در چارچوب راهبردی را پیشنهاد کرده است. وی افزود: در این نامه انجام بازنگری جامع درباره آینده روابط اقتصادی، فرهنگی، تجاری و امنیتی پیشنهاد 
شده است.

نظر شما