شناسهٔ خبر: 39129959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

کرونا، سوغات منفعت طلبی ماهان از چین!؟

ظاهرا مقامات ایران به خصوص سازمان هواپیمایی و وزارت راه همانند بسیاری از مسائل، شیوع کرونا را هم شوخی فرض کرده و با بی خیالی نسبت به آن نگریسته اند و گرنه این حجم از ندانم کاری در جهان بی سابقه است. مگر می شود تمام جهان مروادات خود با چین را قطع کنند ولی یک ایرلاین ایرانی با زیر پا گذاشتن دستورات مقامات بلندپایه کشور، مشغول مسافرکشی به چین و درآمدزایی صرف باشد؟ مگر می شود جان انسان ها و میلیون ها هموطن برای مسئولان آنقدر بی اهمیت باشد که هیچ یک از موارد ایمنی و احتیاطی مورد توجه قرار نگیرد و فقط مبنا به پول و سود اقتصادی اندیشید!

صاحب‌خبر -
اعتدال - محمد جواد بربریان-بالاخره بعد از چند هفته اخبار غیررسمی و البته اهمال کاری مسئولان، شیوع ویروس کرونا در ایران و از مبدا قم مورد تایید مقامات بهداشتی کشور قرار گرفت.

از همان اوائل شیوع کرونا در چین و رو به وخامت نهادن اوضاع، سازمان بهداشت جهانی هشدار بین المللی صادر کرد و از کشورهای مختلف خواست وضع اضطراری را مورد توجه قرار دهند. به تبع آن در ایران هم ستادمقابله با کرونا به رایست معاون اول رییس جمهور در 11 بهمن ماه برگزار و با توجه به درخواست وزیر بهداشت مقرر گردید پرواز ایرلاین های ایرانی با مبدا و مقصد چین متوقف گردد.

اما علی رغم دستور کتبی اسحاق جهانگیری، هواپیمایی ماهان منفعت طلبی اقتصادی را در دستور کار قرار داد و طی این مدت بارها و بارها پروازهایی را به سمت چین انجام داد. به طوری که طیق اعلام این هواپیمایی" ۴ پرواز مسافری از تاریخ ۱۲ بهمن تا ۱۶ بهمن برابر اوّل فوریه تا پنجم فوریۀ ۲۰۲۰ به مقاصد پکن، شانگهای، گوانگجو و شنزن انجام شده برای انتقال مسافران چینی این شرکت حاضر در ایران و سایر کشورها و ایرانی‌های حاضر در چین انجام شده است.همچنین یک پرواز به مقصد "ووهان" در تاریخ ۴ فوریه برابر با ۱۵ بهمن ۹۸ برای انتقال دانشجویان ایرانی بر اساس درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. "

در همان زمان فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد و حکایت از معطلی انبوه مسافران چینی در فرودگاه بین المللی استانبول در کشور ترکیه داشت؛ مسافرانی که در پی لغو پرواز‌های امثال خطوط هواپیمایی ترکیش ایرویز، قطر ایرویز، فلای امارات و... به مقصد چین، در مسیر بازگشت به میهن شان در فرودگاه سرگردانند و ظاهرا تنها یک شرکت ایرانی پذیرای ایشان است.
 
آن گونه که در آن فیلم ادعا می‌شود، تنها شرکت هواپیمایی ماهان حاضر است این مسافران را بپذیرد؛ به این صورت که آن‌ها را از استانبول به تهران منتقل می‌کند و بعد با یک توقف در تهران، ایشان را به چین می‌برد؛ پروازی ترانزیتی که ظاهرا یک طرفه برنامه ریزی می‌شود و سود و پول خوبی نصیب این شرکت ایرانی می‌کند.

اما این پایان ماجرا نبود، در 13 بهمن ماه و در گیر و دار شیوع جهانی کرونا، «چانگ هوآ»، سفیر چین در کشورمان در توییتی به زبان فارسی بر ماجرا مهر تایید زد و نوشت: «در دیدار با جناب آقای عرب نژاد، مدیر عامل محترم شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند.». شرکت هواپیمایی ماهان به چینی‌ها اعلام کرد که تمایل به همکاری با ایشان، حتی در روز‌هایی که خود چینی‌ها چاره‌ای جز قرنطینه شهر‌هایی که ویروس جدید کرونا در آن‌ها شایع شده نداشته و ندارند، دارد و احتمالا این تمایل، شامل توافقاتی در خصوص افزایش همکاری‌ها نیز هست تا جایی که ماهان تلاش وافری می کرد، جور همه خطوط هواپیمایی جهان را که سفر به چین را متوقف کرده اند، هم بکشد و پولی به جیب بزند!

اکنون ویروس کرونا بسیاری از شهرهای کشور را فراگرفته است و بنا به شواهد موجود هواپیمایی ماهان با عدم توقف پروازهای خود به چین متهم ردیف اول شیوع کرونا در کشور است. این در حالی بود که هواپیمایی ماهان برای سود! بیشتر نه تنها از پرواز به چین دست نکشید بلکه به مسافرکشی هوایی! به معنای واقعی کلمه نیز پرداخت و حتی کشورهای دیگر را به چین جابجا کرد. منفعت طلبی ماهان همراه با سیاست‌های غلط سازمان هواپیمایی و همچنین جدی نگرفتن هشدارهای سازمان بهداشت جهانی باعث شد ایران در شرایطی بحرانی قرار بگیرد. شرایطی که طبق آمار های رسمی تاکنون 12 نفر فوت کرده اند. حال اگر بخواهیم آمار نیمه رسمی را بپذیریم، نماینده قم مدعی شده است: "تنها 50 نفر در این شهر فوت کرده اند".

حال جای این سوال است هنگامی که در جهان درباره کرونا وضع اضطراری اعلام شده چرا در ایران محدودیت‌هایی مثل چین اعمال نمی‌شود؟ ظاهرا مقامات ایران به خصوص سازمان هواپیمایی و وزارت راه همانند بسیاری از مسائل، شیوع کرونا را هم شوخی فرض کرده و با بی خیالی نسبت به آن نگریسته اند و گرنه این حجم از ندانم کاری در جهان بی سابقه است. مگر می شود تمام جهان مروادات خود با چین را قطع کنند ولی یک ایرلاین ایرانی با زیر پا گذاشتن دستورات مقامات بلندپایه کشور، مشغول مسافرکشی به چین و درآمدزایی صرف باشد؟ مگر می شود جان انسان ها و میلیون ها هموطن برای مسئولان آنقدر بی اهمیت باشد که هیچ یک از موارد ایمنی و احتیاطی مورد توجه قرار نگیرد و فقط مبنا به پول و سود اقتصادی اندیشید!

حتی درباره پروازی که دانشجویان ایرانی را از ووهان به کشور باز گرداند حرف و حدیث ها بسیار است. کن‌نیوز، سایت اخبار شبکه هوانوردی نوشت: كروى پروازى كه دانشجويان ايرانى را از ووهان به تهران منتقل كرده بودند، بدون قرنطينه راهى منزل شدند. در همان زمان هم این سوال پرسیده شد كه وقتى مهمانداران اين پرواز در قرنطينه نيستند، قرنطينه كردن دانشجويان چه فايده اى دارد؟ این درحالی بود که ابتدا قرار بود اين كادر پروازى در هتل لاله تهران، قرنطينه و ساكن شوند اما همگى راهى منزل شدند.

آیا هواپیمایی ماهان به عنوان متهم اصلی این ماجرا مسئولیت خود در شیوع کرونا و جان باختن ایرانیان را می پذیرد؟ آیا هزینه های سرسام آوری که به جامعه بابت درمان، پیشگیری و جلوگیری از گسترش این ویروس تحمیل کرده به عهده می گیرد؟ تکلیف این همه اضطرابی که به جامعه وارد کرده چه می شود؟ زیانی که به دانشگاه ها مراکز اموزشی، مدارس و .. وارد شده را چه کسی پاسخگوست؟ صدمات جبران ناپذیری که به اقتصاد کشور وارد شده را هواپیمایی ماهان می پردازد؟ همین امروز نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت 530 میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا خبر داد. آیا سود مسافرکشی ماهان در روزهای اخیر بیشتر از 530 میلیارد بود؟ واقعا هیچ دستگاه یا مرجعی نیست که با یک ایرلاین منفعت طلب که جان هموطنان را به بازیچه می گیرد، برخورد کند؟ یا این گونه اندیشیده می شود که همه این صدمات، استرس ها و هزینه ها چه قابلی دارد و باید فدای ارتباط بیشتر هواپیمایی ماهان با چین شود؟ آیا در ایران، هواپیمایی ماهان بابت هیچ یک از اقداماتش پاسخگو نیست و از مصونیت آهنین برخوردار است؟

امیدواریم برای یکبار هم که شده با افرادی که سهل انگاری آنها موجب انتقال این ویروس به کشور و به خطر افتادن سلامتی مردم شده برخورد شود و آنها پاسخگوی خطای بزرگشان باشند.

نظر شما