شناسهٔ خبر: 39070006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

منافع متضاد امارات و سعودی، منازعه یمن را زنده نگه داشته است

صاحب‌خبر -
بتان مک کرنان در گاردین نوشت: در ابتدای امسال، نماینده ی ویژه ی سازمان ملل در یمن، از احزاب متخاصم این کشور به خاطر پای بندی به توافق نامه ی ۲۰۱۸ کاهش تنش تشکر کرد. امید می رفت که ماه ها آرامش نسبی به گفتگوهای اساسی منتهی شود. تنها دو ماه بعد، در پنجمین سال از مداخله ی ائتلاف سعودی- اماراتی، چشم انداز صلح بیش از هر زمانی دیگری دست نیافتنی است.

به گزارش اعتدال در ادامه این مطلب آمده است: جنگ یمن که بین حوثی های تحت حمایت ایران و ائتلافی از بیست کشور عربی برای بیرون راندن حوثی ها از صنعا آغاز شد، به آواره شدن 80 درصد از جمعیت این کشور منجر شده است. حداقل 30 درصد از حملات ائتلاف به زیر ساخت های غیر نظامی آسیب زده است.

این ائتلاف که مورد حمایت انگلیس، ایالات متحده و کشورهای غربی است، قلمرو تحت کنترل حوثی ها را قرنطینه کرده که تقریبا نیمی از کل جمعیت غیر نظامی را در آستانه ی قحطی و شیوع وبا و دیفتری قرار داده است. یمن حالا به طور بالقوه در مواجه با بروز بحران جدید کرونا هم قرار دارد.

آخرین دور از خشونت ها با تلاش دولت هادی برای پیشروی تا صنعا همراه بود که با ضد حمله ی حوثی ها و پیشروی آنها تا تصرف الحزم، مرکز استان الجوف، پاسخ داده شد.

نبردهای سنگین در الجوف در شمال مارب، حداقل 1750 خانوده را آواره کرده است. 35 غیر نظامی از جمله 19 کودک در حملات هوایی ائتلاف و 116 سرباز وفادار به هادی در حمله ی هوایی توسط حوثی ها کشته شدند.

به نظر می رسد ائتلاف های جدیدی که بین حوثی ها و قبایل محلی در حال شکل گیری است، توازن محلی قدرت را به سمت شورشیان تغییر دهد. در این بین، به خطر افتادن آتش بس سه ساله و شکست در فرایند صلح منعکس کننده ی منافع همواره متغیر اجزای ائتلاف سعودی - اماراتی است.

امارات و عربستان در رقابت برای گرفتن دست بالا در جنوب یمن هستند. امارات از جدایی طلبانی حمایت می کند که خواستار تشکیل دولت جدیدی در جنوب می باشند. عربستان هم در چند ماه گذشته از کانال عمان وارد مذاکرات پشت پرده ای با حوثی ها شده است.

اماراتی ها با حمایت ساغر بن عزیز، رئیس ستاد جدید یمن، درصدد جلوگیری از جاه طلبی های عربستان هستند که حامی حزب اصلاح یمن است و در مارب پایگاه قدرتمندی دارد. تمرکز عربستان نیز بر حفظ امنیت مرزهایش و دور نگه داشتن انصارالله از ایران است.

آنچه دست کم گرفته می شود میزان خصومت بین ریاض و ابوظبی است، به ویژه وقتی پای حمایت از حزب اصلاح در میان است. دوستی محمد بن سلمان و محمد بن زاید همان چیزی است که روابط را حفظ می کند. در غیر اینصورت اگر این مسئله به کانال های نهادی واگذار می شد، ائتلاف فرو می ریخت.

نظر شما