شناسهٔ خبر: 38986881 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار سیل در ایران؛ ۱۱ کشته و ۲ مفقود/ محاصره شدن ۱۳۰ روستا، یک شهر و ۳ محور شریانی

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جان باختن هفت نفر و مفقود شدن دو نفر بر اثر سیل در کشور تا صبح امروز خبر داد.

به گزارش شفقنا از ایسنا، خالدی در این باره گفت: بر اساس گزارش ها و هشدارهای سازمان هواشناسی شاهد بارش باران شدید در کشور هستیم و تا ساعت ۷:۳۰ صبح امروز چهارم فروردین ۹۹ در استان های هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، گیلان، کرمان و سیستان و بلوچستان، ۹ نفر مصدوم شدند و متاسفانه هفت نفر نیز جان باختند.

وی افزود: سیلاب های گسترده در این استان ها موجب مصدومیت ۹ نفر شد که پنج نفر از آنها به مراکز درمانی اعزام و چهار نفر دیگر نیز در محل به صورت سرپایی درمان شدند.

وی افزود: متاسفانه تا کنون هفت نفر در این هفت استان جان خود را از دست دادند به گونه ای که در بندرعباس یک زن ۳۲ و یک دختر ۵ ساله به علت گرفتار شدن خودرو در مسیر سیلاب، لارستان یک مرد ۵۸ ساله به علت گرفتار شدن خودرو در مسیر سیلاب، بندر کنگان یک نفر و در قم سه نفر شامل یک خانواده جوان با کودک شش ماهه به علت ریزش تونل بر اثر بارش باران جان خود را از دست دادند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به انسداد موقت محورهای فرعی در برخی شهرستان های جنوب کشور از جمله در ریگان، کهنوج و فنوج، یادآور شد: متاسفانه بر اثر سیل در شهرستان رودان هرمزگان دو نفر مفقود شدند و تلاش ها برای یافتن این افراد ادامه دارد.

براساس گزارش وبدا، خالدی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم که با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ و توصیه های مکرر وزارت بهداشت مبنی بر ماندن مردم در منازل شان برای قطع زنجیره انتقال ویروس، از رفت و آمد و تردد های غیرضروری پرهیز شود.

افزایش جانباختگان سیل و حوادث جوی به ١١ نفر

افزایش جانباختگان سیل و حوادث جوی به ١١ نفر عکس: تزئینی

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش جانباختگان بر اثر حوادث جوی و سیل به ١١نفر خبر داد.

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه تا کنون ١٠ استان از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان، خراسان جنوبی، مازندران، سمنان و کرمان درگیر حوادث جوی شده اند این در حالی است که تا ساعت ١١ امروز هفت استان درگیر بودند.

وی ادامه داد: تعداد کل مصدومان ۱۷ نفر است که ١٢ نفر از آن ها به مراکز درمانی منتقل شده و پنج نفر در محل درمان شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش جانباختگان در اثر حوادث جوی به ١١نفر خبر داد و افزود: جانباختگان تا ساعتی پیش هفت نفر بودند اما متاسفانه با تایید جانباختن چهار تن دیگر بر اثر ریزش تونل در شهرستان مُهر آمار جانباختگان به ١١ نفر افزایش یافت.

به گفته وی دو نفر نیز در منطقه رودان همچنان مفقود هستند.

نفوذ سامانه سرد بارشی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران از نفوذ سامانه سرد بارشی در این استان خبر داد.

سید محمدرضا رضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی اخطاریه هواشناسی زمان فعالیت این سامانه تا صبح سه شنبه ۵ فروردین ۹۹ ادامه دارد.

وی تصریح کرد: مخاطره این سامانه بارش باران، وزش باد نسبتاً شدید بین ۳۵ تا ۶۰ کیلومتر برساعت، کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات می‌باشد.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: پیش‌بینی مقدار بارش باران در مناطق با ارتفاع زیر ۱۰۰۰ متر و در غرب استان بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر و در مرکز و شرق استان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر است.

رضوی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی مقدار برف نیز در ارتفاعات و محورهای کوهستانی غرب استان ارتفاعات رامسر تا محور هراز بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و در ارتفاعات و محورهای کوهستانی مرکز و شرق استان بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر خواهد بود.

وی افزود: اثر مخاطره آبگرفتگی در مناطق ساحلی و جلگه‌ای سطح استان مازندران، بالا آمدن آب و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها در مرکز و شرق استان، ریزش سنگ، رانش زمین، کاهش دید، لغزندگی، اختلال در تردد جاده‌ها و محورهای کوهستانی خواهد بود.

محاصره شدن ۱۳۰ روستا، یک شهر و ۳ محور شریانی در سیل دیشب

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از محاصره شدن ۱۳۰ روستا، یک شهر و سه محور شریانی در استان‌های جنوبی کشور بر اثر بارش باران و سیل دیشب خبر داد و گفت: پرسنل سازمان راهداری از ساعات اولیه وقوع سیل تاکنون در حالت تلاش برای بازگشایی مسیرها و محورهای مواصلاتی هستند و امیدواریم سه محور شریانی مسدود شده تا امروز بازگشایی شوند.

رضا اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بارندگی دیروز و شب گذشته که تا صبح امروز هم ادامه داشت باعث جاری شدن سیل در جنوب کرمان و درگیر کردن شهرها و روستاهای این استان به همراه سیستان و بلوچستان و بوشهر شد که نهایتا سه محور شریانی این استان‌ها شامل کهنوج، بندرعباس، بم، ایرانشهر، عسلویه و چنگان مسدود شدند که البته محور عسلویه-چنگان به دلیل جاری شدن سیلاب و جابه‌جا شدن گل و لای و سنگ از کوی به جاده با مشکل مواجه شد که پرسنل راهداری از همان شب گذشته تاکنون مشغول پاکسازی این محور هستند و به نظر می‌رسد تاکنون این اتفاق افتاده باشد.

وی افزود: آسیب‌های بسیاری به جاده‌های این استان‌های جنوبی وارد شده است که می‌توان به محورهای چابهار-کنارک، میناب، عسلویه، عسلویه-دیر (بوشهر)، کنگان-عسلویه، خوزستان-چهارمحال بختیاری و…. اشاره کرد.

اکبری ادامه داد: چندین دستگاه پل در سیستان و بلوچستان تخریب شده است که به پل محور بم-ایرانشهر می‌توان اشاره کرد که البته به نظر می‌رسد تا صبح امروز با بازگشایی موقت این پل این مشکل فعلا برطرف شده باشد اما راهداران منتظرند تا آب در برخی مناطق سیل زده فروکش کند تا نسبت به بازگشایی آن محورها اقدام کنند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به محاصره شدن ۱۳۰ روستا در جنوب کرمان بر اثر سیل به همراه شهر زه‌کلوت در همین منطقه اشاره کرد و گفت: طی جلساتی که از بامداد و صبح امروز به صورت آنلاین با مسئولان استانی و منطقه‌ای برگزار کردیم قرار شد ضمن ارسال لوله‌های پیش ساخته و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز مانند لودر، اکیپ‌هایی به مناطق مختلف به ویژه محورهای شریانی مانند بم-ایرانشهر و کهنوج-بندرعباس اعزام شوند تا بتوانیم این محورها را که محل عبور بار، کالاهای اساسی و کامیون های حامل سوخت است را باز کنیم.

وی با بیان اینکه سیل شب گذشته جنوب کرمان سومین سیلی بود که طی ماه‌های گذشته در این منطقه رخ می‌داد، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه این منطقه دشت بوده و با توجه به تغییرات اقلیمی باران شدید باعث جاری شدن سیلاب می‌شود به نظر می‌رسد که دولت باید اعتبار ویژه‌ای برای تبدیل آبنماها به پل کند تا مشکل مسدود شدن برخی محورهای شریانی در صورت تکرار سیل برطرف شود. البته گرچه تخصصی در حوزه آبخیزداری و انجام دیگر عملیات‌ها برای مدیریت سیلاب ندارم اما در حال حاضر در دنیا راه حل‌های فنی و متعددی مانند آبخیزداری وجود دارد که دستگاه‌های متولی می‌توانند در این منطقه آن را انجام دهند تا در صورت تکرار بارندگی شدید شاهد این اتفاقات نباشیم.

امدادرسانی نیروهای هلال احمر به گرفتارشدگان در سیل جنوب بوشهر

غلامرضا حاجیانی با اشاره به جزئیات این امدادرسانی بیان کرد: پیرو طغیان رودخانه ها و بروز سیل در شهرستان کنگان ۴ تیم پنج نفره امدادی با تجهیزات کامل در محل های حادثه حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: پس از بررسی اولیه با شناسایی ۵۲ خانوار آسیب دیده به تعداد ۲۰۵ نفر نسبت به تخلیه آب و انتقال به این افراد محل های امن اقدام شد.

این مسئول اظهار کرد: پس از اقدامات اولیه با توجه به نیاز و ضرورت اقلام امدادی از جمله چادر و بسته های زیستی به حادثه دیدگان این سیل کمک رسانی صورت گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان کنگان در روستاهای نخل غانم، برکه چوپان و قلعه میان خدمات امدادی و اولیه در مقابله با سیل را انجام دادند.

۳۰ روستای شهرستان ریگان در محاصره سیل/تلفات جانی نداشته‌ایم

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان گفت: در شهرستان ریگان ۳۰ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند که در حال تلاش برای حل مشکلات این منطقه هستیم.

“مجید سعیدی” در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت شهرستان های جنوبی استان کرمان در پی بارندگی روز گذشته اظهار کرد: شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و ریگان به شدت درگیر سیلاب هستند ضمن آنکه شهر زهکلوت در جنوب استان کرمان نیز دچار آبگرفتگی شدید شده بود که شب گذشته مردم این منطقه را با لودر جابجا و اسکان موقت داده شدند.

سعیدی با بیان اینکه برخی از مردم رودبار جنوب به خاطر بالا آمدن آب در این منطقه، شب گذشته را بر روی پشت بام‌ها گذراندند، تصریح کرد: جاده دسترسی به منطقه زهکلوت مسدود شده و دستگاه های اجرایی و امدادرسان در حال تلاش هستند تا راه دسترسی به این منطقه هرچه سریعتر بازگشایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه آب در شهر زهکلوت فروکش کرده است افزود: برای این مناطق درخواست امداد هوایی شده‌ که در این راستا نیز استاندار کرمان دستورات را داده و ایشان نیز صبح امروز به منطقه خواهند آمد.

سعیدی با اشاره به اینکه در شهرستان ریگان ۳۰ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند و در حال تلاش برای حل مشکلات این روستاییان نیز هستیم گفت: در شهرستان کهنوج نیز پل مسیر بندرعباس تخریب شده و در شهرستان قلعه گنج برخی منازل دچار آبگرفتگی شده و در تعدادی از روستاها برق و آب قطع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده بود و همکاری مردم، تلفات جانی نداشته ایم، گفت: فعلا در مرحله مقابله با سیل قرار داریم و برآورد خسارت بعد از این صورت می گیرد.

سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان هشت مجروح برجا گذاشت

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر گفت: جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه تاکنون هشت مجروح برجا گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، نادر ستوده اظهار داشت: سقوط یک دستگاه وانت بار و یک دستگاه کامیون شب گذشته از پل تخریب شده ناشی از بارندگی در مسیرهای منتهی به شهرستان ایرانشهر سه مجروح برجا گذاشت.

وی افزود: همچنین براثر بارندگی‌های شدید شاهد جاری شدن سیلاب در مسیرها بودیم که این امر منجر به واژگونی یک دستگاه پژو ۴۰۵ در محدوده مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ایرانشهر شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر ادامه داد: این حادثه منجر به مجروح شدن پنج نفر از سرنشینان پژو شد که بلافاصله مجروحان با آمبولانس به بیمارستان خاتم النبیاء (ص) ایرانشهر منتقل شدند.

وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران و احتمال وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، مردم از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

ستوده اظهار داشت: تمامی پایگاه‌های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با توجه به اعلام بروز سیلاب در آماده باش در آمدند.

شدت بارش ها در ۸ استان تا پایان امروز

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از شدت بارش ها در هشت استان کشور تا پایان وقت امروز خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امروز فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور و دامنه ها و ارتفاعات زاگرس ادامه خواهد داشت. شدت بارش ها امروز در استانهای مازندران، گلستان، خراسان شملی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، سمنان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال شرق اصفهان خواهد بود لذا در این استانها احتمال سیلاب، بالا امدن اب رودخانه ها، طغیان رودخانه های فصلی، ابگرفتگی معابر شهری، اختلال تردد در جاده های مواصلاتی و لغزندگی جاده های کوهستانی و در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش برف و کولاک وجود دارد.

وی افزود: امروز بارش تگرگ در شمال شرق کشور دور از انتظار نیست، این سامانه فردا با حرکت به سمت شرق ضمن تضعیف در سواحل دریای خزر، شمال شرق و بخش هایی از شرق کشور فعال خواهد بود. اواخر وقت چهارشنبه سامانه بارشی از شمال شرق کشور خارج خواهد شد و به جز ارتفاعات استان کرمان، شمال فارس و زاگرس مرکزی که بارش پراکنده دارند در اغلب مناطق کشور اسمانی صاف تا نیمه ابری پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه در غرب کشور، دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی در استان های چهارمحال و بختیاری، فارس، غرب اصفهان و نیمه غربی استان کرمان بارش باران و برف خواهند داشت. روز جمعه برای بخش‌هایی از شمال غرب و زاگرس مرکزی و جنوبی و ارتفاعات کرمان بارش پراکنده پیش بینی می شود.

وی تاکید کرد: دمای هوا طی امروز و فردا در نیمه شرقی کشور بین ۴ تا ۸ درجه کاهش می یابد. طی دو روز آینده خلیج فارس، تنگه هرمز و همچنین دوشنبه دریای عمان و خزر مواج پیش بینی می شود.

ضیائیان درباره‌ وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز گفت: آسمان تهران فردا سه شنبه ۵ فروردین قسمتی ابری در بعضی ساعات نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و روز چهارشنبه ( ۶فروردین ) نیمه ابری در بعضی ساعات ابری گاهی همراه با وزش باد و بارش پراکنده با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد پیش بینی می‌شود.

 

نظر شما