شناسهٔ خبر: 38390102 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سایه | لینک خبر

آماده‌باش جهانی برای مقابله با یک ویروس مرگبار

چه‌کسی تاج کرونا را از سر ما برمی‌دارد؟

شیوع ویروس کرونا در جهان این‌روزها در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و سازمان جهانی بهداشت نسبت به انتشار این بیماری اظهار نگرانی بین‌المللی کرده و اعلام هشدار داده. به‌گزارشِ ایرنا؛ ویروس کرونا در پایان ماه دسامبر (اوایل دی‌ماه) از شهر ووهان مرکز استان «هو بی» چین به دیگر نقاط این کشور سرایت کرد. تا پایان روز چهارشنبه گذشته، ۱۱۴مورد دیگر مرگ نیز به‌ثبت و شمار کشته‌های کرونا به دوهزار و ۱۲۶نفر رسید که تنها پنج‌مورد از آن مربوط به کشورهای غیر از چین است. شمار کل مبتلایان (تا آخرین‌روز هفته گذشته) ۷۵هزار و ۷۲۵نفر و مبتلایان چین ۷۴هزار و ۵۷۶نفر هستند و دراین‌میان، ۱۶هزار و ۲۳۳نفر درمان شده‌اند.

صاحب‌خبر -

شیوع ویروس کرونا در جهان این‌روزها در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و سازمان جهانی بهداشت نسبت به انتشار این بیماری اظهار نگرانی بین‌المللی کرده و اعلام هشدار داده. به‌گزارشِ ایرنا؛ ویروس کرونا در پایان ماه دسامبر (اوایل دی‌ماه) از شهر ووهان مرکز استان «هو بی» چین به دیگر نقاط این کشور سرایت کرد. تا پایان روز چهارشنبه گذشته، ۱۱۴مورد دیگر مرگ نیز به‌ثبت و شمار کشته‌های کرونا به دوهزار و ۱۲۶نفر رسید که تنها پنج‌مورد از آن مربوط به کشورهای غیر از چین است. شمار کل مبتلایان (تا آخرین‌روز هفته گذشته) ۷۵هزار و ۷۲۵نفر و مبتلایان چین ۷۴هزار و ۵۷۶نفر هستند و دراین‌میان، ۱۶هزار و ۲۳۳نفر درمان شده‌اند.

کرونا تاکنون ۸۰۵نفر را در ژاپن، ۸۴نفر سنگاپور، ۸۲نفر در کره جنوبی، ۶۲نفر در هنگ کنگ، ۳۵نفر در تایلند، ۲۴نفر در تایوان و ۲۲نفر را در مالزی و شمار معدودی را در 20 کشور دیگر؛ ازجمله ایران مبتلا کرده است. وزارت بهداشت عربستان نیز از فوت سه شهروند این کشور مبتلا به ویروس کرونا در دو شهر الهفوف و الطائف خبر داد. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «چهارنفر دیگر در روزهای اخیر به ویروس کرونا عامل بیماری مرس مبتلا شده‌اند». بیانیه افزود: «با احتساب سه‌مورد مرگ دیگر براثر ابتلا به ویروس کرونا در عربستان، شمار افرادی‌که تاکنون از زمان شیوع این ویروس در این کشور در سال 2012 جان خود را از دست داده‌اند، به 445نفر رسیده است». به‌تازگی مقام‌های وزارت بهداشت ایران نیز اعلام کردند که دونفر در شهر قم به‌دلیل ابتلا به کرونا جان باختند (ایرنا دیروز گزارش داد که تاکنون ۱۸نفر در ایران به ویروس کرونا جدید مبتلا شده و چهارنفرشان فوت کردند). همچنین در هنگ کنگ، تایوان، فرانسه و فیلیپین گزارش‌هایی ناشی از مرگ افراد مبتلا به این ویروس منتشر شده است. علاوه‌بر چین؛ ویروس کرونا حداقل به ۲۸ کشور دیگر منتقل شده. در انگلیس نه‌مورد گزارش شده که تاکنون هیچ‌یک جان خود را از دست نداده‌اند. از ۱۷ فوریه تاکنون ۴۵۰۱نفر در انگلیس موردآزمایش قرار گرفته‌اند که جواب آزمایش ۴۴۹۲نفر منفی بوده است.
کشتی تفریحی «دایموند پرنسس» بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را به‌خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که براساس اطلاعات روز پنج‌شنبه؛ ۶۲۱نفر از مسافران آن، به این ویروس آلوده شدند و دونفر جان خود را از دست دادند. «دایموند پرنسس»، حامل سه‌هزار و ۷۰۰مسافر بوده و پس‌ازآنکه به سواحل ژاپن رسید، تمام مسافران آن به‌دلیل احتمال به آلوده‌بودن به ویروس کرونا در قرنطینه قرار گرفتند. از حدود ۴۰۰نفر آمریکایی سرنشین این کشتی، ۴۴نفر به بیماری مبتلا و البته مبتلایان، به بیمارستانی در یوکوهاما منتقل شده‌اند. به‌گفته انستیتوی آمریکایی مربوط به بیماری‌های واگیردار و آلرژی؛ افراد سالم به آمریکا منتقل شده و به‌مدت ۱۴روز در کالیفرنیا و تگزاس در شرایط قرنطینه اقامت خواهند داشت. کانادا، هنگ‌کنگ، استرالیا و رژیم اشغالگر قدس، انتقال شهروندان خود از این کشتی که علائم بیماری ندارند را شروع کرده‌اند. نپال، ۱۷۵ شهروند خود را از چین خارج کرده است. در کشتی یادشده، ۱۰ شهروند آلمانی هست که دونفر از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در خود آلمان مقام‌های پزشکی برای وحشت و نگرانی از گسترش این ویروس دلیلی نمی‌بینند. درحال‌حاضر، همچنان حدود یک‌هزار و ۲۱۹نفر در کشتی تفریحی «دایموند پرینسس» هستند.
براساس اطلاعات و گزارش‌های منابع پزشکی؛ این بیماری توسط ویروسی از خانواده ویروس کرونا، ایجاد شد و هرگز بیماری دیگری ناشی‌ازآن گزارش نشده بود. همانند دیگر ویروس‌های کرونا، منشاء آن از حیوانات است. بسیاری از این حیوانات در فروشگاه‌های غذایی یوهان که شهری در مرکز چین است، به‌فروش می‌رسید. برخی از این حیوانات به‌صورت زنده یا تازه‌قصابی‌شده در این فروشگاه دردسترس عموم قرار داشتند. سندروم تنفسی شدید (سارس) و سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) هردو توسط ویروس‌های کرونا که از حیوانات منتقل شده‌اند، به انسان‌ها سرایت کرده‌اند. در سال ۲۰۰۲ سارس به‌صورت غیرقابل‌کنترل به ۳۷ کشور سرایت کرد و موجب وحشت جهانی شد. این بیماری‌ها هشت‌هزار فرد را به عفونت مبتلا کردند و بیش از ۷۵۰نفر را به کام مرگ کشاند. بیماری مرس به‌نظر می‌رسد که به‌راحتی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود؛ اما آمار مرگ‌ومیر آن زیاد است و تقریباً ۳۵درصد از ۲۵۰۰نفری که به آن مبتلا شدند را کشت. درباره علائم ویروس کرونا باید گفت که این ویروس می‌تواند موجب ذات‌الریه شود؛ افرادی‌که با این ویروس آلوده شده‌اند، گزارش کرده‌اند که از سرفه، تب و تنگی نفس رنج می‌برند. در موارد شدید نیز موجب نارسایی اندام‌های بدن بیمار می‌شود. چون این بیماری ویروسی‌ست، پس استفاده از آنتی‌بیوتیک در جلوگیری از پیشروی بیماری مفید واقع نخواهد شد. داروهای ضدویروسی آنفلوآنزا قابلیت مبارزه با این ویروس را نخواهند داشت. بازیابی و بهبود مجدد بیمار، به مقاومت سیستم ایمنی او مربوط است. افراد زیادی که توسط این ویروس از بین رفته‌اند، دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی بوده‌اند.
کمیسیون بهداشت ملی چین روز پنج‌شنبه گزارش داد که این کشور در ۲۴ساعت قبل‌ازآن، پائین‌ترین نرخ ابتلا به کرونا را تجربه کرد. کمیسیون در گزارش خود همچنین آورد که در سراسر چین تا پایان روز چهارشنبه فقط ۳۹۴نفر به ویروس کرونا (در یک‌روز) مبتلا شدند که ۳۵۹مورد آن مربوط به شهر ووهان و استان خوبی در مرکز چین و کانون شیوع بیماری بوده است. این کمیسیون خاطرنشان کرده که قفل‌کردن درهای این استان مرکزی و تشدید تدابیر قرنطینه موجب شده تا در مهار کرونا پیشرفت‌های فراوانی به‌دست بیاید. تا پایان روز چهارشنبه، ۱۱۴مورد دیگر مرگ نیز به‌ثبت رسید و شمار کشته‌های کرونا به دوهزار و ۱۲۶نفر رسید که می‌توان گفت از روز ۲۳ ژانویه که باعنوان نقطه آغازین شیوع کرونا در چین محسوب می‌شود تا آن‌روز، این پائین‌ترین رقم مبتلایان جدید به کروناست.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که برخلاف برخی از شایعات؛ ویروس کرونا یک سلاح میکروبی تولیدی در آزمایشگاه نیست. تارنمای یی‌سی چین نیز پنج‌شنبه به‌نقل‌از اداره‌کل این سازمان در مدیترانه شرقی گزارش کرد که ویروس کرونا در آزمایشگاه تولید نشده و به‌عنوان یک سلاح میکروبی نیز ساخته نشده. این اداره خاطرنشان کرد که شایعات مربوط به این‌موضوع کاملاً نادرست است و این ویروس، از حیوان به انسان منتقل شده است. این ویروس که در ۲۵ کشور و منطقه دیگر دنیا نیز شماری را مبتلا کرده است، علائمی مشابه بیماری ذات‌الریه دارد و عمدتاً با تب شناسایی می‌شود. رسانه چینی درحالی این‌موضوع را گزارش می‌کند که پیش‌تر یک سناتور جمهوری‌خواه در تازه‌ترین جنگ روانی و تبلیغاتی واشینگتن علیه چین، مدعی شده بود که مقام‌های چینی، ویروس کرونا را درراستای یک برنامه جنگ بیولوژیک به‌وجود آورده‌اند. سناتور تام کاتن روز یک‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون «فاکس‌نیوز» اظهار داشت که ویروس کرونا، یک سلاح بیولوژیکی‌ست که توسط ارتش چین ساخته شده. این سناتور جنگ‌طلب آمریکایی مدعی شد که گزارش‌ها مبنی‌بر آغاز منشاء ویروس در بازار مواد غذایی چینی نادرست بوده است و افزود: «این ویروس، از بازار حیوانات ووهان شروع نشد». کاتن ادامه داد: «ما نمی‌دانیم از کجا آمده؛ اما می‌دانیم که باید منشاء آن‌را کشف کنیم. ما همچنین می‌دانیم که تنها در چندمایلی آن بازار مواد غذایی، تنها آزمایشگاه فوق‌پیشرفته ایمنی چین واقع است که درمورد بیماری‌های عفونی انسان تحقیق می‌کند». دراین‌زمینه، مقام‌های چین، سناتور کاتن را به دروغ‌گویی درباره منشاء ویروس کرونا متهم کرده‌اند. بااین‌وجود، کاتن گفته که این برعهده حزب کمونیست چین است تا ثابت کند که منشاء بیماری، سلاح بیولوژیک نیست. از هنگام آغاز گسترش ویروس کرونا، رسانه‌های نزدیک به دو حزب جمهوری‌خواه و دمُکرات، تبلیغاتی ضدچینی گسترده‌ای را درباره منشاء و چگونگی مدیریت بیماری ناشی از این ویروس آغاز کرده‌اند. تارنمای «نیوزویک» روز یک‌شنبه گذشته در گزارشی نوشت که یک کشیش محافظه‌کار نزدیک به ترامپ گفته که خداوند آمریکایی‌ها را از ویروس جدید نجات خواهد داد؛ زیرا دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکاست. کشیش هانک کومنمن در مراسم نیایش در شهر اوماها در ایالت نبراسکا گفت: «به‌دلیل همراهی ترامپ با اسرائیل و مخالفت وی با سقط‌جنین، خدا به آمریکا کمک خواهد کرد تا از شر ویروس کرونا در امان بماند!»
گفتنی‌ست؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که با پیگیری کریستوف هاملمان (نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران)، چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی تشخیص ویروس کرونا، به ایران تحویل داده شد. به‌گزارش روز جمعه وزارت بهداشت؛ صبح دیروز، هاملمان در سفری فوری به دبی، چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی بیماری کووید ۱۹ (بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید) را از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در امارات تحویل گرفت و به انستیتو پاستور ایران تحویل داد. وزیر بهداشت در روزهای اخیر از همکاری مناسب نماینده سازمان جهانی بهداشت با وزارت بهداشت تقدیر و تشکر کرده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما