شناسهٔ خبر: 38280575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

نیما زم : به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است

گارد ویژه الیزه برای آشوبگر

«آمریکا دولت متخاصم نیست، اسرائیل متخاصم است.» این جمله در دفاعیات دادگاه دوم روح‌الله زم معروف به نیماست که در کیفرخواست وی از جاسوسی برای اسرائیل و فرانسه گرفته تا تحریک به جنگ داخلی وجود دارد. وی در جریان اتفاقات 88 دستگیر و با سوءاستفاده از مرخصی چندده روزه از کشور متواری می‌شود، ابتدا در مالزی اقامت می‌کند و بعد از آن به فرانسه می‌رود. فعالیت تبلیغی علیه نظام در کانال تلگرامی «آمدنیوز» به‌طور شاخص در پرونده وی دیده می‌شود؛ کانالی که با انتشار مطالب جعلی میلیون‌ها مخاطب جذب کرد و با به‌کارگیری تکنیک‌های روانی و برانگیختن احساسات مردم در مقطع‌های مختلف آنها را به اغتشاشات و خرابکاری ترغیب و تشویق کرد. در نهایت طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، روح‌الله زم، سرشبکه سایت ضد‌انقلاب موسوم به «آمدنیوز» دستگیر شد. حالا وی با اتهام افساد فی‌الارض در دادگاه انقلاب اسلامی به سوالات قاضی پاسخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -

سابقه فعالیت زم
نیما زم بعد از خروج از کشور، پس از برقراری ارتباط با منافقین، سازمان‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای اروپایی و منطقه، فعالیت‌های خود را در زمینه تبلیغ علیه نظام در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد. او در سال ۱۳۹۴ همزمان با فراگیرشدن استفاده از نرم‌افزارهای ارتباط جمعی در ایران و فراهم‌شدن امکان تاسیس صفحات دارای مخاطب در این نرم‌افزارها، با کمک و همراهی برخی از عناصر نامطلوب، با تاسیس کانالی به نام «آمدنیوز» در نرم‌افزار تلگرام، فعالیت تبلیغی علیه نظام را در دستور کار خود قرار داد.
زم با انتشار مطالبی بی‌اساس و طرح ادعاهایی درباره سران و مقامات عالی‌رتبه کشور در کانال تلگرامی و سایت خود، در تلاش بود تا با سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی و ایجاد بی‌اعتمادی در مردم نسبت به سران کشور، نارضایتی و نافرمانی از قوانین را ترویج کند. در همین راستا، به دنبال برخی اعتراضات مردمی در داخل کشور نسبت به مسائل اقتصادی در دی‌ماه ۹۶، فعالیت‌های تخریبی کانال آمدنیوز علیه نظام وارد فاز جدید شد؛ این کانال که توانسته بود با انتشار مطالب جعلی، بیش از یک میلیون مخاطب جذب کند، با انتشار اطلاعیه‌هایی با بهره‌گیری از تکنیک‌های روانی، با برانگیختن احساسات مردم، آنها را به اغتشاش و خرابکاری در نقاط مختلف کشور ترغیب و تشویق کرد. آمدنیوز در این ایام، ویدئوهایی آموزشی برای ساخت بمب‌های دستی (کوکتل مولوتف) منتشر کرد و در تلاش بود تا با دعوت مردم به شورش مسلحانه و بلوای اجتماعی، امنیت کشور را با چالش‌هایی مواجه کند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران با برقراری ارتباط با مدیرعامل شبکه پیام‌رسان تلگرام خواستار متوقف‌شدن فعالیت‌های آمدنیوز شدند؛ تلگرام نیز به دلیل «تشویق به خشونت» این کانال را مسدود کرد؛ اما تیم رسانه‌ای زم با تغییر رویه صوری و با استفاده از عناوین جدید مجدداً به تلگرام بازگشت.

نحوه دستگیری
در نهایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، «روح‌الله زم» سرشبکه سایت ضد‌انقلاب موسوم به «آمدنیوز» را دستگیر کرد. نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست‌‌جمهوری به سبب انتشار نامه‌ای جعلی به تاریخ 9 اسفند 96، در کانال آمدنیوز ناظر بر موافقت ریاست‌‌جمهوری با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی، نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان به سبب جعل امضای معاون وزیر وزارتخانه مزبور و انتشار آن در کانال آمدنیوز و نماینده حقوقی بانک تجارت به سبب انتشار اسناد محرمانه این بانک در کانال آمدنیوز از شکات پرونده زم هستند.
کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان پیشین تهران، آقای کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، آقای غلامرضا کاتب، نماینده مجلس، آقای حسن یوسفی‌مطلوب و خانم بهاره صادقی و تعداد دیگری از شکات این پرونده هستند.

اتهام و دفاعیات
دادگاه اول وی به قرائت کیفرخواست گذشت. در کیفرخواست وی از جاسوسی برای اسرائیل و فرانسه گرفته تا تحریک به جنگ داخلی وجود دارد. اتهام وی افساد‌فی‌الارض است اما قبول ندارد. در دفاعیات خود به سوال قاضی درباره خروج خود از کشور می‌پردازد. طبق دفاعیات وی سال 90 به همراه پدر و خانواده به قصد سفر حج از کشور خارج شده اما او به حج نرفته و عازم مالزی می‌شود. طبق ادعای وی یک ماشین خریده و امور گردشگری مرتبط با توریست‌های ایرانی را انجام می‌دهد. در مالزی ازدواج می‌کند. سال 91 بود که از مالزی به ترکیه می‌رود و سه ماه در آنجا بوده و سپس ازطریق یکی از دوستانش که در سال 88 با او آشنا شده به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کرده و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت می‌کند. از آنها درخواست ویزا کرده و ویزای فرانسه دریافت می‌کند. شهریور 91 وارد فرانسه می‌شود.
وی در ادامه دفاعیات خود به نحوه فعالیت خود در آمدنیوز اشاره و اینگونه روایت می‌کند که در سال 93 با سحام‌نیوز همکاری می‌کند؛ سال 95 با یک جمعی متشکل از مجید نیک‌نام ساکن آمریکا، بابک اجلالی ساکن آمریکا ، شمس ساکن ترکیه و سام محمودی سرابی تصمیم می‌گیرد که یک سایت خبری راه بیندازد. وی ادعا دارد صحبت راه‌اندازی این سایت از سال‌های 92 و 93 مطرح بوده اما مشکل مالی وجود داشته و در نهایت سال 95 از سحام بیرون آمده و آمدنیوز را شروع می‌کند.
وی در ادامه دفاعیاتش اینگونه می‌گوید که اواسط سال 95، آمدنیوز تاسیس می‌شود و شخصی به نام شمس در ترکیه وی را دوبار به بهانه راه‌اندازی بخش فارسی‌زبان شبکه تی‌آر‌تی دعوت می‌کند؛ اما زم بعد از چند ملاقات متقاعد می‌شود که اصلا بحث تلویزیون مطرح نیست. طبق ادعای وی با شمس درگیر شده و ارتباطش را قطع می‌کند.

ادعای رها‌کردن «آمدنیوز»
زم در دفاعیات خود ادعا کرد قبل از دی 96 آمدنیوز را رها می‌کند و تا اواسط 97 کنترل آمدنیوز با وی نبوده است و شخصی به نام سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرده که گرایش کمونیستی داشته است. وقتی قاضی از وقایع و اتفاقات 96 از او پرسید و خواست تا ثابت کند در ترغیب اغتشاشگران برای ریختن به خیابان نقشی نداشته است، ادعا کرد ربطی به وی ندارد. در نهایت می‌گوید به‌علت برخی اتفاقات در سال 97 دوباره آمدنیوز را می‌گیرد.
وی درباره همکاری با سرویس اطلاعاتی فرانسه نیز اینگونه ادعا کرد پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و 6 یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمدها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم.
نیما زم افزود: حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم 
و 24 ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک‌بار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.
وقتی قاضی از وی در مورد همکاری با دولت متخاصم آمریکا توضیح خواست، گفت: آمریکا دولت متخاصم نیست؛ اما وی در بخش دیگری از دفاعیات خود گفت: اسرائیل متخاصم است. متهم همچنین در خصوص نامه منتسب به رییس‌جمهور به وزیر ورزش در خصوص مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها که در کانال آمدنیوز نشر یافته بود، گفت این نامه با امضای آقای واعظی بود، نامه را ما تهیه نکرده بودیم بلکه برای ما ارسال شده بود.
دادگاه روح‌الله زم در پایان دومین روز خود همچنان ادامه دارد و برای بررسی سایر اتهامات به روزهای بعدی موکول شد.

نظر شما