شناسهٔ خبر: 37873462 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

ابراهيم علي آبادي

تقريبا كاركرد اغلب ويروس‌ها شبيه هم است، به‌ويژه ويروس‌هايي كه موجب سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي‌شوند، در بدن مانند يكديگر عمل مي‌كنند و اين ميزان مقاومت و آمادگي بدن است كه شانس نجات از بيماري و يا طول دوره درمان را مشخص مي‌كند. بنابراين به گفته برخي كارشناسان اصول مراقبتي کرونا شبيه به همان ويروس‌هاست و نياز به آمادگي‌هاي جديد براي مقابله با اين ويروس نيست.

مسئول بيماري‌هاي واگير مرکز بهداشت اصفهان تاكيد مي‌كند:«بيمارستان‌ها براي مراقبت از بيماران بدحال تنفسي که به هر دليل ممکن است دچار مشکل شوند آمادگي‌هاي پزشکي لازم را دارند، در اپيدمي آنفلوآنزا که در حال سپري کردن آن هستيم نيز تعداد زيادي بيمار تنفسي بدحال در بيمارستان‌ها بستري شدند و رسيدگي‌هاي لازم انجام شده است، هم‌چنين اگر خداي ناکرده ويروس کرونا هم مشاهده شود، شبيه آنفلوآنزاي شديد خواهد بود.»

اما خوب است كمي بيشتر در مورد اين ويروس كشنده بدانيم:

-کرونا از خانواده بزرگ ويروس‌هايي است که مي‌توانند موجب يك سرماخوردگي معمولي شوند تا عامل بيماري كشنده‌اي مانند سارس .

-اين ويروس روي سينوس‌ها، بيني‌ها و دستگاه‌ تنفسي فرد تاثير مي‌گذارد. علائم اين ويروس شامل تب، سرفه شديد و دشواري تنفس يا تنگي نفس است. در موارد خفيف،علائم آن کاملا شبيه به يک سرماخوردگي ساده است و حدود دو هفته مي‌تواند دوران نهفتگي داشته باشد.كرونا براي نخستين بار در سال 2012 در عربستان سعودي و بعد از آن در کشورهاي ديگر خاورميانه، آفريقا، آسيا و اروپا ديده شد، بعد از آن اين ويروس در سال 2015 در کره جنوبي شايع شد. البته ريشه اين ويروس به دهه 1960 ميلادي مي‌رسد که اطلاعات دقيقي در اين مورد در دسترس نيست.

- درباره ريشه و چگونگي شيوع اين ويروس در چين فعلا هيچ نظر قطعي وجود ندارد، اما تقريبا همه دانشمندان بر انتقال اين بيماري از حيوانات به انسان توافق نظر دارند؛ چون اغلب قربانيان اوليه از بازار غذاي محلي که اکنون تعطيل شده، بازديد کرده بودند که به‌طور مکرر ميزبان تمام انواع حيوانات زنده بود.

-مارها متهم رديف اول پرونده کروناويروس‌اند. هرچند برخي از پژوهشگران مارها را از شيوع اين بيماري تبرئه کرده‌ و گفته‎اند معمولا چنين ويروس‌هايي از پرندگان و پستانداران به انسان منتقل مي‌شوند نه خزندگان. اما برخي از پژوهشگران هشدار داده‌اند که با اظهارنظر در اين مورد ممکن است مردم اقدام به کشتن گونه‌هاي حيواني کنند بدون اين‌که از شيوع بيماري توسط آن‌ها مطمئن باشند.

نظر شما