شناسهٔ خبر: 37850115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يك نكته از هزاران

صاحب‌خبر -

 جمهوري خانوادگي، دموكراسي را فاسد مي‌كند!

نيويورك تايمز طي گزارشي در مورد دامادهايي سخن گفته است كه در خدمت قدرت هستند، اما البته اين قدرت‌ها، نه در دست ديگراني از جنس مردم كه در دست پدر همسران اين دامادهاست. نيويورك تايمز به دو مورد رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه و ترامپ رئيس‌جمهورآمريكا اشاره كرده است كه دامادهاي‌شان را در سمت‌هاي كليدي ابقا كرده‌اند؛ دامادهايي كه در نوع عملكرد، تا حدودي به هم شباهت دارند: داماد ترامپ، جارد کوري کوشنر، تاجر، سرمايه ‌گذاردر املاک و مستغلات و ناشر آمريکايي، اينك مشاورارشد ترامپ است. جارد کوشنر در ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ نقش قابل ‌توجهي ايفا کرد. او مغز متفکر رسانه‌‌هاي اجتماعي ستاد دونالد ترامپ بود و به سبب ارتباطات گسترده‌‌اي که با اصحاب اين حوزه از جمله «رابرت مورداک» غول رسانه‌اي داشت، کمک زيادي به پيروزي دونالد ترامپ کرد.

داماد اردوغان، برات آلبايراک تا سال 2013 مدير اجرايي هلدينگ چاليک بود که در زمينه منسوجات و انرژي و البته رسانه‌ فعاليت مي‌کرد. علاوه بر اين، او سهامدار شبکه خبري آ هابر و روزنامه طرفدار دولتِ صباح‌ديلي بود كه حالا وزير اقتصاد تركيه است.

گزارش نيويورك تايمز در مورد دامادهاي در خدمت قدرت، بهانه‌اي شد براي جريان احزاب مخالف در تركيه تا در رسانه‌هاي خود به افشاگري‌هايي بپردازند؛ افشاگري در مورد افرادي كه از منصوبان نزديك قدرت هستند و كسي جلودارشان نيست.

طبعا اين رئيس‌جمهورها، از حزب‌هايي برخاسته‌اند كه مخالفاني از سوي ديگر احزاب دارند؛ احزابي كه هرعمل و كنش اين رئيس‌جمهورها و خانواده‌هاي‌شان را زير ذره‌بين دارند و رصد مي‌كنند.

در مورد حضور جارد كوشنر به‌عنوان مشاور ارشد ترامپ، پايگاه اينترنتي «بريتبارت» نوشته، اخيرا مشخص شده که حضور«ايوانکا ترامپ» و همسرش جارد کوشنر، در کسوت مشاوران دونالد ترامپ در کاخ سفيد «يکي از مخرب‎‌ترين تصميم‎‌ها» بوده است.

روزنامه جمهوريت وابسته به حزب اپوزيسيون جمهوريخواه خلق تركيه نيز، چندي پيش تيتريك خود را به زمين‌خواري داماد اردوغان در استامبول اختصاص داد.

برات آلبايراک داماد اردوغان، از سوي روزنامه جمهوريت، نزديک به مخالفان حزب حاکم، متهم به زمين‌خواري در پروژه کانال استانبول شده است. بنابر شواهد زمين‌هاي در مسير اين کانال را تصرف كرده. بنا بر يافته‌هاي روزنامه جمهوريت، پدر آلبايراک، صادق آلبايراک با اين بهانه ‌که اين بخش از زمين‌ها توسط خارجي‌ها خريداري نشود، در سال 2003 زمين‌هاي اين ناحيه را خريد. پدر آلبايراک با تغييرکاربري اين زمين‌هاي زراعي در سال 2003، آن ناحيه را به زميني براي خانه هاي پيش ساخته تبديل كرد و البته اردوغان با اعلام ساخت اين پروژه را در سال 2011 به اين اقدام نادرست اعتبار بخشيد.

طبعا، منصوبان نزديك به قدرت، خواسته و ناخواسته در مسيري قرار مي‌گيرند كه با آزادي عمل حاصل از اين نزديكي، دست به اعمال مجرمانه مي‌زنند؛ اعمالي كه اگر مردم عادي به آن‌ها مرتكب شوند، با مجازات‌هاي شديد مواجه خواهند شد.

وسعت فساد اقتصادي وزير اقتصاد تركيه-مشهور به داماد- چنان گسترده است كه سخنگوي حزب جمهوري خلق در مورد ابعاد برنامه اقتصادي جديد گفته: بدون تعارف بگويم مهم‌ترين راه براي آغاز تغيير و اصلاح در اقتصاد ترکيه برکنار شدن جناب داماد است. او بايد بداند که اقتصاد يک کشور بر اساس تمايلات فردي و رژيم تک نفره اداره نمي‌شود. مديريت اقتصادي يک کشور بر اساس الگوي مديريت اقتصادي يک شرکت خانوادگي قابل قبول نيست. در شرايطي که مردم در تنگناي اقتصادي قرار گرفته و گرسنه و بيکار شده‌اند ايشان چگونه مي‌تواند با خيال راحت اعلام کند که دولت توانسته تعادل اقتصادي به وجود بياورد؟

بديهي است، جمهوريت در هر جامعه‌اي به معناي احترام گذاشتن به آراي مردم و نيز مشاركت آنان در اداره كشوراست. جمهوري با پيروي از استراتژي‌هاي دموكراسي، بايد درپي بهبود شرايط زندگي مردم و مشاركت آنان در امر اقتصاد و توليد باشد.

در حالي‌كه دو دولت جمهوري مورد اشاره نيويورك تايمز با خانوادگي و مشاركتي كردن دولت خود، دقيقا سمت‌وسويي را در پيش گرفته‌اند كه خواه‌ناخواه آنان را در مقابل مردم قرار مي‌دهد.

اكنون بايد منتظرماند وديد اين افشاگري‌ها تاثيري خواهد داشت يا خير.

نظر شما