شناسهٔ خبر: 36959758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استیضاح وزیر کشور در انتظار اعلام وصول/ آیا این بار رحمانی فضلی استیضاح می‌شود؟

استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، برای ششمین بار در مجلس دهم مطرح‌ شده، اما هیچ‌وقت به نقطه نهایی یعنی اعلام وصول و طرح در صحن علنی مجلس نرسیده است. طبق گفته علی مطهری با توجه به قانع نشدن نمایندگان استیضاح‌کننده، باید روز یکشنبه این طرح اعلام وصول شود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| در مجلس دهم درخواست 38 مورد استیضاح مطرح‌ شده است که از این میان 2 مورد به رأی عدم اعتماد منجر شد که مربوط به مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین،‌ به گفته علی‌اصغر یوسف نژاد، در مجلس دهم وزیر آموزش‌وپرورش چهار بار، وزیر اقتصاد سه بار، وزیر نیرو چهار بار، وزیر راه و شهرسازی سه بار، وزیر علوم سه بار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار بار استیضاح شده‌اند. همچنین وزیر کشور 6 بار، وزیر جهاد کشاورزی چهار بار، وزیر نفت 2 بار، وزیر صنعت، معدن و تجارت 2 بار، وزیر ورزش 2 بار، و وزیر خارجه یک بار استیضاح شده‌اند.

 

استیضاح وزیر کشور تاکنون 6 بار مطرح‌ شده و رحمانی فضلی رکورد مطرح شدن استیضاح بین وزرا را شکسته است. اما نکته مهم درباره وزیر کشور آن است که هنوز استیضاح او در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی از ابتدای دولت حسن روحانی تصدی وزارت کشور را بر عهده دارد و به رغم تعداد دفعات بالایی که نمایندگان به دنبال استیضاح او بوده‌اند، هنوز استیضاح نشده است.

 

برخی از نمایندگان حمایت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را علت استیضاح نشدن این یار قدیمی رئیس مجلس می‌دانند.

 

آخرین باری که استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی مطرح‌ شده بعد از ناآرامی‌های شهرهای ایران در آبان‌ماه و عدم پیش‌بینی تمهیدات امنیتی و اجتماعی لازم در راستای اجرای طرح افزایش نرخ بنزین بوده و علی مطهری نماینده تهران طراح این استیضاح است.

 

به گفته احمد مازنی نماینده سوال‌کننده از وزیر کشور که طرح استیضاح او را هم امضا کرده: «رحمانی فضلی به‌ عنوان وزیر کشور، رئیس شورای امنیت کشور است. حوادث اخیر نشان می‌دهد ایشان تمهیدات اجتماعی و امنیتی لازم برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را فراهم نکرده بود. به‌ طوری‌ که طبق گزارش‌ها در مواردی شورای تامین استان‌ها بعد از آغاز حوادث، اجتماعات و اغتشاشات تشکیل جلسه داده است. این یعنی ایشان به‌ عنوان رئیس شورای امنیت کشور به‌ جای پیش‌بینی و پیشگیری احتمالی تازه بعد از وقوع حوادث وارد میدان شده که نتیجه آن خونریزی و بازداشت تعداد زیادی از افراد، زندانی شدن و مجروح شدن آنهاست.»

 

مازنی همچنین تاکید کرده است: «توصیه‌ام به ایشان- رحمانی فضلی- این است که یک‌ بار به‌ عنوان یک مسئول سیاسی در ایران بار مسئولیت یک اتفاق را بپذیرد و با جوانمردی از وزارت کشور استعفا دهد تا وقت مردم و مجلس برای استیضاح و شنیدن پاسخ‌های ایشان به سوال گرفته نشود. چون آنچه مسلم است به خاطر مدیریت ایشان خسارت‌هایی به کشور وارد شده است. بنابراین تنها مرهم بر آلام مردم در شرایط فعلی استعفای رحمانی فضلی از وزیر کشور است.»

 

روز سه‌شنبه هفته گذشته رحمانی فضلی برای بررسی استیضاحش در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور حاضر شد.

 

ترک ناگهانی جلسه بررسی استیضاح توسط وزیر کشور/ تلاش برای طولانی کردن روند استیضاح

 

علی مطهری در شرح این جلسه گفته است: «جلسه استیضاح وزیر کشور بعدازظهر روز سه‌شنبه در کمیسیون شوراها برگزار شد و من به‌ عنوان نماینده استیضاح‌کنندگان به همراه چند تن از نمایندگان در این جلسه حضور یافتیم و دلایل خود را مطرح کردیم. وزیر کشور نیز به مدت یک ساعت توضیحاتی ارائه داد که قانع نشدیم، البته ایشان گفت هنوز به مدت نیم ساعت حرف دارد، ما هم گفتیم گوش می‌کنیم ولی چون هدف ایشان و رئیس کمیسیون این بود که دفع‌الوقت کنند و این جلسه را تبدیل به چند جلسه کنند، ناگهان وزیر جلسه را ترک کرد که تخلف آشکار است.»

 

استیضاح وزیر کشور روز یکشنبه اعلام وصول می‌شود؟

 

به گفته مطهری طبق آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح به قوت خود باقی است و باید در اولین جلسه علنی مجلس یعنی روز یکشنبه آینده در صحن علنی اعلام وصول شود.

 

گفتنی است بر اساس ماده 221 آیین‌نامه داخلی مجلس، در استیضاح باید موضوع خیلی صریح و با ذکر مورد یا موارد معین شود و به‌ صورت کتبی تنظیم و به هیات‌رئیسه تسلیم شود. هیات‌رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع کند. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته ضمن اطلاع‌رسانی به استیضاح‌کنندگان و دعوت کتبی وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی کند. پس از مدت مذکور در صورتی‌ که حداقل 10 ‌نفر از امضاکنندگان استیضاح از طرح آن منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می‌شود و پس از طرح استیضاح در جلسه علنی کاهش امضای نمایندگان تاثیری در مطرح‌ شدن استیضاح ندارد و وزیر موظف است ظرف 10 روز در مجلس حاضر شود. هیات‌رئیسه در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

 

باید منتظر ماند و دید این بار، بعد از 6 مرتبه، طرح استیضاح رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود یا خیر.

 

نظر شما