شناسهٔ خبر: 36557038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ادعای کاوه مدنی درباره‌ی فعالان بازداشتی محیط زیست

صاحب‌خبر -

در حالی که حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت شش نفر از هشت نفر فعال محیط زیستی بازداشتی به اتهام جاسوسی خبری شده، چند روز پیش کاوه مدنی در یک رسانه‌ی انگلیسی زبان مدعی شده است که موسسه‌ای که این فعالان با آن همکاری داشته‌اند فعالیت خود را با نهادی خارجی مورد اتهام به دلیل موضع‌گیری‌های بنیانگذار آن و حمایت او از تحریم‌ها علیه ایران قطع کرده بود.

به گزارش انصاف نیوز، ایران اینترنشنال که این مقاله را ترجمه کرده می‌گوید کاوه مدنی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست، در مقاله‌ای در سایت مدیوم [لینک] درباره‌ی این متهمان نوشته بود که یکی از عوامل بدگمانی نسبت به فعالیت آنها، موضع‌گیری‌ها در مورد محیط زیست ایران از سوی گروه‌ها و کسانی است که ایران آن‌ها را دشمن می‌پندارد.

این فعالان محیط زیست با موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» همکاری داشتند. از اتهامات مطرح شده درباره‌ی موسسه حیات وحش میراث پارسیان، همکاری آن با سازمان‌های غیردولتی مانند نهاد «پنترا» است. این نهاد معروف‌ترین موسسه جهانی حمایت از گربه‌سانان است.

بر اساس این گزارش، مدنی در مقاله‌ی خود دو سند منتشر کرده که مدعی است موسسه حیات وحش میراث پارسیان فعالیت خود را با نهاد پنترا به دلیل موضع‌گیری‌های توماس کاپلان، بنیانگذار پنترا و حمایت او از تحریم‌ها علیه ایران قطع کرده بود.

کاپلان میلیاردر یهودی و از حامیان مالی سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» است.

در نامه‌ای که موسسه میراث پارسیان در مهرماه سال ۱۳۹۶ حدود ۴ ماه قبل از دستگیری این فعالان محیط زیست به پنترا نوشته، آمده است: «هرچند در گذشته، شراکت ما با سازمان شما در زمینه حفاظت از یوزپلنگ‌ها به شکل محدود در جریان بود، ادامه‌ی این ارتباط حتی در سطح فعلی سوال‌برانگیز شده است.»

در این نامه، در مورد اقدام‌های دولت دونالد ترامپ در «تضعیف ابتکارهای زیست‌محیطی» ابراز نگرانی شده است.

نامه‌ی مذکور همچنین سخنان کاپلان در همایش«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در نیویورک در سپتامبر ۲۰۱۷ را درباره‌ی ایران «مطلقا بی‌اساس و اهانت‌آمیز» خوانده است.

ارسال این نامه پس از آن صورت گرفت که کاووس سیدامامی، بنیانگذار موسسه حیات وحش میراث پارسیان، در ایمیلی به اعضای این موسسه از مواضع کاپلان علیه ایران و تصمیم موسسه برای قطع همکاری با پنترا خبر داد.

سید‌امامی در ایمیلش که در شهریورماه ۱۳۹۶، یک هفته پس ا ز سخنان کاپلان فرستاده شده، آورده است هرچند موسسه تحت نظرش مخالف در هم آمیختن «سیاست و فعالیت محیط‌ زیستی» است، «ناچاریم پنترا را که تاکنون به‌ عنوان یک موسسه بین‌المللی حافظ محیط‌ زیست می‌شناختیم به‌کلی کنار بگذاریم».

کاوه مدنی در مقاله‌اش به حمایت مقام‌های آمریکایی از فعالان زیست‌ محیطی ایران اشاره کرد و نوشت: «رییس‌جمهوری آمریکا خود به تغییرات اقلیمی اعتقاد ندارد […] و در حال خروج از پیمان پاریس است. اما ذهن دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه‌اش، مایک پمپئو، و نماینده ویژه دولتش در امور ایران، برایان هوک، درگیر زوال محیط‌ زیست ایران است.»

او همچنین به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژم اسرائیل، درباره‌ی بحران آب در ایران و پیشنهاد کمکش به ایران در این زمینه اشاره کرد و نوشت: «نتانیاهو که ظاهرا از خشک شدن بحرالمیت و کمبود آب برای مردم فلسطین نگرانی ندارد در یک سخنرانی تلویزیونی حکومت ایران را به محروم کردن مردم از آب متهم کرد.»

مدنی همچنین به روندهای سیاسی و امنیتی را باعث ضربه به محیط زیست خوانده است.

احکام فعالان بازداشتی محیط زیست صادر شد

انتهای پیام

نظر شما