شناسهٔ خبر: 36490217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

موضع نمایندگان در قبال افزایش قیمت بنزین، موافق یا مخالف؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و از نمایندگان جبهه پایداری از تهیه یک طرح دو فوریتی برای مخالفت با گران شدن بنزین در صحن علنی مجلس خبر داد. رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها نیز گفت: مجلس در حال آماده‌سازی یک طرح سه فوریتی یا دوفوریتی در خصوص بنزین است تا این موضوع مدیریت شود. به گفته برخی از اعضای فراکسیون امید، این فراکسیون در نظر دارد با طرحی فوریتی فعلاً جلوی این اقدام گرفته شود.

صاحب‌خبر -
شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، پس از چندین جلسه درباره موضوع قیمت سوخت، تصمیم گرفت تا قیمت بنزین را افزایش دهد.

به گزارش اعتدال، این تصمیم سران قوا واکنش های متفاوتی در بین نمایندگان به دنبال داشت، در ادامه نظر برخی از نمایندگان ارائه می شود:

عارف: طرح فوریتی فراکسیون امید برای توقف افزایش قیمت بنزین

محمدرضا عارف گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در برنامه ششم پیش‌بینی شده بود و دولت مکلف بود به صورت تدریجی نرخ حامل‌های انرژی را اصلاح و در بودجه سنواتی لحاظ کند ولی تصمیم اخیر که به نظر می‌رسد باید با تعامل و رایزنی بیشتری انجام می‌شد، نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

وی افزود: در همین راستا ما در فراکسیون امید جلسه گذاشتیم و جمع‌بندی ما این بود که با طرح فوریتی فعلاً جلوی این اقدام گرفته شود تا در چارچوب برنامه ششم و بودجه سنواتی اصلاحات مورد نظر تقدیم مجلس شود و تصمیمی به نفع کشور و در راستای آن گرفته شود.

عارف ادامه داد: فراکسیون امید پیش از این کارگروه ویژه‌ای را برای بررسی افزایش احتمالی قیمت بنزین تشکیل داده بود، اگرچه ما اطلاعات دقیقی در این زمینه نداشتیم، امروز هم هیات رییسه فراکسیون با کمیته اقتصادی و کارگروه مربوطه جلسه مشترکی را تشکیل داد و تصمیم اخیر را مورد بررسی قرار داد.

وی از برگزاری جلسه فردا (یکشنبه) شورای مرکزی فراکسیون امید برای بررسی افزایش قیمت بنزین  خبر داد و گفت: طرح ما در راستای توقف این اقدام تا بررسی کارشناسی توسط دولت و مجلس خصوصا کمیسیون‌های تخصصی انرژی، اقتصادی و برنامه و بودجه است تا نهایتا اصلاح قیمت‌ها در بودجه سال آینده لحاظ شود.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراکسیون امید پیگیر مطالبات مردم بوده و هست، یادآور شد: قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه تفاوت بسیاری دارد و بر این اساس همه ضرورت اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی را قبول دارند ولی نحوه اقدام و اینکه حداقل فشار بر اقشار آسیب‌پذیر وارد ‌شود و هرکس مصرف بیشتری دارد پرداخت بیشتری هم داشته باشد باید مورد توجه قرار گیرد و در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

مطهری: دو اشتباه در نحوه گران کردن بنزین

علی مطهری نوشت: «در این که برای قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور باید فکری کرد تا آثار سوء ارزان بودن آنها مانند قاچاق سوخت از بین برود تردیدی نیست اما نحوه اجرای آن بسیار مهم است.

به نظر من در اقدام اخیر دو اشتباه رخ داد، یکی مربوط به مرجع تصمیم‌گیر است. حیطه تصمیم‌گیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صرفا حل مشکلات فوری و فوتی برای دور زدن تحریم‌ها است که باید حتی با نادیده گرفتن موقت قوانین موجود درباره آنها تصمیم گرفت. تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین از این سنخ مشکلات نیست و لزوما نباید در آن شورا تصمیم‌گیری می‌شد، نمی‌شود نمایندگان مجلس از نوع تصمیم درباره قیمت بنزین بی‌اطلاع باشند و پاسخی‌ برای موکلان خود نداشته باشند، گرچه اجازه کلی آن را به دولت و نه به شورای عالی سران قوا داده‌اند.

اشتباه دیگر مربوط به شیب تند این تصمیم است، من خودم در جریان بررسی بودجه ۹۸ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را دادم اما به این صورت که تا ۸۰ لیتر به همان قیمت ۱۰۰۰ تومان و از آن بالاتر ۳۰۰۰ تومان، ولی تصویب نشد.

البته اینها دلیل نمی‌شود که عده‌ای نظم عمومی را به هم بزنند و احیانا به اموال عمومی آسیب برسانند و باعث خوشحالی آقای ترامپ و نتانیاهو شوند.»

 تابش: جلسه فوق‌العاده مجلس برای بررسی افزایش قیمت بنزین تشکیل شود

محمدرضا تابش،‌ با اشاره به برخی اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین گفت: اگر افزایش قیمت بنزین به زعم سران سه قوه اجتناب ناپذیر بود باید همه جوانب امر را در نظر می‌گرفتند و با توجیه مردم به روش بهتری آن را به مرحله اجرا می‌گذاشتند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: از آقای لاریجانی استدعا دارم همین امروز بعد از ظهر و یا امشب فراخوانی بدهند و جلسه فوق‌العاده مجلس را تشکیل دهند تا با توجه به فشارهای اقتصادی و معیشتی که در سایه تحریم به مردم وارد شده و همچنین جو روانی منفی که افزایش قیمت بنزین در جامعه ایجاد کرده از سران سه قوه و اعضای شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دعوت کنند تا دلایل اتخاذ تصمیم خود را اعلام کنندو نهایتا هر آنچه مجلس تصمیم گرفت برای بازگرداندن آرامش به مردم اجرایی شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: نگذاریم با دفع وقت یک موضوع اقتصادی تبدیل به یک مسئله سیاسی و خدای نکرده امنیتی شود که جبران آن سخت است و بدخواهان نظام را خوشحال می‌کند.

تابش در پایان گفت: ما باید تنگناها و مشکلاتی که دولت در شرایط فعلی با آن روبروست را درک کنیم و این موضوع محملی برای تسویه حساب جناحی و سیاسی نشود چرا که در غیر اینصورت همه مسئولان و مردم از آن متضرر خواهند شد.

رحیمی: اکثر نمایندگان، مخالف هرگونه افزایش قیمت ⁧ بنزین ⁩ و سهمیه‌بندی بوده‌اند

علیرضا رحیمی در حساب توییتری خود نوشت: «‏سه شنبه هفته گذشته (۲۱ آبان دو روز قبل از اعلام رسمی ⁧ افزایش قیمت بنزین) قبل از جلسه علنی ⁧ مجلس، آقای ⁧ لاریجانی ضمن طرح مباحث مربوط به بودجه سال آینده، نمایندگان را از تصمیم افزایش قیمت ⁧ بنزین مطلع کرد اما حرفی از زمان دقیق اجرای آن گفته نشد.

نمایندگان در جریان تصمیم افزایش قیمت قرار گرفتند ولی کسی از زمان دقیق اجرا مطلع نبود. نمایندگان در جلسات قبلی غیر علنی ⁧ مجلس ⁩ در ماه‌های گذشته که موضوع ⁧ بنزین ⁩ مطرح بود و رای استمزاجی برای گزینه‌های مختلف گرفته شد هم با افزایش قیمت و هم با ⁧ سهمیه‌بندی ⁩ بنزین مخالف بودند.

در جلسه سه‌شنبه فقط تصمیم افزایش قیمت به ⁧ نمایندگان ⁩ اطلاع داده شد. البته نارضایتی مردم از افزایش قیمت ⁧ بنزین ⁩ خصوصا در شرایط جاری تورمی در جلسات به اطلاع تصمیم‌گیرندگان رسانیده شد. ⁧ رئیس قوه قضاییه ⁩ نیزمخالفت خود با افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد تا تاکیدی بر تصمیم اجماعی ⁧ سران قوا ⁩ باشد.

عده‌ای بدنبال سیاسی‌کردن بنزین در آستانه ⁧ انتخابات ⁩ هستند. با اینکه اکثر نمایندگان ⁧ مجلس، مخالف هرگونه افزایش قیمت ⁧ بنزین ⁩ و سهمیه‌بندی بوده‌اند اما مخالفان دولت در سایه نارضایتی ⁧ مردم ⁩ بر این ⁧ موج ⁩ مسابقه سیاسی گذاشته‌اند، یکی نامه‌نگاری می‌کند و دیگری طرح ⁧ دوفوریتی ⁩ را تلفنی خبر می‌دهد.»

کولیوند: مجلس برای خروج از فضای کنونی طرح سه فوریتی دارد

محمدجواد کولیوند گفت: مجلس شورای اسلامی در حال آماده‌سازی یک طرح سه فوریتی یا دوفوریتی در خصوص بنزین است تا این موضوع مدیریت شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در هر حال باید دولت را مجاب کند تا به مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر توجه شود.

وی ادامه داد: مطمئناً فردا مجلس به یک راه حل عقلانی و منطقی برای جمع شدن کار خواهد رسید.

کولیوند در خصوص اتفاقاتی که امروز در برخی از شهرهای کشور و کلانشهر کرج رخ داد هم گفت: بالاخره وقتی نارضایتی‌هایی رخ می‌دهد این نارضایتی‌ها به شوارع اصلی کشیده می‌شود؛ اعتقاد من این است برای تصمیم‌گیری‌های این چنینی باید هم جوانب را در نظر گرفت و هم مردم را در جریان قرار داد؛ چون مردم شرایط کشور را درک می‌کنند و کمک خواهند کرد.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در پایان گفت: در هر حال مجلس فردا یک تصمیم خوب و منطقی برای خروج از این فضا خواهد گرفت.

بیگلری: افزایش قیمت بنزین در جلسه فردای مجلس بررسی می‌شود

«محسن بیگلری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فردا در مجلس چه به صورت غیرعلنی و چه به صورت علنی موضوع افزایش قیمت بنزین مورد بررسی قرار می‌گیرد. موضوع افزایش قیمت بنزین حدود دو ماه قبل در مجلس مطرح شد و نمایندگان با آن مخالفت کردند. از مردم تقاضا دارم که خونسردی خود را در این باره حفظ کنند و مطمئن باشند که مجلس فردا تصمیم خوبی را در جهت حفظ حقوق مردم خواهد گرفت.

یوسف نژاد: طرح دوفوریتی مجلس برای توقف افزایش قیمت بنزین

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس گفت: جمعی از نمایندگان در حال تهیه یک طرح دو فوریتی هستند که قیمت بنزین به قبل از روز ۲۴ آبان ماه برگردد. بر اساس این طرح  هرگونه افزایش قیمت بنزین در حد تورم و آن هم در سال‌های آتی و با نظر مجلس اعمال خواهد شد. این طرح که از سوی اعضای فراکسیون امید پیگیری می‌شود، فردا (یکشنبه) به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

سلحشوری: مجلس دیگر در راس امور نیست، مجلس را تعطیل کنید

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید و نماینده تهران در توئیتر نوشت: از وقتی بنزین گران شده، مردم در تماس های مکرر ابراز نگرانی می کنند. هموطنان عزیز؛ مدتهاست مجلس دیگر در راس امور نیست. این موضوع در جلسه سران قوا تصمیم گیری شده. همین یک رکن دموکراسی را نیم بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید؛ خودش اقتصاد مقاومتی است.


ذوالنور: طرح دو فوریتی برای لغو تصمیم گران شدن بنزین

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که گران کردن بنزین بدون اطلاع مجلس خلاف قانون است، گفت: مگر مردم ما دزد و بیگانه هستند که با آن ها غافلگیرانه برخورد می‌کنیم؟

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، در باره مصوبه سران سه قوه کشور برای افزایش نرخ بنزین در کشور، اظهار داشت: من نمی‌دانم سران قوا امضا کردند یا نه، چون از جزئیات جلسه آنان اطلاعی ندارم، اما ما صد در صد با این موضوع مخالفت می کنیم.

وی گفت: بحث گران شدن بنزین باید در قالب یک طرح جامع باشد و تمام جوانب در آن رعایت شود؛ و اگر بودجه افزایش پیدا کند معلوم شود کجا می رود و این بودجه چقدر است؛ اصولا این مجلس است که باید بودجه را تصویب کند و دولت خودش حق ندارد چنین کاری کند و این کار دولت خلاف است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که با این افزایش قیمت بنزین، به گرده مردم فشار می آید، گفت: در یک طرف قیمت بنزین زیاد می شود اما از آن طرف صد جور دیگر هزینه هایی به دوش مردم می آید که سنگینی آن خیلی بیشتر از پولی است که دولت می خواهد به آن ها بدهد؛ لذا این کار نیاز به کارشناسی مشترک دولت و مجلس دارد و باید در یک فضای کاملا کارشناسی با حضور مجلس و دولت بررسی شود؛ سیر تصویب آن انجام شود و نظارت بر اعتبارات درآمدی صورت گیرد؛ همچنین عوارضی که این کار دارد مشخص شده و معلوم شود در چه ابعادی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی گفت: آقایان می گویند افزایش قیمت بنزین روی جنس کارخانه اثر نمی‌گذارد، اما سئوال این است که کارگری که تا حالا هزار تومان حقوق می گرفته و صد تومان کرایه می داده آیا از این به بعد کرایه‌اش افزایش پیدا می کند یا نمی‌کند؟ حقوقش اضافه می‌شود که بتواند کرایه بدهد؟ اگر می خواهد یارانه اش افزایش پیدا کند آیا این مسئله افزایش سایر هزینه های زندگی را جبران می کند یا نمی کند؟ ما که نمی خواهیم ابرو را درست کنیم چشم را کور کنیم؛ اگر این کارها برای کمک به مردم و رضایت مردم است باید تمام ابعادش دیده شود که فشار به گرده مردم نیاید.

ذوالنور در پاسخ به این سؤال که اگر مجلس از اقدام سران سه قوه برای گران کردن بنزین قانع شد، چگونه می توان مردم را هم اقناع کرد؟ گفت: مجلس قانع نخواهد شد و اگر هم قانع شود با رأی قانع می شود؛ حرف بنده این است که جناب آقای رئیس مجلس اگر می خواهند تصمیمی در جلسه سران قوا بگیرند، باید قبل از آن، در مجلس این تصمیم را با نمایندگان به شور بگذارد و بر اساس نظر نمایندگان در جلسه سران قوا تصمیم گیری کنند؛ یعنی خود رئیس مجلس به تنهایی برای امور به این مهمی نمی تواند تصمیم گیری کند؛ علی القاعده اگر دولت این مسئله را به سران قوا آورده، با کابینه اش این موضوع را کارشناسی کرده است اما رئیس محترم مجلس، کجا با نمایندگان مشورت کرده که در این مورد نظر داده؟ ما می گوییم موضوع باید کاملا کارشناسی شود، چون فشار به مردم می آید.

وی با تأکید بر این که اگر قرار است کار مهمی مثل گران کردن بنزین صورت گیرد، باید از قبل به اطلاع مردم برسد، تصریح کرد: مگر مردم ما دزد و بیگانه هستند که با آنها غافلگیرانه برخورد می کنیم؟ آقایان اعلام کنند ۶ ماه دیگر یا ۵ ماه دیگر یا ۲ ماه دیگر میخواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم تا مردم بر اساس آن زندگی شان را تنظیم کنند؛ مثلا ماشینی دارد در ساعت ۲۳:۵۸ بنزین می زند اما حساب کتابش افتاده در ساعت ۰۰:۰۱ و بعد ممکن است پول بنزین گران شده را نداشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که باید موضوعات به مردم اطلاع رسانی شود و باید مردم را محرم دانست و باید به مردم ارزش داد، گفت: باید در مورد این موضوعات بحث های کارشناسی و اقناعی صورت گیرد که در زندگی مردم تأثیر منفی نگذارد.

وی گفت: اگر دولت مدعی است که می خواهد پولی از بابت گران کردن بنزین به ۶۰ میلیون نفر بدهد، از نظر کارشناسی اثبات شود این پول دادن به نفع مردم است؛ همین طوری نمی شود این حرف ها را زد؛ چون وقتی بنزین گران می شود، فقط خود بنزین نیست، بلکه تبعات منفی دیگری روی زندگی مردم می گذارد؛ لذا معتقدم این کار عجولانه، بی حساب کتاب و نسنجیده انجام گرفته است در حالی که باید بررسی جامع شود و طرح به شکل های مختلفی مطرح شود که این پول از جیب پولدارها گرفته شود و مردم دیگر، مستثنی شوند و به آن ها فشار نیاید.

ذوالنور افزود: ما طرح و نظر داریم و الان من نمی توانم در یک گفت وگوی با یک رسانه این را مطرح کنم، چون طرح کارشناسی است و ابعاد مختلف دارد؛ اما ما روی این موضوع از قبل کار کردیم؛ جوری که مطلقا به قشرهای پایین فشار نیاید و ما بیاییم از جیب پولدارها بگیریم و حل مشکل بی پول ها را انجام دهیم؛ چرا ثروتمندان بی دلیل بهره مند شوند و این هایی که ضعیف هستند بی دلیل بی بهره باشند؟ من برای این موضوع حرف داریم و کار کردیم و طرح داریم؛ می شود کار را به شکلی اجرا کرد که مطلقا فشاری به مردم نیاید؛ اجالتا با این اقدام دولت مخالفت کامل و صد در صدی دارم.

وی با اشاره به انتشار کلیپ سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مصرف بالای بنزین در کشور و لزوم اقدام دولت برای رفع این مشکل، گفت: رسانه های موافق دولت می خواهند بار را از دوش دولت بردارند و بر دوش رهبری و دیگران بندازند؛ این کار مغرضانه است؛ این همه رهبری راجع به اصول ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی صحبت کردند، چرا آن ها را اجرا نمی کنند؟ چرا فقط این موضوع؟ ضمن این که این فرمایشات مقام معظم رهبری برای چند سال پیش است؛ مقام معظم رهبری درست موضع گیری کردند؛ ایشان می فرمایند ساماندهی مسئله مصرف بنزین و ما هم موافق ساماندهی هستیم؛ یعنی به مردم ضعیف فشار نیارد و آن هایی که بی خود از کیسه مردم می خورند، جلوی شان گرفته شود؛ برای همین است که می گویم طرح داریم؛ آن که رهبری می فرمایند ساماندهی است نه این اقدام غافلگیرانه و نسنجیده که یکباره صورت گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه یک طرح دو فوریتی برای مخالفت با گران شدن بنزین در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: بنده تلفنی از تعدادی از نمایندگان مجلس نظر خواهی کردم و تماما پیامک های شان را حفظ کردم و نگه داشتم؛ همه این نمایندگان تأکید داشتند بعنوان موافق این طرح دو فوریتی اسمشان نوشته و ثبت شود و لذا در اولین ساعات یکشنبه که مجلس آغاز به کار می کند، این طرح را در هیئت رئیسه اعلام وصول خواهم کرد و این کار را پیگیری می کنیم که این مسئله گران شدن بنزین متوقف شود تا در یک فرصت مناصب و با کارشناسی، با نظر مجلس و کارشناسان اقتصادی، این موضوع به طور جامع بررسی شود و همان نظر مقام معظم رهبری که ساماندهی است اتفاق بیافتد نه افزایش قیمت بنزین که یکباره انجام شد.

صادقی: طرح فوریتی فراکسیون امید برای توقف افزایش قیمت بنزین

محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در صفحه توییتر خود نوشت:  «‌در جلسه فوق‌العاده هیأت رییسه فراکسیون امید طرح فوریتی بازگشت ‎قیمت بنزین به قیمت قبل از ۲۴ آبان تصویب و تقدیم مجلس شد.»

وی افزود: «طبق این طرح هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید در قالب لوایح بودجه سنواتی به تصویب مجلس برسد.»


یوسفیان ملا: همه شوکه شدیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ که فردا خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هرگونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا در بیان ارزیابی خود از تاثیرات مثبت و منفی افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد جامعه گفت: همه اعتقاد بر این است که هزینه تولید بنزینی که عرضه می‌شود به مراتب بیشتر از قیمت عرضه شده آن است.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم ادامه داد: از طرف دیگر هر کسی قدرت خرید خودروی بیشتری دارد می‌تواند از این یارانه‌ها بیشتر استفاده کند. این یک واقعیت است که یک خانواده ممکن است چند خودرو داشته باشد و در نتیجه از این یارانه‌ها بیشتر استفاده کند و یک خانواده ممکن است حتی یک موتورسیکلت هم نداشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همه اعتقاد داریم که توزیع یارانه‌ها در اینجا عادلانه نیست اما افزایش قیمت هم باید حساب و کتاب داشته باشد.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم قیمت بنزین به ازای هر لیتر ۸۰ تومان بود. در برنامه پنج ساله سوم توسعه هم مصوبه‌ای آوردند که دولت سالانه قیمت بنزین را ۲۰ درصد افزایش دهد که بعد از پنج سال ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به نرخ برسد. اگر پنج سال افزایش قیمت می‌دادند تقریبا سر به سر می‌شد.

نماینده مردم آمل اظهار داشت: اشتباهی که دوستان اصولگرای ما در مجلس هفتم کردند این بود که طرح تثبیت قیمت‌ها را دادند که هنوز هم در مجلس هست. در این طرح استدلال کردند که با توجه به اینکه این افزایش قیمت (بنزین) بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد بنابراین نباید حتی همان ۲۰ درصد را هم افزایش دهیم و این طرح در صحن علنی رأی آورد.

یوسفیان ملا افزود: با رأی آوردن این طرح آن بخش از قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه عملا اجرا نشد در نتیجه هر سال در کمیسیون تلفیق بحث بنزین شروع می‌شد. اختیاری که هر سال به دولت می‌دادند این بود که دولت می‌تواند با در نظر گرفتن چند پارامتر افزایش دهد که از جمله آن پارامترها رصد کردن وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور بود.

وی با اشاره به یک جلسه غیرعلنی در مجلس دهم گفت: در آن جلسه غیرعلنی یک رأی‌گیری استمزاجی و به عنوان مشورت و نه رأی‌گیری قطعی گرفتند و در آنجا سه پیشنهاد مطرح شد؛ اولین پیشنهاد این بود که قیمت بنزین واقعی شود که همه رأی منفی دادند. پیشنهاد دوم این بود که گفتند (قیمت بنزین) فقط امسال تغییر نکند، بازهم همه گفتند خیر. در نهایت رأیی که نمایندگان دادند این شد که قیمت بنزین به هیچ وجه در سال ۹۸ تغییری نداشته باشد. این جلسه در حدود بعد از قانون بودجه ۹۸ تشکیل شد.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: الان به طور ناگهانی این اتفاق افتاد و مجلس اصلا در جریان نیست و اطلاعی ندارد بلکه سران سه قوه تصمیم گرفتند.

یوسفیان ملا با اشاره به یک طرح که خود طراح آن است، گفت: ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ که فردا خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هرگونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود. این طرح توقف است چراکه افزایش داده‌اند و الان نمی‌توانیم بگوییم ممنوعیت افزایش. ما می‌خواهیم تقاضای توقف آن را کنیم یعنی به حالت قبل برگردد.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز به امضای نمایندگان نرسیده است، گفت: طرح نوشته شده، ما با همکاران به صورت تلفنی مشورت کردیم و با اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران هم روز گذشته در جلسه‌ای صحبت کردیم و در رابطه با این مسئله توافق کردیم که انشاالله فردا در صحن رأی بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: در ابتدا باید یک رایزنی با عموم نمایندگان داشته باشیم و اگر شد برای این طرح امضا بگیریم. این طرح توقف است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نباید اینگونه عجولانه و ناگهانی اتفاقی بیفتد که هیچ نماینده مجلسی هم اطلاع نداشته باشد که قیمت در حال افزایش است و مسئولان هم ندانند و حالت غافلگیری پیش بیاید. با هرکسی از نمایندگان که صحبت کردیم گفتند که ما به این طرح رأی می‌دهیم.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی در پاسخ به اینکه چرا در دولت‌های نهم و دهم که افزایش قیمت بنزین را داشتیم اینچنین به دولت انتقاد نمی‌شد، در حالی که تصمیم فعلی نیز دلایل اقتصادی خود را دارد، گفت: این تصمیم الان بیشتر جنبه اجتماعی دارد ما هم از بی‌اطلاعی همه شوکه شدیم.

وی با اشاره به زمان انتخابات گفت: الان زمان مناسبی نبود. اگر هدف کمک کردن به قشر آسیب‌پذیر بود، می‌توانستند راه‌های دیگری را هم بروند حتما نیاز نبود که به این نحو عمل شود.

این نماینده مجلس دهم درباره انتقادات برخی شخصیت‌ها از جمله محمود احمدی‌نژاد به دولت در پی این تصمیم گفت: مسئله همین ناگهانی انجام دادن است. باید اطلاع می‌دادند. بسیاری از مسائل با اطلاع و برنامه‌ریزی حل می‌شد شاید برخی بگویند که اگر اطلاع می‌دادیم مخالفت می‌شد، خب همه نظر می‌دادند. آقایان می‌توانستند تصمیم نهایی را بگیرند. این بی‌اطلاعی و بی‌توجهی که به مسئولان دست‌اندرکار از جمله اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس شده بیشتر به مسئله دامن زده است.

آقاپور: رئیس مجلس بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان مصوبه سهمیه‌بندی بنزین را امضا کرد

معصومه آقاپور،‌ درباره افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: متاسفانه یک سیاست شتاب‌زده اتفاق افتاد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون چندین بار تصمیم به افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین داشتند که ما نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن جناح سیاسی با آن مخالفت کردیم. تاکنون سه سناریو مطرح شده که با مخالفت نمایندگان مواجه شده بود. باید گفت با این تصمیمی که گرفته شد اقتصاد ایران که نفس نفس می‌زند از نفس خواهد افتاد.

نماینده شبستر درباره این که مصوبه با امضاء سران سه قوا تصویب شده است و رئیس مجلس هم آن را امضاء کرده است، گفت: بله امضاء رئیس مجلس بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان صورت گرفته است.

میرزایی: افزایش قیمت بنزین تصمیم سران سه قوه بود


جلال میرزایی، نمایند مجلس نیز درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا سهمیه‌بندی باتوجه به شرایط کشور اتخاذ شده است، گفت: کشور این روزها در شرایط خاصی قرار دارد سران سه قوا هم با رصد همین شرایط موجود تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفتند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صرفا برای بحث تامین کسری بودجه نیست؛ چرا که بخشی از این درآمد صرف خانواده‌های نیازمند خواهد شد تا از لحاظ معیشتی و گذران زندگی فشار کمتری را تحمل کنند. تمامی جوانب برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده است، چه بسا اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد شاید دولت مجبور می‌شد برای تامین بخشی از هزینه‌ها پول بدون پشتوانه به چاپ برساند که این اتفاق آثار تورمی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

میرزایی درباره این‌که افکار عمومی این افزایش و سهمیه‌بندی را از چشم دولت می‌بیند در صورتی که به گفته شما سران قوا این تصمیم را اجرایی کردند،‌ عنوان کرد: برای اولین بار در یک اجماع سران سه قوه رأی به یک مسئله دادند و آن افزایش و سهمیه‌بندی بنزین بود.

وی در پاسخ به این سوال که شاید گروه ضدانقلاب و برخی از جریان‌ها بخواهند از این جریان بهره ببرند و مانند اتفاقی که در گذشته افتاده است، از افکار عمومی سوءاستفاده کنند، گفت: هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی آثار و تبعاتش روی معیشت شهروندان تاثیرگذار است، کشور هم راه‌های مختلفی پیش رو نداشت که بتواند از محل آن‌ها کسری بودجه را تامین کند.  انتظار است دولت سبد حمایتی را که وعده داده است اجرایی کند زیرا این امر روی اعتماد شهروندان و آرامش جامعه تاثیرگذار است.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای دولت را فقط مسئول افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین می‌دانند،‌ اظهار کرد: جبهه‌گیری در برابر دولت درست نیست، ما در مجلس هستیم و می‌دانیم افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تصمیم سران سه قوه است و خلاف این هم اعلام نشده، بنابراین لازم است که سخنگوی شورای عالی اقتصادی در این موضوع موضع درستی بگیرد.

وی درباره این که جریانی در داخل کشور افزایش قیمت بنزین را دستاوزیر انتخابات آغاز نشده کرده‌اند و از آن برای تخریب دولت و سایر جریان‌های حامی قوه مجریه استفاده می‌کنند،‌ گفت: همکاری خوبی بین نهادهای مختلف برای اجرایی شدن این سیاست طی چند روز گذشته شکل گرفته بود اما اینکه یک جریان سیاسی در آستانه انتخابات قصد بهره‌برداری دارد، ما باید حواسمان باشد. دستگاه‌های نظارتی باید دقیق شوند افرادی که می‌خواهند بدون توجه به منافع و امنیت ملی از مسائل بهره‌برداری انتخاباتی کنند صلاحیت حضور در نهادهای نظارتی را ندارند، از این رو باید دقت شود این اشخاص قدم به مجلس نگذارند.

قاضی زاده هاشمی: استانداران خواستار تعویق طرح گرانی بنزین بودند؟

یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه استانداران خواستار به تعویق افتادن اجرای طرح افزایش نرخ بنزین بودند، گفت: قوه قضائیه با دولت مکاتبه کرده بود که باید افکار عمومی اقناع‌سازی شود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین نکاتی را اعلام کرد و نمایندگان مخالفت خود را اعلام کردند، گفت: طبق قانون، تعرفه‌گذاری و نرخ گذاری برعهده دولت است. فقط باید در قالب لایحه بودجه، محل درآمدها و هزینه ها به تأیید مجلس برسد. طبق قانون، ۵۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها باید به صورت نقدی به مردم پرداخت شده و ۵۰ درصد دیگر در بخش های دیگر مانند سلامت و تولید توزیع شود. کل منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، سؤال اینجاست که اگر دولت می‌خواهد کل منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را به مردم بدهد، چرا قیمت بنزین را افزایش داد؟

وی ادامه داد: قیمت واقعی هر لیتر بنزین حدود ۸ هزار تومان است. افزایش قیمت بنزین به ۳ هزار تومان تأثیری در کاهش قاچاق سوخت ندارد، زیرا تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد سود قاچاقچیان کاهش یافته است و هنوز سود کلانی برای قاچاق سوخت وجود دارد. در ماه های اخیر تورم سیر نزولی داشته و رشد اقتصادی از حالت منفی خارج شده بود، چرا دولت با وارد کردن شوک دیگری به اقتصاد کشور، به افزایش تورم دامن زد. انگیزه واقعی دولت برای افزایش قیمت بنزین چیست؟

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بر اساس شنیده ها قوه قضائیه رسما با دولت مکاتبه کرده و اعلام کرده است که پیش از افزایش قیمت باید تمهیدات رسانه ای برای اقناع سازی افکار عمومی انجام شود و با مردم صحبت شود تا مردم مطلع باشند. در زمان آقای احمدی‌نژاد برای افزایش قیمت بنزین ۶ ماه دولت و وزرا با مردم صحبت کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهارداشت: استانداران و فرمانداران نیز خواستار به تعویق افتادن اجرای این طرح بودند. دستگاه های امنیتی نیز نسبت به افزایش قیمت بنزین هشدار داده بودند. برخی معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه قیمت سوخت را افزایش داده است، این در حالی است که دولت همه پول افزایش قیمت بنزین را به صورت یارانه نقدی پرداخت خواهد کرد.اگر دولت سهمیه بندی بنزین را انجام می داد و کارت سوخت جایگاه داران را حذف می کرد، می توانست مصرف سوخت را کنترل کند و نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود. انگیزه واقعی دولت از این کار مشخص نیست.

مازنی: نمایندگان در جریان افزایش قیمت نبودند؟

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس در توییتر شخصی خودش نوشته است: افزایش قیمت بنزین حتی اگر توجیه اقتصادی داشته باشد به هیچ وجه توجیه اجتماعی ندارد. نمایندگان مجلس نه از اصل موضوع اطلاعی داشتند و از جزئیات طرح نیز مطلع نبودند. فردا در صحن علنی، فراکسیون امید در کنار مردم خواهد بود".

نظر شما