شناسهٔ خبر: 36289067 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیر یک استارت‌آپ مطرح کرد

بازی‌های دیجیتالی حکم دارو برای کودکان اوتیسم را دارند

مدیر یک استارت‌آپ حوزه بازی سازی گفت: برخی بازی‌های دیجیتالی که زیر نظر مشاور باشد حکم دارو را برای کودکان اوتیسم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیش از سه سالگی بروز می‌کند و مبتلایان به آن در برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی و تعاملات اجتماعی ضعف دارند. اختلالی که ارتباط با دنیای بیرون را دشوار می‌کند؛ بنابراین محققان به دنبال مسیر‌هایی برای بهبود علائم این بیماران هستند. بازی‌های رایانه‌ای ابزاری کارآمد در این مسیر هستند.

«اوتیسم» نوعی اختلال در ارتباط و خوددرماندگی است. دیدن حرکات تکراری (دست زدن) یا مقاومت در مقابل تغییر در آن‌ها دیده می‌شود. درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما با دارو می‌توان به بهبود کمک کرد.

اکنون روش‌های دیگری علاوه بر دارو درمانی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به اوتیسم در حال توسعه است. کودکان اوتیسمی نیاز دارند انواع مختلفی از تعاملات را آموزش ببینند، که می‌تواند شامل فعالیت‌های ساده مانند مسواک زدن، ظرف شستن نیز باشد. یک کودک با درک ضعیف و مهارت‌های ارتباطی پایین می‌تواند در انجام بعضی فعالیت‌ها نا امید شود. تولید بازی‌های دیجیتالی راهکاری است که به کمک آن می‌توان به ارتقا و تقویت مهارت‌ها در این بیماران کمک کرد.

محققان با راه اندازی یک استارت‌آپ مستقر در مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس مشغول فعالیت در این زمینه هستند. آن‌ها تا کنون ۳ بازی در ۳ سطح مختلف برای این بیماران طراحی کرده اند.

«بازی‌های رومیزی برای کودکان مبتلا به اوتیسم را به صورت الکترونیکی بازسازی کردیم. در این صورت دسترسی به بازی در خانه نیز امکان پذیر است و از سویی امکان ارزیابی توسط کمک درمانگر نیز وجود دارد.»

حورا تجریشی مدیر این استارت‌آپ با بیان این مطلب ادامه داد: درگیری اعضای خانواده نیز در این بازی‌های دیجیتالی هدفمند شاهد هستیم. همچنین می‌توان بازی‌ها را برای هر کودک شخصی سازی کرد تا مراحل بهبود سریع‌تر طی شود. با این بازی‌ها علائم بیماری رو به سوی بهبود می‌روند. یعنی باعث افزایش تمرکز، افزایش برقراری ارتباط و افزایش شناخت حالات عاطفی در بیماران می‌شود.

به گفته تجریشی، درمانگر در این شیوه فعالیت بیمار را رصد می‌کند و به او امتیاز می‌دهد. اگر بیمار ارتقا داشته باشد وارد مرحله بعد و بازی دیگر می‌شود. در حال حاضر ۳ بازی در ۳ سطح تولید کردیم و تا پایان سال و نیمه اول سال آینده آن به ۱۰ بازی افزایش می‌دهیم.

وی با بیان این‌که این بازی‌های تولید شده توسط این استارت‌آپ بیمار را کنترل می‌کند و همچون دارو برای آن است، گفت: بازی‌هایی برای این منظور در بازار وجود دارد. اما بر مبنای نیاز کودک نیستند و تیم مشاوره و روانشناس در اغلب آن‌ها حضور نداشته است. همچنین این بازی‌ها بازخوردی برای خانواده‌ها ندارد.

تجریشی همچنین بیان کرد: ما تعامل خوبی با مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم و در فراخوان نوپای همگرای شرکت کردیم. حضور در دوره پیش شتابدهی این مرکز فرصتی را فراهم کرد تا رشد کنیم و بازارسازی خوبی برای محصول خود داشته باشیم.
 

نظر شما