شناسهٔ خبر: 36062386 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

چند خبر از صدا و سیما

صاحب‌خبر -

فرزین محدث مهمان «کتاب‌باز» می‌شود

امشب سه‌شنبه ۳۰ مهرماه، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز» ساعت ۲۰ میزبان فرزین محدث، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما و مدرس فن‌بیان و بدن است.
فرزین فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۸ وقتی ۲۰ ساله بود در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر با میکائیل شهرستانی شروع کرد؛ او بعد از چندین تجربه در سال ۸۲ اولین جایزه خود را از جشن خانه تئاتر گرفت.

اولین تجربه فرزین محدث در تلویزیون با سریال «پرانتز باز» در سال ۸۸ شروع شد، او با فیلم «مارملوک» در سال ۸۲ وارد عرصه سینما شد.

از آخرین فعالیت‌های بازیگری محدث می‌توان به حضورش در سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری اشاره کرد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

 

پخش بازی گالاتاسارای-رئال مادرید از لیگ قهرمانان اروپا

رقابت گالاتاسارای-رئال مادرید امشب سه شنبه ۳۰ مهر از ساعت ۲۲:۳۰ به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می شود.
این دیدار از سری رقابت های لیگ قهرمانان اروپا UEFA Champions League است که در استادیوم ترک تلکام آرنا شهر استانبول ترکیه برگزار می شود.
گزارشگر این دیدار فرشاد محمدی مرام است که با اجرای رضا جاودانی از ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد.
این مسابقه در قالب برنامه گزارش ورزشی کاری از گروه ورزش شبکه سه سیما به تهیه کنندگی حسین زکایی است که مسابقات لیگ باشگاهی در کشورهای اروپایی ،لیگ قهرمانان اروپا و رقابت های ملی ودوستانه خارجی را پوشش می دهد.

 

سوت زنی و گزارشگری فساد از موضوع امشب پایش

برنامه «پایش» امشب به بررسی موضوع «سوت زنی و گزارشگری فساد در دنیا» می پردازد.

«پایش» امشب با حضور مهدی غیرت مند کارشناس مبارزه با فساد، به بررسی سوت زنی و گزارشگری فساد در دنیا و موانع پیش روی آن می پردازد.سوت زنی به ارائه گزارش فساد از سوی مردم به مقامات دولتی بعنوان کاراترین روش برای مقابله با فساد است. در بخش دوم این برنامه نیز با دعوت از سه جوان موفق، الزامات محیط کسب و کار بررسی خواهد شد.

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که با اجرای سعید توکلی، یک شنبه ها و سه شنبه ها، ساعت ۱۹:۴۵ به‌طور زنده پخش می شود.

 

اولین مستند از کُردهای سوریه در تلویزیون

جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» به بررسی اتفاقات چند هفته اخیر در سوریه و حمله ترکیه به شرق فرات می‌پردازد.

از چند هفته پیش نیروهای نظامی ترکیه به شرق فرات حمله کرده و کُردهای مستقر در سوریه را هدف حملات خود قرار دادند. حمله نظامی ترکیه به کُردها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و حتی بسیاری از این واکنش‌ها بعد بین‌المللی پیدا کرد و وارد دیگر عرصه‌ها شد؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ابتدا خبر از تحریم ترکیه داد و سپس در اقدامی عجیب آن را پس گرفت. همچنین بسیاری از هواداران فوتبال در دنیا خواستار اخراج بازیکنان ترک از تیم‌های خود شده و اینگونه آن را محکوم کردند. دولت سوریه نیز نسبت به این حمله نظامی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

ماجرای حمله ترکیه به شرق فرات از ماه‌ها قبل کلید خورده بود و رجب طیب اردوغان از مدتی پیش زمزمه‌های حمله را آغاز کرده بود. اوج صحبت‌های او در مجمع عمومی سازمان بین‌الملل بود که اراده ترکیه برای حمله به شرق فرات را اعلام کرد.

این قسمت از برنامه «۳۶۰ درجه» به بهانه این موضوع به سراغ کارشناسان بین‌الملل رفته و آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

 

«روایت نامیرا» در «شب روایت»

اولین قسمت از فصل سوم «شب روایت» از مجموعه شب های هنر، امشب ساعت ۲۲ با اجرای مسعود دیانی روی آنتن می‌رود.
اولین قسمت از فصل سوم «شب روایت» امشب با موضوع بررسی روایت‌های اربعینی و کتاب “نامیرا” پخش می شود.در این قسمت مسعود دیانی مجری برنامه با صادق کرمیار نویسنده‌ی کتاب “نامیرا” به گفتگو می‌نشیند .
“نامیرا” داستانی شخصیت محور درباره ی واقعه ی عاشورا است. داستان درباره پیوستن عبدالله بن عمیر به سپاه امام حسین علیه سلام که در آن دختر و پسر جوانی از اهالی کوفه به دلیل رفتارهای متناقض بزرگان کوفه، بین حمایت از امام حسین(ع) و یزید دچار تردید می شوند و بدون منفعت طلبی برای کشف حقیقت تلاش می کنند.این کتاب توانسته است جایزه ی ادبی جلال آل احمد و جایزه ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را هم به خود اختصاص دهد.
در بخش«لذت متن» مرتضی صفائی خوانش بخش‌هایی از کتاب “آفتاب در حجاب “به قلم سید مهدی شجاعی را بر عهده دارد .
امیررضا دلاوری بازیگر سرشناش کشورمان این هفته اجرای بخش «معرفی کتاب» برنامه «شب روایت» را عهده دار است که به معرفی مجموعه‌ی سه جلدی “روایت براده ها” با موضوع اربعین می‌پردازد.
آیتم «سرنوشت» نوشته‌ی مسعود دیانی،آیتم معرفی مهمان و بخش خبر از دیگر قسمت های این مجله شبانگاهی است.
«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که در دو فصل روی آنتن رفت و پخش فصل سوم آن از امشب (سه شنبه ۳۰ مهر) ساعت ۲۲ آغاز می‌شود.

مناظره موافقان و مخالفان انتقال آب خزر در «چرخ»

«چرخ» در چهل‌وسومین قسمت از فصل ششم، ساعت ۱۹ امروز، سه‌شنبه ۳۰ مهر، موضوع جنجالی «انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و فلات مرکزی» را بررسی خواهد کرد.
در این قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی «چرخ»، محمود حاج‌زمان، مجری-کارشناس میزِ طبیعت برنامه، با مهندس مجید محمدحسینی (مدیر طرح در شرکت مهاب قدس) و دکتر مهدی فصیحی هرندی (کارشناس سیاست‌گذاری آب) به‌عنوان موافقان و مخالفان طرح انتقال آب خزر گفت‌وگو خواهد کرد.
در چند روز گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد این سازمان با اجرای کلی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده است اما مشروط بر اینکه اگر مجری به تعهدات خود در روند اجرا عمل نکند، بر اساس سند محضری که به امضای دو طرف (مجری و سازمان حفاظت محیط زیست) خواهد رسید، سازمان حفاظت محیط‌زیست روند اجرا را متوقف خواهد کرد. این موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با واکنش منابع طبیعی، نمایندگان مجلس و کارشناسان بسیاری روبه‌رو شده است. هر چند که وزارت نیرو می‌گوید راهی به جز انتقال آب خزر نداریم و سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را تایید می‌کند اما بعضی کارشناسان می‌گویند که در بخش کشاورزی حداقل سالانه ۱۵ میلیارد متر مکعب آب قابل صرفه‌جویی است.
گزارش بهزاد یوسفی موزه طبیعت و حیات‌وحش دارآباد یکی دیگر از بخش‌های چهل‌وسومین قسمت فصل ششم برنامه‌ی «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

«از قلم افتاده» شبکه پرس تی وی و نگاهی به استفاده عربستان از کمک های بین المللی در عرصه سیاست

نحوه استفاده و سود بردن عربستان سعودی از کمک های بین المللی برای پیشبرد جاه طلبی های سیاسی در برنامه این هفته «از قلم افتاده» (Under reported) شبکه پرس تی وی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این برنامه با اشاره به کمک ۳۲ میلیارد دلاری عربستان به سازمان ها و گروه های بین المللی طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ به بررسی اهداف و انگیزه های عربستان از این کمک ها به کشورهای مختلف در جهان از جمله گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و دیگر مناطق جهان، اصلاح و بهبود وجهه از دست رفته خود نزد جهانیان و تضمین ثبات رژیم خود می پردازد.

در ادامه این برنامه ضمن اشاره به توقف کمک های عربستان به یمن در سال ۲۰۱۴ و لبنان در سال ۲۰۱۶ به دلیل عدم توجه این دو کشور به سیاست ها و خواسته های سعودی ها، دریافت بیشترین کمک های مالی از عربستان از سوی مصر، بحرین و اردن به دلیل حمایت از جنایت های سعودی ها و ماجرای قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و حمایت کشورهای منطقه همانند بحرین، اردن، مصر و امارات از عربستان علی رغم وجود شواهدی مبنی بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی مورد نقد و تبادل نظر قرار می گیرد.

«از قلم افتاده» به تهیه کنندگی مهدی عرب پنجشنبه ۲ آبان ساعت ۱۶:۲۰ به وقت تهران به مدت ۱۰ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه جمعه ساعت ۰۳:۰۰ و شنبه ساعت ۰۰:۲۰ و ۰۸:۲۰ ، یکشنبه ساعت ۲۰:۲۰ ، دوشنبه ساعت ۱۴:۲۰ و سه شنبه ساعت ۱۷:۲۰ به وقت تهران پخش می شود.

 

بررسی تبعیض های جنسیتی در اسرائیل در پرس تی وی

بحث و بررسی درخصوص نابرابری و تبعیض جنسیتی در اسرائیل عنوان موضوع برنامه این هفته «داخل اسرائیل» (Israel Inside) است.

این برنامه به تهیه کنندگی حسین الشیماری با نگاهی به وضعیت تبعیض جنسیتی علیه زنان در اسرائیل در بخش های مختلف از جمله آموزش، کار، بهداشت و برخورداری از امکانات اولیه به نقد و بررسی تاثیرات این موضوع به عنوان یکی از نشانه های فروپاشی درونی این رژیم می پردازد.

در این برنامه ضمن واکاوی علل افزایش تبعیض های جنسیتی در اسرائیل طی سال های اخیر درخصوص خشونت های جنسیتی علیه زنان در خانواده و نابرابری در پرداخت حقوق و دستمزد به زنان شاغل در رژیم صهیونیستی بحث و گفت و گو صورت خواهد گرفت.

«داخل اسرائیل» چهارشنبه ۱ آبان ساعت ۰۸:۰۰ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت ۲۱:۰۰ ، پنجشنبه ساعت ۱۵:۰۰، جمعه ساعت ۱۹:۰۰، دوشنبه ساعت ۱۸:۲۰ و سه شنبه ساعت ۲۱:۰۰ پخش خواهد شد.

 

هیسپان تی وی و نگاه «اسلام دات کام» به اخلاق و منش نبوی

الگوی اخلاقی مناسب و منش اسلامی موضوع این هفته برنامه «اسلام دات کام» (Islampuntocom) از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی شد.

اخلاق یکی از وسیع ترین و مؤثرترین ابزارها برای تعامل انسان با دنیای اطراف است و برای دستیابی به موفقیت بزرگ، استفاده از یک الگوی اخلاقی مناسب، راهگشا و مهم محسوب می شود.

از این منظر منش نیکوی پیامبر گرانقدر اسلام حضرت محمد (ص) بالاترین مرتبه اخلاقی برای بشریت است زیرا خداوند بارها در قرآن کریم اخلاق بزرگ نبوی را ستوده که عامل اصلی تأثیر و محبوبیت وی در میان امت اسلامی و جامعه مسلمین بوده است.

این منش نایاب عامل اصلی موفقیت پیغمبر (ص) در تبلیغ دین مبین اسلام شده و علاوه بر تمجید از او برای داشتن خلق خوش، اخلاق اجتماعی پیامبر نیز مثال زدنی و مایه آموزندگی است . موضوعی که برنامه «اسلام دات کام» که سهیل اسعد اجرای آن را برعهده دارد، در این قسمت با توجه بدان، به بحث اخلاق در اسلام و سیره نبوی می پردازد.

«اسلام دات کام» چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه هیسپان‎تی‎وی پخش می شود و پنجشنبه ساعت ۲۰:۳۰ و جمعه ساعات ۰۴:۳۰، ۱۰:۳۰ بازپخش خواهد شد.

 

مستندسازی پرونده های قضایی در «روشنا»

مجموعه «روشنا» با هدف آموزش، اطلاع‌رسانی و پیشگیری از جرایم مبتلابه جامعه؛ تهیه و تولید شده است.

محمد بیگیکارگردان مجموعه «روشنا» با اشاره به اینکه این برنامه در حوزه اطلاع رسانی پیشگیری از جرایم مبتلابه جامعه تهیه و تولید شده، گفت: «روشنا» برنامه ای است که به معضلات اجتماعی می پردازد، ما با مشارکت معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تعدادی از پرونده های قضایی دسترسی داشتیم و چکیده این پرونده ها به صورت فیلم نامه در آمد و بعد از دکوپاژ کردن بخش هایی را با نگاه پیشگیرانه و جذاب تولید کردیم.

وی ادامه داد: پرونده‌های مربوط به لیزینگ خودرو، دفاتر مهاجرتی غیرواقعی، چک، سفته و جرایم مالی، خرید و فروش‌‌های اینترنتی، اتباع بیگانه، کارچاق‌کنی، فروش مال غیر، عدم پرداخت نفقه و … از جمله جرایمی هستند که در این مستند ترکیبی مورد تعمیق قرار گرفته‌اند.

بیگی افزود: ما در دادگاه ها نسبت به سوژه مورد بحث برنامه با هماهنگی دادسرا یک پرونده را به صورت کاملا واقعی در زمان دادگاه با حضور قاضی و شاکی و متشاکی مستند سازی می کنیم. آیتم جذاب دوربین مخفی هم داریم که تقریبا با نگاهی طنز و مردم پسند تولید می شود و مردم را درگیر موضوع می کنیم.

کارگردان «روشنا» با اشاره به اینکه این برنامه رویکرد پیشگیرانه در موضوع جرم دارد، تصریح کرد: نیت ما در تولید این برنامه پیشگیری از وقوع جرم است. به طور مثال در موضوع چک مطرح می کنیم چه مواردی را باید رعایت کنیم تا دچار مشکل نشویم، تمام تلاش ما آگاه سازی مردم است. طرح کلی برنامه ما در ۱۰۰ قسمت آماده شده که امیدواریم با حمایت مدیران شبکه، فصل های دیگر را هم تولید و پخش کنیم.

بیگی درباره اتاق فکر برنامه گفت: در اتاق فکر برنامه کارشناسان قوه قضاییه هم حضور دارند و با طرح موضوع و مسائل به ما، تیم کارشناسی این مباحث را به صورت نمایشی آماده می کنند؛ البته جای دارد از همکاری خوب نیروی انتظامی نیز در روند تولید این مجموعه تشکر کنم.

وی از استقبال مخاطبان از برنامه خبر داد و گفت: در مسابقه پیامکی مشارکت خیلی خوبی را از سوی مردم شاهد هستیم. بیشتر درخواست هایی که مخاطبان این برنامه از ما داشته اند پرداختن بیشتر درباره سوژه هاست  که متاسفانه چون زمان هر قسمت ۲۰ دقیقه است کمی دست ما در این مورد بسته است.

بخش‌های مختلف «روشنا» عبارتند از: معرفی موضوع برنامه، گزارش مردمی با اجرای اقبال واحدی، بررسی یک پرونده واقعی توسط قاضی و کارشناسان مربوطه، گزارش جلسات دادگاه با حضور متهم، مالباخته، وکیل و قاضی پرونده، مصاحبه با متهم درباره شکل‌گیری و چگونگی عمل مجرمانه، ضبط تصاویر از افراد و موسسات کلاهبردار در قالب مراجعات مسابقه پیامکی، پخش انیمیشن‌هایی با حضور دو کاراکتر با نام‌های «کامی و فری» با رویکرد فرهنگ‌سازی و آموزش اقشار مختلف جامعه در باب جرایم گوناگون و … .

این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه دوسیما پخش می شود.

 

«زعفران» شبکه الکوثر و آشنایی با فواید مصرف اسیدهای چرب امگا ۳
برنامه «زعفران» از شبکه الکوثر امروز به موضوع آشنایی و فواید مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و منابع غذایی آن ها می پردازد.
منصورالاسدی کارشناس تغذیه و سلامت این برنامه ۳۰ دقیقه ای با معرفی منابع غذایی همچون انواع ماهی ها، گردو، روغن زیتون ، روغن سویا ، روغن کانولا ، روغن کتان و بذر کتان ، مصرف آن ها را برای بدن انسان به منظور پیشگیری از بیماری های مختلف ضروری می داند.
همچنین در خلال برنامه «زعفران» سهیلا بدوی مجری برنامه با همکاری مرتضی حکیمی به عنوان آشپز برنامه نحوه طبخ خورشت حلیم بادمجان را به مخاطبان عرب زبان الکوثر آموزش می دهند.
«زعفران» سه شنبه ۳۰ مهر ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران به تهیه کنندگی ارسلان خندانی بر روی آنتن شبکه الکوثر است.

 

اجرای مشترک رادیوهای برون مرزی آذری تبریز و تاجیکی مشهد
دو رادیوی برون مرزی آذری (مستقر در تبریز) و تاجیکی (مستقر در مشهد)، از رادیوهای اداره کل آسیای میانه و قفقاز معاونت برون مرزی رسانه ملی در شب شهادت امام رضا علیه السلام برنامه مشترک اجرا می کنند.
این برای نخستین بار است که دو رادیو آذری و تاجیکی برنامه ای مشترک بر روی آنتن خواهند برد.
برنامه «قیزیل سقاخانا» یا « سقاخانه طلا» عنوان برنامه ای است که به مناسبت شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت به صورت مشترک توسط رادیوهای برون مرزی آذری و تاجیکی در روز ششم آبان از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به سمع شنوندگان آنها خواهد رسید.
یک استودیوی سیار رادیو تاجیکی مشهد در حرم رضوی مستقر است که با ارتباط با استودیوی رادیو آذری تبریز از حال و هوای حرم امام رضا (ع) و زائران شمس الشموس گزارش و مصاحبه هایی تهیه و به روی آنتن خواهد برد.
«قیزیل سقاخانا» یا همان سقاخانه طلا همچنین با دعوت از کارشناسان در استودیو، درباره زندگی امام رضا (ع) و سیر شهادت ایشان مطالبی را مطرح خواهد کرد. همچنین دعوت از مداحان اهل بیت (ع) از دیگر بخش هایی است که در این برنامه گنجانده خواهد شد.
عواملی که در رادیو آذری حضور دارند نسرین میلانی زاده به عنوان تهیه کننده و محمدرضا رحیمی صدابردار هستند. همچنین ابوالفضل علایی و نسرین میلانی گویندگان این برنامه خواهند بود.
در رادیو تاجیکی مشهد هم امیر رضاپور گزارشگر فارسی و امیرحسین کشوری گزارشگر آذری و مختار فرزادی هم کار تهیه کنندگی و هم گویندگی را عهده دار خواهند بود.
استودیو رادیو آذری تبریز میزبان حجت الاسلام احمد ذاکری به عنوان کارشناس، حاج محمدتقی جابری به عنوان مداح اهل بیت و جعفر پوررضوی به عنوان شاعر خواهد بود و در استودیو رادیو تاجیکی مشهد نیز حجت الاسلام رسول برگی به عنوان کارشناس و حاج بهرام عراقی زاده به عناون مداح حضور خواهند داشت.

 

اشتراک گذاری در:

نظر شما