شناسهٔ خبر: 35999251 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

در واردات خودرو نیاز به آزادسازی است؟

عصر خودرو- برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد به آزادسازی در صنعت خودرو هستند، اما یک نماینده مجلس درخصوص آزادسازی واردات گفت: با توجه به این که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، نیاز است منابع ارزی حفظ شود و در مصرف آن صرفه جویی شود باید دید واردات خودرو در این شرایط ضرورت دارد یا نه؟

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت نیوز، مشکلات صنعت خودروسازی کشور و به خصوص نارضایتی و شکایت مشتریان از دو خودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا کار را تا جایی پیش برد که سازمان تعزیرات واکنش نشان داد.

محمد علی اسفنانی مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در میانه خرداد ماه سال جاری گفت: سعی بر آن است تا با انجام روش رسیدگی غیر حکمی برای پرونده‌ها و بدون محکوم کردن متخلفان، بتوانیم رضایت شاکیان را جلب کنیم. در صورت عدم انجام تعهدات و جلب نکردن رضایت مشتریان توسط متخلفان و سازمان تعزیرات حکومتی با صدور رای قاطع متخلفان را جریمه خواهد کرد.(باشگاه خبرنگاران جوان)

وی در خصوص عدم تحویل خودرو‌های پیش فروش شده در بازه زمانی اعلامی به مشتریان توسط خودروسازان، خاطرنشان کرد: عدم تحویل خودرو و انجام ندادن تعهدات پس از فروش خودرو قالب پرونده‌ها و شکایات مردمی در خصوص خودروسازان به سازمان تعزیرات است. در صورت گزارش هرگونه شکایت در خصوص عدم به موقع خودرو و یا هر موضوع مرتبط دیگر به سازمان تعزیرات، با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

موضوع از این نیز فراتر رفت و کار به برکناری و دستگیری مدیرعامل دو خودروساز کشور شد، سخنگوی دولت دلیل برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو را افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولات این شرکت اعلام کرده است.

با توجه به شرایط سختی که در حوزه صنعت سیاست‌گذار، تولیدکننده و به خصوص مشتریان را درگیر کرده است، یکی از گزینه‌هایی که توسط برخی از کارشناسان مطرح می‌شود آزادسازی واردات است.

مطالعه بیشتر:
سیطره دولت بر خودروسازی این صنعت را خفه کرده است / بنزین کوپنی شود
سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی معتقد است اگر سیاست‌گذارها بتوانند سیاست‌های خود را برای آزادسازی واردات تنظیم کنند، صنعت خودروسازی اول صف قرار می‌گیرد.

آزادسازی در صنعت خودرو از جمله پیشنهاداتی است که لیلاز از آن به عنوان راه‌حلی برای برطرف شدن برخی از مشکلات این صنعت نام می‌برد.

وی وضعیت خودروسازی را پس از آزادسازی این گونه تشریح کرد: اگر کل اقتصاد به سمت آزادسازی پیش رود و در خصوص خودروسازی تعرفه‌ها برداشته شود، این صنعت بعد از یک شوک خود را پیدا می‌کنند. مهم‌ترین اتفاق بعد از آزادسازی در خودروسازی این است که جابه‌جایی در منابع اتفاق می‌افتد و مالکیت این صنعت عوض می‌شود، مثلا ایران خودرو را رنو می‌خرد. هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از صادرات، واردات داشته باشد. تمام تولید کشور که صفر نمی‌شود اولویت‌های تولید جابه‌جا می‌شود.

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان نیز معتقد به آزادسازی در صنعت خودرو است، به گفته وی برای خصوصی کردن ایران‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که فقط به خودی‌ها گفته شود.

آیا نیاز به آزادسازی واردات احساس می‌شود؟
پاسخ فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس دهم شورای اسلامی به این سوال که آیا نیاز به آزادسازی واردات احساس می‌شود؟ مثبت است اما به اعتقاد وی با توجه به این که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، نیاز است منابع ارزی حفظ شود و در مصرف آن صرفه جویی شود باید دید واردات خودرو در این شرایط ضرورت دارد یا نه؟ اگر واردات آزاد شود به چه نحوی این کار صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر واردات خودور در جهت حفظ منابع ارزی و عدم هدررفت آن باشد اشکال ندارد، در غیر این صورت تا حدودی می‌تواند آسیب زننده باشد و نتواند منابع ارزی در مسیرهای خاص خود تخصیص داده شود از مسیر خود خارج شود.

تجری افزود: چون این موضوع حساسیت‌هایی دارد باید از جهت فنی و اقتصادی بررسی شود باید جوانب کار در نظر گرفته شود. دولت در این خصوص مدیریت را در دست باید تصمیم بگیرد.

توجه به منابع ارزی از نکات مهم برای واردات خودرو است اما بررسی لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، حاکی از دریافت ارز ترجیحی توسط خودروسازها و به خصوص دو خودروساز بزرگ و شرکت‌های تابعه آن است، حال که دولت با دادن دلار به قیمت حدود یک سوم نرخ آزاد آن (ارزان فروشی ذخایر ارزی) مشکلی ندارد چرا مسیر واردات خودرو را هموار نمی‌کند؟

نظر شما