شناسهٔ خبر: 35984550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

وزير علوم در آيين آغاز سال تحصيلي جديد:

کاهش تعداد شعبات دانشگاه‌هاي پيام‎ نور، علمي‌ کاربردي و غير‌دولتي

صاحب‌خبر -

وزير علوم با بيان اينکه ايران در حال حاضر در توسعه علمي در جايگاه‌هاي پانزدهم و شانزدهم قرار دارد، اظهار کرد: دنيا با اين نگاه که جمهوري اسلامي ايران عليرغم همه تنگنا‌ها توانسته است در ميان کشور‌هاي مهم در صحنه علم وارد شود، به ما مي‌نگرد.

غلامي با اشاره به اينکه بخش ديگري از فعاليت دانشگاه‌ها مربوط به توسعه فناوري است، گفت: در اين دوران توليد ثروت، انتقال فناوري از جمله برنامه‌هاي دانشگاه بوده است که به سرعت پيش برده شد و بخشي از گزارش‌هاي علمي که معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در مجامع علمي بيان مي‌کند، نتيجه همين فعاليت محققان دانشگاهي است.

ايجاد 43 پارک علم و فناوري و 197 مرکز رشد در دانشگاه‌هاي کشور

وي با اشاره به ايجاد 43 پارک علم و فناوري و 197 مرکز رشد در دانشگاه‌هاي کشور با بيان اينکه اين تعداد مراکز رشد به غير از مراکز رشد دانشگاه‌هاي علوم پزشکي است، اظهار کرد: اين مراکز اقدام به توسعه فناوري‌هاي نوين کردند و از درون آن‌ها شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايجاد شد به طوري که فعاليت 5000 شرکت ناشي از اين فعاليت‌ها بوده است.

وزير علوم همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ايجاد فرصت مطالعاتي براي اعضاي هيئت علمي، ادامه داد:ما در تلاش هستيم که دانشگاه‌ها جامعه محور و مسئول در برابر مشکلات جامعه باشند و جامعه دانشگاهي نيز از اين رويکرد استقبال کرده است.

غلامي همچنين به اقدام رئيس‌جمهور در خصوص مشارکت دادن دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور، تأکيد کرد: مطالعه در خصوص حادثه پلاسکو به دانشگاه تربيت مدرس و مطالعه در خصوص سيلاب‌هاي اخير به دانشگاه تهران واگذار شده است، ضمن اينکه دانشگاه‌هاي کشور در حوزه اکتشاف و استخراج نفت نيز با وزارت نفت همکاري دارند.

همکاري دانشگاهيان کشور با وزارت دفاع

وي با اشاره به همکاري دانشگاهيان کشور با وزارت دفاع، يادآور شد: نيمي از اعتبارات صرف شده براي اين پژوهش‌ها از سوي اين دانشگاه‌ها تأمين شده است و اين فعاليت‌ها نشان مي‌دهد که دانشگاه‌ها تمام قد پاي تربيت نيروي انساني و توسعه پژوهش و فناوري ايستاده‌اند.

وزير علوم با تأکيد بر اينکه قطعا تنگنا‌هايي در کشور وجود دارد، توصيه رئيس جمهور در حل مشکلات و سرمايه‌گذاري‌هاي کارساز و موثر در حوزه علم و فناوري را از اقدامات موثر در راستاي مأموريت‌هاي دانشگاه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: دانشگاه‌ها با محدوديت‌هاي زيادي مواجه هستند، ولي دانشگاه‌ها مفتخر هستند که کار‌هاي ارزشمندي را در طول اين سال‌ها اجرايي کرده‌اند.

غلامي با اشاره به آمار‌هاي ناصحيح ارائه شده در خصوص تعداد دانشگاه‌هاي کشور در مجامع بين‌المللي، بيان کرد: در وزارت علوم 125 مرکز، مجتمع و دانشگاه وجود دارد که اين تعداد شامل دانشگاه‌هاي پيام نور، دانشگاه جامع علمي کاربردي و فني‌وحرفه‌اي مي‌شود.

وزير علوم ادامه داد: دانشگاه پيام نور در گذشته داراي 800 مرکز بوده است که در حال حاضر اين تعداد به 400 مرکز کاهش يافته و روند کاهشي شعبات اين دانشگاه ادامه دارد.

وي تعداد شعبات دانشگاه جامع علمي کاربردي کشور را 1200 دانشگاه ذکر کرد و گفت:با اصلاح شوراي عالي اداري اين تعداد به 600 مرکز کاهش يافته است و دانشگاه فني و حرفه‌اي نيز داراي 175 مرکز است.

وزير علوم تعداد دانشگاه‌هاي غير دولتي را 390 مورد ذکر کرد و تصريح کرد: در حال حاضر تعداد مراکز دانشگاهي غيردولتي به 240 مرکز رسيده است، ضمن آنکه آمار درباره تعداد واحد‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي از دست ما خارج شده است، ولي بنا بر ضرورت جامعه تعداد اين دانشگاه‌ها نيز در حال کاهش است.

غلامي خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستيم تا دانشگاه‌ها با کيفيت بالا ارائه خدمت کنند، ضمن آنکه بايد مأموريت محور، کيفي‌گرا و تأثيرگذار باشند.دانشگاه‌هاي ما با تمام نقاط ضعفشان، از 10الي 15 سال گذشته تاکنون کل نياز‌هاي کشور را تامين کرده‌اند.اکثريت کساني که امروز مديريت جامعه را در اختيار دارند و در دانشگاه‌ها به ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي مشغول هستند، يک، دو يا سه مقطع تحصيلي شان در دانشگاه‌هاي داخل کشور بوده است.

نظر شما