شناسهٔ خبر: 35808244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

ربیعی: هیچ تبلیغات مسمومی نمیتواند مانع نزدیکی ایران و عراق شود/ در حال توافق تجارت آزاد با 5 کشور هستیم

سخنگوی دولت گفت: در حالیکه دولت و ملت عراق خود را آماده میزبانی برای همایش بزرگ اربعین می‌کنند؛ این اتفاقات ناگوار در عراق رخ میدهد و عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع مایه تاسف است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه توسعه روابط با همسایگان را از اولویت‌های سیاست دولت دانست.
 
وی با اشاره به برخی نا آرامی‌ها در عراق خاطرنشان کرد: اتفاقات عراق مایه تاسف ما است.

وی افزود: در حالیکه دولت و ملت عراق خود را آماده میزبانی برای همایش بزرگ اربعین می‌کنند؛ این اتفاقات ناگوار در عراق رخ میدهد و عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

ربیعی گفت: مردم عراق را به خویشتنداری دعوت میکنیم و امیدواریم راه حل‌های دموکراتیک را برای حل مشکلات خود بزگزینندو از سو استفاده بدخواهان مطلع باشند.

سخنگوی دولت ادامه داد: جمهوری اسلامی معتقد است راه درست حل مشکلات وحدت عراق حول مرجعیت است و ایران نیز آمادگی خود را برای کمک به عراق اعلام میکند.

ربیعی گفت: هیچ تبلیغات مسمومی نمیتواند مانع نزدیکی دو کشور به یکدیگر شود.
 
ربیعی در خصوص توسعه روابط کشور با همسایگان گفت: توسعه روابط ایران با همسایگان خود یکی از سیاست‌های دولت است و حضور رئیس جمهور در ارمنستان و شرکت در اجلاس اوراسیا نیز در همین راستا بود.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی توافقی مبنی بر تشکیل کمیته مشترک انعقاد تجارت تشریحی با اوراسیا از دی ماه ۹۴ تشکیل داده است. ما با پنج کشور که بازار ۲۰۰ میلیونی دارند، توافق تجارت آزاد تشکیل می‌دهیم و این موافقت نامه توسط دولت همه این کشور‌ها به مجالسشان ارائه شده است.

سخنگوی دولت در خصوص کالا‌های مشمول کاهش تعرفه نیز گفت: ۵۰۲ قلم کالای کشاورزی مشمول کاهش تعرفه می‌شود که تاثیر بسزایی در روند اقتصادی مربوط به کشاورزی خواهد داشت.

ربیعی خاطرنشان کرد: مناسبات ایران با همسایگان خود مخصوص به اوراسیا نیست که از جمله این مناسبات می‌توان به احداث راه آهن شمال-جنوب اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص اقدامات دولت در جهت رفاه اقتصادی مردم گفت: در شرایط فعلی مراقبت از زندگی مردم و جدا کردن بودجه جاری از نفت و گسترش اشتغال با توجه به شرایط تحریم و از همه مهم‌تر سیاست گذاری معطوف به روستا‌ها از برنامه‌ریزی‌های مهم دولت بوده است که ما آن را دنبال کرده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: دموکراسی، زندگی روزمره مردم، کمک به مقاومت و در کنار مردم بودن برای گذشتن از رنج تحریم‌ها از جمله برنامه‌های دولت است.

ربیعی در خصوص اقدامات دولت در بخش روستایی و عشایر گفت: به جرات می‌توان گفت سیاست‌های مربوط به روستا‌ها و عشایر که در سال‌های اخیر مغفول مانده است در این دولت پیگیری شد. دولت تدبیر و امید تحولی در وضعیت روستا‌ها و شرایط عشایر ایجاد کرده و اولین سیاست زندگی پذیر کردن روستائیان در محل زندگی شان است.

سخنگوی دولت دومین سیاست دولت در جهت رونق روستا‌ها را مهاجرت معکوس به روستا‌ها عنوان کرد و افزود: در جنبه کشاورزی و دامداری اتفاقات خوبی رخ داده است و دسترسی به زیرساخت‌های جاده‌ای و هوایی و ارتباطات آی سی تی نیز دولت خدمات بی نظیری ایجاد کرده است.

ربیعی افزایش رفاه در روستا‌ها با گسترش بیمه روستائیان و عشایر و اعطای تسهیلات و ایجاد اشتغال‌های خرد را از خدمات دولت دانست و تصریح کرد: از دیگر اقدامات دولت در مناطق دور افتاده و روستا‌ها می‌توان به جاده سازی، برق، گاز و آب در کنار فعالیت‌های بزرگ دیگر دانست که سبب مهاجرت معکوس شده است.

وی با بیان اینکه دولت معتقد است خدمت به روستا برنامه‌ای دراز مدت می‌طلبد، اما در این مدت کوتاه نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته و از آنجا که روستائیان ۲۶ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ۲۷ درصد تولید ناخالص ملی توسط آن‌ها تامین شده است.

افزایش 25 درصدی اشتغال روستائیان نسبت به اشتغال کل کشور

سخنگوی دولت سهم اشتغال روستائیان از اشتغال کل کشور را دارای افزایش ۲۵ درصدی عنوان کرد و افزود: این در حالی است که این آمار در سال‌های گذشته تنها سه درصد بوده است و همین جا لازم می‌دانم از حمایت‌های مقام معظم رهبری برای مبلغی که از صندوق توسعه ملی و در جهت توسعه روستا‌ها در اختیار دولت قرار دادند، تشکر کنم.

ربیعی در ادامه آمار روستا‌های برخوردار از گاز خانگی و آب آشامیدنی سالم را به ترتیب ۸۰ و ۸۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: بر همین اساس روستا‌های بالای ۱۰ خانوار نیز دارای شبکه سراسری گاز شدند. همچنین در روستا‌ها ۹۰ درصد مردم دارای پزشک خانواده روستایی و ۹۵ درصد از بیمه سلامت تقریبا رایگان بهره‌مند شده‌اند. بیمه اجتماعی اخیرا در روستا‌ها گسترش ۲۵ درصدی یافته است. این بیمه طرح بازنشستگی روستائیان را مورد حمایت قرار می‌دهد و بر این اساس دولت تدبیر و امید افتتاح ۲۴۸۰ پروژه در روستا‌ها را در کارنامه خود دارد.

سخنگوی دولت در خصوص تمهیدات دولت برای سفر زوار اربعین به کربلای معلی گفت: برخی اشکالات در صدور بلیط هواپیما‌ها بود و در این مسئله وزارت امور خارجه و وزارت کشور تلاشهایی انجام دادند.

برادر رئیس جمهور بودن، مزیتی برای فریدون نداشته است

ربیعی در خصوص مدرک دکتری حسین فریدون برادر رئیس جمهور و حواشی که پیرامون آن مطرح شد نیز گفت: دو نفر از نمایندگان بر سلامت روند طی شده در مورد مدرک فریدون صحه گذاشتند و من در این خصوص با دکتر غلامی وزیر علوم و مدیران دانشگاه صحبت کردم.

وی افزود: فریدون قبل از دولت روحانی در دانشگاه گیلان پذیرفته شده بود که به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شد و رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی فردی به شدت سختگیر است که گرایشات سیاسی به نفع کسی ندارد اما از آنجا که فریدون پیش از انقلاب و در سن ۱۶ سالگی بازداشت و بیش از یک سال نیز در زندان‌های شاه بود و بعد از انقلاب نیز برای حضور در منطقه کردستان اسیر شده بود و ۳۰ درصد نیز جانبازی داشت انتقال او براساس قانون اتفاق افتاد.

سخنگوی دولت ادامه داد: روحانی بار‌ها اعلام کرده هیچ خط قرمزی ندارد و نظر او رسیدگی منصفانه است. برادر رئیس جمهور قطعا مزیتی برای فریدون نداشته و او مانند هر شهروندی حق اعتراض دارد و امیدواریم به این اعتراض منصفانه رسیدگی شود.

وی در خصوص پرسشی در مورد اینکه آیا رئیس جمهور سخن کذبی در مورد آمار اقتصادی داده است گفت: گاهی ما در مورد یک موضوع دیگر کلیپ می‌سازیم و دوستان برداشت دیگری می‌کنند ما گفتیم تورم بهبود پیدا کرده، اما نگفتیم کاملا از بین رفته است. ما درک می‌کنیم که مردم در شرایط سختی هستند و کمک به مردم در راستای کمک به دولت است.

ربیعی ادامه داد: تحریم‌ها اجازه نداده که ما نفت بفروشیم، کالا وارد کنیم و این اتفاق در ذهن مردم آثار روانی و در زندگی آن‌ها آثار اقتصادی داشته است، اما ما نیز سعی کردیم در این خصوص ارز را در یک کانال با نوسانات رو به بهبود وارد کنیم. آن‌هایی که باید دولت را کمک کنند متاسفانه بدون ذکر علت مشکلات حاصل از تحریم را به ناکارآمدی دولت ارتباط می‌دهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه متهمی در دادگاه گفته با همسر وی (ربیعی) ارتباط مالی داشته است، گفت: من همسر ندارم. اسم کوچک نبردند شباهت اسمی هم دردسر است شوکه شدم همسرم کجا بوده؟

ربیعی در خصوص اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان برای بودجه شیر مدارس گفت: امسال برای سهمیه بندی شیر با اولویت به سراغ مدارس خواهیم رفت و از مناطق و مدارس محروم شروع میکنیم.

وی در خصوص تایید یا تکذیب بودجه ۱۴۴۰ میلیارد تومانی برای تولید محتوا در جهت اهداف دولت گفت: ۱۴۴۰ میلیارد برای این کار؟! بودجه صدا و سیما چه قدر است؟! کسانی که این حرف را می‌زنند حداقل اعداد و ارقام می‌دادند مبلغی که در نظر گرفته شده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده که ۷۰۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت خبرنگار روسی بازداشت شده در تهران نیز گفت: پرونده این خبرنگار خانم مربوط به معاونت ضدجاسوسی نبوده بلکه مربوط به تخلفات پیرامون ویزای او بوده است و به سرعت نیز رسیدگی خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد لایحه تابعیت فرزندان با مادر ایران و پدر خارجی نیز گفت: این لایحه سال‌ها مدنظر بوده است و چند بار برای حل این مشکل خیز برداشته شده که به نتیجه نرسید اواسط سال ۹۴ یکی از مصوبات شورای عالی رفاه در مورد کودکان مادر ایرانی بود که در دولت بررسی و به مجلس رفت و شورای نگهبان آن را رد کرد و مرجع استعلام کننده جدید به آن اضافه شد. خود من درگیر این پرونده بودم. این موضوع خوشبختانه حل شد حدود دو سال پیش ۱۵۰ هزار کودک با این وضع وجود داشتند اساسا این لایحه فقط مشمول زنان داخل ایران نیست و شامل زنان خارجی نیز می‌شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به بحران ایجاد شده در روستای چنار محمودی گفت: با مدیر کل اطلاعات و مسئولان سیاسی در منطقه صحبت کردم اطلاعاتم دقیق و جامع است در این خصوص باید گفت: اولا هرگونه استفاده از سرنگ آلوده تکذیب می‌شود. اساس این روند به این شکل بوده که فردی به پزشک مراجعه می‌کند و اعلام می‌کند ایمنی بدن او پایین آمده وزارت بهداشت بلافاصله با دیدن این علائم شروع به شناسایی می‌کند و بهورز برای شناسایی کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ماجرا زمانی به انحراف کشیده شد که این بهورز توسط مقام قضائی بازداشت شد به هر حال بیماری‌هایی هستند که پایه ۱۰ ساله و ۸ ساله دارند این بیماری در یک منطقه ایجاد نمی‌شود. منطقه، منطقه‌ای فرهنگی و متدین است و به اعتقاد من ناامنی روانی بیشتر تاثیر گذاشته است. رسانه‌های خارجی در تبدیل مشکلات کشور به بحران مقصراند. وزن اتفاق آن قدر نبوده که خارجی‌ها موج سواری کنند و من مطمئنم وزارت بهداشت به خوبی موضوع را پیگیری می‌کند.

ربیعی افزود: زمانی که وزیر رفاه بودم از طریق مراکز بهزیستی به مراکزی که می‌دانستیم معتاد دارند، سرنگ می‌دادیم، اما عده‌ای ما را نقد می‌کردند.

وی در پایان با اشاره به مواضع اخیر آمریکا در موضوعات مربوط به چین نیز گفت: هیچ کشوری حق ندارد برای کشوری دیگر تعیین تکلیف کند. اگر ترامپ بتواند مشکل خود را در کنگره حل کند هنر کرده است. اساسا آمریکا حق ندارد برای کشور دیگری بیانیه بدهد ما از تمامیت آنها دفاع می‌کنیم و این کشور دوست ماست و در دوران تحریم کنار ما بوده است.

نظر شما