شناسهٔ خبر: 35700419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

مثلث‌آنلاین بررسی کرد؛

پالس‌های تهران برای بخشش ریاض؛ ایران و عربستان به برقراری رابطه نزدیک می‌شوند

تهران و ریاض این روزها پالس‌های مثبتی برای هم می‌فرستند، به طوری که برخی رسانه‌ها احتمال سفر بن سلمان به ایران بر اثر میانجی گری عراق را نیز مطرح کردند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ما به همسایگان خود اعلام می‌کنیم دست رفاقت، دوستی و برادری به سوی آنها دراز کرده و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها در منطقه بگذریم». این جمله حسن روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت 31 شهریور سالروز آغاز دفاع مقدس انعکاس زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشت.

حالا 9 روز بعد نیز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره حل اختلافات ریاض و تهران استقبال کرد و چنین گفت‌وگویی را عامل حل بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه خواند.

لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» قطر گفت که درهای مذاکره با ایران به روی عربستان سعودی باز است. ما از اظهارات محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی] مبنی بر اینکه خواستار حل اختلافات با تهران از طریق گفت‌وگوست، استقبال می‌کنیم.
 

تلاش عراق برای میانجیگری بین ایران و عربستان

ماجرا از این قرار است که چند روز پیش تصویری از عادل عبدالمهدی در حالی که دستان محمد بن سلمان را گرفته در وب سایت الوطن الخلیجیه با عنوان «این مرد می خواهد بن سلمان را به تهران بیاورد» به سوژه کاربران شبکه های اجتماعی و خبری در کشورهای عراق و عربستان تبدیل شد.

موضوعی که روز گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط تلویحا به آن اشاره کرد و گفت «طی سفر اخیرش به ریاض متوجه شده که ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور مأموریت او درباره آرام کردن اوضاع منطقه را درک می‌کنند».

 

بن سلمان: ترامپ باید با حسن روحانی دیدار کند

البته ریاض هم برای تنش زدایی با ایران انگیزه دارد. «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه سی بی سی آمریکا تاکید کرد راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چرا که «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.»

حال باید دید آیا عراق می تواند نقش میانجی موفق را بین ایران و عربستان بازی کند یا آنکه تهران و ریاض ترجیح می دهند بدون واسطه و فیس تو فیس روی طرح صلحی برای منطقه توافق کنند.

رتبه اعتباری 34 میلیون ایرانی محاسبه شد در معاملات خود از آن استفاده کنید

برای درج آگهی و رپرتاژ با شماره 09036344509 تماس حاصل فرمایید .

نظر شما